Hvilken dimensionering af pæle på klippegrund for et to-etagers hus i snezone 2,5 bør jeg regne med?

Vi planlægger at udvide vores eksisterende hytte (1 etage, oprindeligt sommerhus) med 6,6 x 7,8 pr. etage, dvs ca. 50 kvm pr. etage. Hytten er beliggende over skrånende klippejord og står på pæle, vi ønsker at bruge pæle til udvidelsen også. At få fat i en konstruktør og firma til sådan fundamentering har vist sig at tage tid. Jeg vil derfor regne lidt groft, så jeg har en idé om cirka, hvor det kan ende.

Tænker jeg forkert, hvis jeg antager, at tilbygningens egenvægt kommer under 50 ton, hvilket med 21 pæle og snezone 2,5 giver: 500 + 250 (2,5 x 50 kvm x 2 for at sikre op) kN som med 21 pæle bliver ca. 36 kN pr. pæl. Så lad os sige ca. 50 kN?
Klippegrund bør vel kunne modstå 400 kN/m2? Så får jeg, at vi har brug for 0,125 m2, hvilket burde blive kvadratroden af 0,125/3,14, dvs lige under 0,2 m radius...

, dvs pæle med 400mm i diameter?

Hej, skal gøre i princippet det samme som du.
Har du 3 plint rækker eller?
Har du allerede støbt plinterne?
Hvad brugte du til armering?

Anders Bylund Anders Bylund sagde:
Hej, skal gøre i princippet det samme som du.
Har du 3 plint rækker eller?
Har du allerede støbt plinterne?
Hvad brugte du for armering?
Hej. Først havde vi kontakt med to af dragerne, men en svarede ikke uden lovede og lovede. Den anden sendte et tilbud efter at vi pressede på i et par måneder eller så, men det var på noget helt andet end vi bad om (plade på jord) for syge beløb. Fik et tip af en tømrer, der havde talt med en anden tømrer, der også viste sig at være konstruktør så vi fik tegninger på under et døgn, når vi tog kontakt med dem. Kan sende PM hvis du vil vide hvem de er.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.