3,097 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Hvilken HEB bjælke ud fra mål på Limtræsbjælke?
Hej,
Vi er ved at ændre vores køkken og vil åbne en væg, der er bærende.
Konstruktøren har foreslået limtræsbjælke, men vi vil hellere have en stålbjælke. Der står kun, at "HEA bjælke med tilsvarende bæreevne kan anvendes" i papirerne/tegningen, vi har modtaget. Hvordan omregner vi dette til bjælke, er det muligt?
Nedenstående info kan jeg udlede fra de dokumenter, vi har modtaget. Hvilken yderligere info er nødvendig, eller kan nogen give en vurdering ud fra nedenstående info.
limtræsbjælke 140x270mm
4400mm lang
Åbning skal være 4200 minus stolpe i den ene ende, så måske cirka 4100 i alt.
Bevægelig last 150 kp/m2
Egen vægt 50 kp/m2
Lastområde på bjælke 3400mm hhv. 3600mm
Totalbredde huset 8500mm
Jeg har skrevet de samme ting i min anden tråd, men da den ligger i køkkenafsnittet af forumet, tænkte jeg, at jeg måske får nogle hits her også.
Det skal tilføjes, at jeg ikke har talt med tømreren om dette endnu, men vil gerne tjekke lidt her først.
Link til anden tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Hav en god aften!
Vi er ved at ændre vores køkken og vil åbne en væg, der er bærende.
Konstruktøren har foreslået limtræsbjælke, men vi vil hellere have en stålbjælke. Der står kun, at "HEA bjælke med tilsvarende bæreevne kan anvendes" i papirerne/tegningen, vi har modtaget. Hvordan omregner vi dette til bjælke, er det muligt?
Nedenstående info kan jeg udlede fra de dokumenter, vi har modtaget. Hvilken yderligere info er nødvendig, eller kan nogen give en vurdering ud fra nedenstående info.
limtræsbjælke 140x270mm
4400mm lang
Åbning skal være 4200 minus stolpe i den ene ende, så måske cirka 4100 i alt.
Bevægelig last 150 kp/m2
Egen vægt 50 kp/m2
Lastområde på bjælke 3400mm hhv. 3600mm
Totalbredde huset 8500mm
Jeg har skrevet de samme ting i min anden tråd, men da den ligger i køkkenafsnittet af forumet, tænkte jeg, at jeg måske får nogle hits her også.
Det skal tilføjes, at jeg ikke har talt med tømreren om dette endnu, men vil gerne tjekke lidt her først.
Link til anden tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Hav en god aften!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
HEA 160 er på den sikre side.
Tak så meget for svaret!J justusandersson sagde:
En tømrer som har været her og kun kigget på væggen sagde 140, men han har jo ikke taget del i noget underlag overhovedet.
Naboen, som har lavet lignende bare 60cm smallere åbning, har en 150 bjælke hos sig, målte jeg i går, så din antagelse lyder rimeligt synes jeg.
Findes der tabeller, eller har du regnet dig frem til dette?
En bjælke med samme bøjelighed er hvad man kan erstatte limtræsbjælken med.
Eftersom det er bjælkens svigt som er dimensionerende, styrkemæssigt er de i alle normaltilfælde overdimensionerede.
Data på bøjningsmodstand bør respektive leverandører have data på.
Eftersom det er bjælkens svigt som er dimensionerende, styrkemæssigt er de i alle normaltilfælde overdimensionerede.
Data på bøjningsmodstand bør respektive leverandører have data på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
HEA 140 ligger tæt på men på den forkerte side. En HEA 160 er 152 mm høj. Der findes ingen tabeller, så man sammenligner bøjstivheden, som er produktet af inertimoment og elasticitetsmodul. For ståldragere findes der tabeller med inertimoment, for limtræ med rektangulære tværsnit beregner man det nemt.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Hvilken E-modul regner du med for limtræ? Tænker specielt hvis ikke styrkeklasse nævnes, findes der en "standardklasse"?J justusandersson sagde:HEA 140 ligger tæt på, men på den forkerte side. En HEA 160 er 152 mm høj. Der findes ingen tabeller, men man sammenligner bøjningsstivheden, som er produktet af inertimoment og elasticitetsmodul. For stålbjælker findes der tabeller med inertimoment, for limtræ med rektangulære tværsnit beregner man det let.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
10500 MPa som svarer til karakteristisk elasticitetsmodul for L40c (ikke-homogen bjælke), hvilket jeg betragter som standardklasse for bjælker, der er +180 mm høje. Til svajberegninger kan man anvende 13000 MPa. Homogent limtræ, L40s (bjælker som kan kløves), ligger noget højere.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vilken färg till svart järnbalk trappa inomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hvilken dimension på limtræsbjælke?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vilken typ av balk och storlek
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hälp med att räkna ut vilken hea/heb balk som krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken HEB-balk skall jag ha.
Frågor och svar om byggnation