3,417 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Hvilken mørtel til gammel trappe og fundament?
Hej! Jeg har været på Byggmax og XLBygg og talt med 7 forskellige personer og fået omtrent lige så mange forskellige svar. Man bliver jo helt træt
. Så jeg tænkte, om der er en murer eller lignende her, der kan hjælpe os. Huset er fra 1939.
Entrétrappen: Synes at bestå af en slags kalkmørtel inderst, og så er der yderligere to lag udenpå. Vi overvejede Finjas Hydrauliska Kalkbruk. Samme som vi brugte til vores gamle murstock. I så fald, fungerer det som underlag at gå på? Så har Finja også KC Bruk-B og KC Bruk-C i sortimentet, som jeg antager har kalk og cement i sig? Ellers er der jo det almindelige A,B og C også
. At lave en helt ny trappe er nok ikke en mulighed, da en balkon står ovenpå den via to eternitpelare
.
Fundament til det gamle udestue: Fundamentet har sat sig og er knækket på midten, da der ikke var nogen dræning eller vandafledning. Der var også en støbt rabatkant, der ledte vand ind under fundamentet. Overvejer om man kan støbe igen de store revner med Finbetong og så pudse det overfladiske med en pudsemørtel? Alternativt støbe et helt nyt lag over hele fundamentet, så det bliver lige.
Trappe til groventré: Synes også at bestå af noget kalkmørtel/sten inderst og noget glat hårdere mørtel udenpå. Hjørnerne gik i stykker på grund af et rustet gelænder. Vi vil reparere og støbe 4 nye stolpesko fast.
Taknemmelig for al den hjælp vi kan få. Mvh
Entrétrappen: Synes at bestå af en slags kalkmørtel inderst, og så er der yderligere to lag udenpå. Vi overvejede Finjas Hydrauliska Kalkbruk. Samme som vi brugte til vores gamle murstock. I så fald, fungerer det som underlag at gå på? Så har Finja også KC Bruk-B og KC Bruk-C i sortimentet, som jeg antager har kalk og cement i sig? Ellers er der jo det almindelige A,B og C også
Fundament til det gamle udestue: Fundamentet har sat sig og er knækket på midten, da der ikke var nogen dræning eller vandafledning. Der var også en støbt rabatkant, der ledte vand ind under fundamentet. Overvejer om man kan støbe igen de store revner med Finbetong og så pudse det overfladiske med en pudsemørtel? Alternativt støbe et helt nyt lag over hele fundamentet, så det bliver lige.
Trappe til groventré: Synes også at bestå af noget kalkmørtel/sten inderst og noget glat hårdere mørtel udenpå. Hjørnerne gik i stykker på grund af et rustet gelænder. Vi vil reparere og støbe 4 nye stolpesko fast.
Taknemmelig for al den hjælp vi kan få. Mvh
Hej! Har ikke fikset trappen endnu, men jeg vil gøre sådan her. Efter råd fra snedker og malerbutikken.ViktorJac sagde:
1. Vask hele skidtet med saltsyre. Skyl af.
2. Bank al løstsiddende mørtel væk. (alle bomlommer). Stålbørst løstsiddende maling væk. Skyl af.
3. Grunder og reparer med Finja A-mørtel. Børst lidt i mørtlen, så næste lag binder bedre. Når det er tørt, læg et ekstra lag A-mørtel på og træk af med en retskinne eller planke. Inden det tørrer helt, skur det med skurbræt, så det passer resten af trappen.
4. Mal med Dry Tech i ønsket farve.
Her er et link til en fremragende murermester, som reparerer trapper mm.
https://youtube.com/playlist?list=PLDrfNaY9xgYEsKFesHRWyHTgDjJoWyofD&si=nK4ncifEcjm0ved8
Vend gerne tilbage med, hvordan du gjorde og resultatet. Mvh
ViktorJac sagde:
ViktorJac sagde:
Senest redigeret:
Klik her for at svare