2,568 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Hvilken mørtel til reparation af kældervæg
Min kælder består af vægge, der er:
Øvre del (50%) letbetonblokke
Nedre del (50%) lecablokke
Den øvre del, dvs. letbetonblokkene, hvor mørtelen er opløst og pulveriseret. Alt fra 5 til 50mm skal fyldes op. Dette er altså på indersiden i kælderen. Den nedre del med lecablokke har ikke disse problemer, selvom det nogle steder ikke er fyldt helt 100% med mørtel.
Jeg har overvejet at pudse kældervæggene indvendigt også.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruge til at fylde revnerne? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noget, de kalder Laga vægg vægspartel, op til 100mm. Er dette godt? Jeg blev lidt skeptisk, da det blev kaldt spartel. Jeg har fundet pudsemørtel C lavalkalisk (pudsemørtel vs murermørtel = same same?). Skal jeg bruge to forskellige mørtler i betragtning af de forskellige blokke?
2) Hvilken type puds skal jeg bruge, der fungerer på både Leca og letbeton? Meget diffusionsåben? I dag er kælderen ikke drænet på mange år og heller ikke isoleret. Det har jeg tænkt mig at begynde med til sommer. Væggene føles eller ser ikke våde eller fugtige ud, men jeg er jo en amatør med den vurdering. Er det okay at pudse, før jeg har drænet og isoleret væggene på ydersiden?
Øvre del (50%) letbetonblokke
Nedre del (50%) lecablokke
Den øvre del, dvs. letbetonblokkene, hvor mørtelen er opløst og pulveriseret. Alt fra 5 til 50mm skal fyldes op. Dette er altså på indersiden i kælderen. Den nedre del med lecablokke har ikke disse problemer, selvom det nogle steder ikke er fyldt helt 100% med mørtel.
Jeg har overvejet at pudse kældervæggene indvendigt også.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruge til at fylde revnerne? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noget, de kalder Laga vægg vægspartel, op til 100mm. Er dette godt? Jeg blev lidt skeptisk, da det blev kaldt spartel. Jeg har fundet pudsemørtel C lavalkalisk (pudsemørtel vs murermørtel = same same?). Skal jeg bruge to forskellige mørtler i betragtning af de forskellige blokke?
2) Hvilken type puds skal jeg bruge, der fungerer på både Leca og letbeton? Meget diffusionsåben? I dag er kælderen ikke drænet på mange år og heller ikke isoleret. Det har jeg tænkt mig at begynde med til sommer. Væggene føles eller ser ikke våde eller fugtige ud, men jeg er jo en amatør med den vurdering. Er det okay at pudse, før jeg har drænet og isoleret væggene på ydersiden?
Antageligvis er det muret op med almindelig murermørtel B, som ikke er lavalkalisk.A Andy82 sagde:Min kælder består af vægge, der er:
Øverste del (50%) letbetonblokke
Nederste del (50%) lecablokke
Den øverste del, dvs. letbetonblokkene, hvor mørtlen er opløst og pulveriseret. Alt fra 5 til 50 mm skal fyldes op. Det er altså på indersiden i kælderen. Den nederste del med lecablokke har ikke disse problemer, selvom der nogle steder ikke er fyldt helt 100% med mørtel.
Jeg har overvejet at pudse kældervæggene indvendigt også.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruge til at fylde hullerne? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noget, de kalder Laga væg vægspartel, op til 100 mm. Er det noget godt? Jeg blev lidt skeptisk, da det blev kaldt spartel. Jeg har fundet pudsemørtel C lavalkalisk (pudsemørtel vs murermørtel = same same?). Skal jeg bruge to forskellige mørtler med tanke på de forskellige blokke?
Du bør kradse alt, hvad der er løst, ud og derefter støvsuge fugerne og forvande og derefter fuge igen med en lavalkalisk murermørtel C.
Hvis væggene føles tørre, er der ingen problemer med at pudse dem igen, du kan pudse med et lavalkalisk mørtel pudsemørtel over hele overfladen.A Andy82 sagde:2) Hvilken type puds skal jeg bruge, som fungerer på både Leca og letbeton? Meget diffusionsåben? I dag er kælderen ikke drænet på mange år og heller ikke isoleret. Det har jeg tænkt at starte med til sommer. Væggene i sig selv føles eller ser ikke våde eller fugtige ud, men jeg er jo en amatør med den vurdering. Kan det lade sig gøre at pudse, inden jeg har drænet og isoleret væggene på ydersiden?
Lagavägg fungerer også, men bruges i vådrum oftest pga. den korte udtørringstid sammenlignet med almindelig pudsemørtel samt at det er muligt at bygge på tykke lag med den.
Men det er et dyrt produkt, som ikke vil give dig nogen fordele i dit tilfælde.
Tak for dit svarRejäl sagde:Antageligvis så har det blevet muret med almindelig murværk B som ikke er lavalkalisk.
Du bør skrabe alt ud som er løst og derefter støvsuge fugerne og forvande og derefter fuge igen med et lavalkalisk murværk C..
Hvis væggene føles tørre så er det ingen problemer at pudse dem igen, du kan pudse med et lavalkalisk pudsemørtel over hele overfladen..
Lagavæg fungerer også men bruges i vådrum ofte pga. den korte udtørringstid sammenlignet med almindelig pudsemørtel samt at det er muligt at bygge op i tykke lag med den..
Men det er et dyrt produkt som ikke vil give dig nogen fordele i dit tilfælde..
Behøves det primes inden jeg begynder at reparere væggen med murværket?
Angående pudsningen. Skal jeg anvende en grovpuds som første lag eller er det samme puds? Anvende net eller ej?
Når du siger forvande. Er det bare lidt let, typ med en håndpumpe sprayflaske?
Mens jeg er i gang.... et til spørgsmål
Det vil blive nødvendigt at bryde op afløbet for udskiftning, blandt andet i badeværelset. Hvilket mørtel skal jeg fylde igen med? Hvis man støber en plade, skal den stå i 3 måneder inden klinker lægges. Hvordan er det med en genopfyldelse som i dette tilfælde? Flydespartling kan normalt gøres efter 4 uger har jeg forstået, men hvis det bare er ny beton for at lægge nye stammen. Er det også 4 uger i dette tilfælde?
Nej ingen primer ved traditionelle mørtler..A Andy82 sagde:
Det afhænger af hvilken overflade du ønsker at opnå; almindelig pudsmørtel er normalt 0-3mm i ballast, og det er muligt at få en pæn overflade gennem skuring og filting; hvis man vil have en finere, er der pudsmørtel med 0-1mm ballast, som kan finpudses med et lag.A Andy82 sagde:
Da du har to forskellige materialer, er netning en meget god komplement, som ikke vil koste dig så meget, hvis du gør det selv, så det anbefaler jeg stærkt..
Lavtryksprøjte på det; det skal ikke rende vand, bliver det for meget, så lader man det tørre lidt..A Andy82 sagde:
Ja, almindelig beton kræver lang tørretid, men der findes hurtigere varianter, som det går an at flydespartle på dage efter støbning f.eks.A Andy82 sagde:Når jeg nu er i gang....et til spørgsmål
Det bliver nødvendigt at bryde op afløbet for udskiftning, blandt andet i badeværelset. Hvilken mørtel skal jeg fylde igen med? Hvis man støber en plade, skal den stå i 3 måneder, inden klinker sættes. Hvordan er det med en genfyldning som i dette tilfælde? Flydespartling kan normalt gøres efter 4 uger, har jeg forstået det, men hvis det bare er ny beton for at lægge ny stamme. Er det også 4 uger i dette tilfælde?
Ardex A 38 Mix. Hvis du søger efter rotbeton, så finder du måske en billigere variant med😊
https://ardex.se/produkt/ardex-a-38-mix/
Tak så megetRejäl sagde:Nej ingen primer ved traditionelle brug..
Det kommer an på, hvilken overflade du ønsker at opnå, normalt mørtel er normalt 0-3mm i ballast, og det er muligt at få en rimelig fin overflade gennem skrubning og filtning, hvis man vil have en finere, så findes der mørtel med 0-1mm ballast, som man kan finslibe et lag med.
Da du har to forskellige materialer, er netning en meget god tilføjelse, som ikke vil koste dig så meget, hvis du gør det selv, så det anbefaler jeg stærkt..
Lavtrykssprøjte på det, vandet skal ikke løbe, hvis der er for meget, så lader man det tørre en stund bare..
Ja almindelig beton kræver lang tørretid, der findes hurtigere varianter, som det går og flydespartle på dage efter støbning f.eks.
Ardex A 38 Mix. Hvis du søger på rotbeton, så måske finder du en billigere variant med😊
[link]
Klik her for at svare