Nogen kyndig, der kan sige, hvilke vægge der er bærende ud fra dette billede?

• Plantegning af hus med ruminddelinger for kælder, stueetage og første sal, plus en bygningssnit med detaljerede mål.
Jeg ville tro, at disse vægge er bærende. Sandsynligvis ikke dem på den øvre etage, som jeg tegnede ind i farten, men de støtter op, hvis du har mulighed for at gå op på loftet.

Bygningsplaner af hus i tre etager med mærkede bærende vægge i rødt. Planer for kælder, stueetage og øvre etage. Sektion og perspektiv udsigt inkluderet.

Tak, det var det jeg troede også :)
Det er muligt at gå op på loftet, så jeg antager, at det er godt at beholde de dér vægge så intakte som muligt og væksle af, hvis man vil gøre åbninger større eller sådan.

De vægge på stueetagen, som @roli har markeret med rødt, er sandsynligvis bærende, men det er ikke helt sikkert, at det kun er disse. På førstesalen er stolperne, der findes i skunkvæggene, bærende, sandsynligvis ikke de øvrige skillevægge, medmindre loftet er fyldt med skrammel. I huse fra den tid, hvor man byggede med massive planker, kan bjælkerne på samme etageplan ligge i forskellige retninger. Dette skal man kontrollere for at være på den sikre side. Det, der gør mig mistænksom, er køkkenet, som er langsmalt på tværs af husets længderetning.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Jeg tror de røde er bærende sammen med skorstenen, der sidder i midten, lyder det rimeligt?

Selv væggen mellem køkken og soveværelse kan være bærende. Kontroller gulvbjælkernes retning i rummet ovenover køkkenet. Murstak er aldrig bærende undtagen i meget gamle huse. På overetagen er kun skunkvægge bærende.

Hvad regnes som meget gammelt i sammenhængen? Huset er bygget 1922.
Væggen mellem køkken og soveværelse i stueetagen er flyttet lige før døråbningen i soveværelset. Eventuelt er der lagt en stålbjælke i loftet, hvor den var tidligere.

Meget gammelt er < 1850.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.