Renovatør
· Uppsala
· 2 164 indlæg
Hej
I sommer er det tid til at trække flexslanger i den gamle skorsten og mure det igen, som jeg åbnede op for sidste år. Det er en ret kompleks operation, da jeg trækker fire slanger i samme skorsten til fire forskellige ildsteder, to jernkomfurer og to kakkelovne.
Der kommer til at blive muret en del. Jeg skal delvist mure om det, jernkomfurerne står på, som er en murstenskonstruktion. Jeg har brug for at mure skorstenen igen, hvor slangerne trækkes, og desuden har jeg brug for at mure en røggang til en kakkelovn, der ikke skal bruges, igen. Alt dette tænkte jeg at gøre med mursten og en eller anden form for kalkmørtel, da huset er fra slutningen af 1800-/begyndelsen af 1900-tallet. Spørgsmål 1 bliver da: hvilken kalkmørtel bør jeg bruge?
Dernæst skal jeg mure slangerne fast i toppen af skorstenen. Det er en gammel skorsten i mursten, men som har fået en ny top af en slags grov beton. Bør jeg satse på en anden mørtel her, eller kan jeg fortsætte med kalkmørtlen? Det er som sagt udendørs, men der er en metalhætte over, og eftersom resten af skorstenen er muret med en slags kalkmørtel, tænkte jeg, at man burde kunne fortsætte med det.
Til sidst skal jeg sætte toppen på kakkelovnene fast igen. Dem har jeg været nødt til at fjerne for at komme til røggangene. Har nogen et godt tip til lermørtel, som jeg kan bruge her?
I sommer er det tid til at trække flexslanger i den gamle skorsten og mure det igen, som jeg åbnede op for sidste år. Det er en ret kompleks operation, da jeg trækker fire slanger i samme skorsten til fire forskellige ildsteder, to jernkomfurer og to kakkelovne.
Der kommer til at blive muret en del. Jeg skal delvist mure om det, jernkomfurerne står på, som er en murstenskonstruktion. Jeg har brug for at mure skorstenen igen, hvor slangerne trækkes, og desuden har jeg brug for at mure en røggang til en kakkelovn, der ikke skal bruges, igen. Alt dette tænkte jeg at gøre med mursten og en eller anden form for kalkmørtel, da huset er fra slutningen af 1800-/begyndelsen af 1900-tallet. Spørgsmål 1 bliver da: hvilken kalkmørtel bør jeg bruge?
Dernæst skal jeg mure slangerne fast i toppen af skorstenen. Det er en gammel skorsten i mursten, men som har fået en ny top af en slags grov beton. Bør jeg satse på en anden mørtel her, eller kan jeg fortsætte med kalkmørtlen? Det er som sagt udendørs, men der er en metalhætte over, og eftersom resten af skorstenen er muret med en slags kalkmørtel, tænkte jeg, at man burde kunne fortsætte med det.
Til sidst skal jeg sætte toppen på kakkelovnene fast igen. Dem har jeg været nødt til at fjerne for at komme til røggangene. Har nogen et godt tip til lermørtel, som jeg kan bruge her?
Kalkmørtel
Jeg har muret med klassisk kalkmørtel, dvs. læsket kalk og sand. Desværre er vådlæsket kalk svært at få fat på her (I har det i Skåne, ikke sandt?), så jeg har brugt muremørtel E i sække, som jeg har blandet til en kalkpasta med piskeris. Denne kalkpasta fremstilles med fordel på forhånd i større mængder og lægges derefter i en stor murerspand, som dækkes forsigtigt med plast (som et stykke bygplast). Lidt vand, der flyder på toppen, er godt. Den hærder altså ikke, men må ikke tørre ud. Den bliver bedre og mere smattet efter nogle dage-uger.
Ved muring tages noget kalkpasta og en passende mængde muresand (natursand) 0-8 mm, som jeg købte fra det lokale sandtag. Den kan have brug for at blive sigtet først, hvis der er større sten i den. Blandes med piskeris.
Mængden af sand så? Ja, det kommer an på husets alder, hvor meget sand man har brugt. Efter århundredeskiftet brugte man ofte meget sand, f.eks. 1:5 kalk og sand, tjek skorstenens nuværende mørtel og kopier den. Kalkmørtel er meget tilgivende, så proportionerne er ikke helt vigtige, ser det ud til.
Lermørtel
Det nemmeste er at købe lerpulver på sække, hos mig er det den lokale Optimerabutikk, der har dette på lager - det er der, de få kakkelovnsproducenter handler. Det blandes med natursand 0-8 mm (igen sigtet, hvis det er nødvendigt) med piskeris. Typisk 1:3 ler-sand i volumener plejer at være passende. Bland enten på forhånd og lad stå i nogle dage-uger, det tager tid for leret at hydratisere helt eller bland en lerpasta som kalkpastaen ovenfor og lad stå.
Man kan også grave ler op fra jorden, men det kræver en større indsats og mere viden. Naturler indeholder en vis mængde sand/silt og er naturligvis forskelligt fed.
Udendørs
At mure udendørs er ler og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller cement-kalk-mørtel. Ingen af disse mørtel tåler direkte vådning, der sker f.eks. ovenpå toppen af en skorsten, så der kræves pladearbejde, et tag.
Jeg har muret med klassisk kalkmørtel, dvs. læsket kalk og sand. Desværre er vådlæsket kalk svært at få fat på her (I har det i Skåne, ikke sandt?), så jeg har brugt muremørtel E i sække, som jeg har blandet til en kalkpasta med piskeris. Denne kalkpasta fremstilles med fordel på forhånd i større mængder og lægges derefter i en stor murerspand, som dækkes forsigtigt med plast (som et stykke bygplast). Lidt vand, der flyder på toppen, er godt. Den hærder altså ikke, men må ikke tørre ud. Den bliver bedre og mere smattet efter nogle dage-uger.
Ved muring tages noget kalkpasta og en passende mængde muresand (natursand) 0-8 mm, som jeg købte fra det lokale sandtag. Den kan have brug for at blive sigtet først, hvis der er større sten i den. Blandes med piskeris.
Mængden af sand så? Ja, det kommer an på husets alder, hvor meget sand man har brugt. Efter århundredeskiftet brugte man ofte meget sand, f.eks. 1:5 kalk og sand, tjek skorstenens nuværende mørtel og kopier den. Kalkmørtel er meget tilgivende, så proportionerne er ikke helt vigtige, ser det ud til.
Lermørtel
Det nemmeste er at købe lerpulver på sække, hos mig er det den lokale Optimerabutikk, der har dette på lager - det er der, de få kakkelovnsproducenter handler. Det blandes med natursand 0-8 mm (igen sigtet, hvis det er nødvendigt) med piskeris. Typisk 1:3 ler-sand i volumener plejer at være passende. Bland enten på forhånd og lad stå i nogle dage-uger, det tager tid for leret at hydratisere helt eller bland en lerpasta som kalkpastaen ovenfor og lad stå.
Man kan også grave ler op fra jorden, men det kræver en større indsats og mere viden. Naturler indeholder en vis mængde sand/silt og er naturligvis forskelligt fed.
Udendørs
At mure udendørs er ler og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller cement-kalk-mørtel. Ingen af disse mørtel tåler direkte vådning, der sker f.eks. ovenpå toppen af en skorsten, så der kræves pladearbejde, et tag.
Renovatør
· Uppsala
· 2 164 indlæg
Jeg bor i Uppsala, og huset, der skal mures, står udenfor Härnösand, så det er langt til Skåne.Claes Sörmland sagde:
Kalkmørtel
Jeg har muret med klassisk kalkmørtel, dvs. læsket kalk og sand. Desværre er vådlæsket kalk svært at få fat i her (I har det vel i Skåne?) så jeg har brugt murkalk E på sæk, som jeg har blandet til en kalkpasta med piskeris. Denne kalkpasta fremstilles med fordel på forhånd i større mængde og lægges derefter i en stor murbøtte, der dækkes omhyggeligt med plast (typisk et stykke bygplast). Lidt vand på toppen er godt. Den hærder altså ikke, men må ikke tørre ud. Den bliver bedre og mere klistret efter nogle dage-uger.
Ved muring tages en del kalkpasta og en passende andel mursand (natursand) 0-8 mm, som jeg købte fra det lokale sandgrav. Den kan først behøve at blive sigtet, hvis der er større sten i den. Blandes med piskeris.
Mængde sand? Ja, det afhænger af husets alder, hvor meget sand man har brugt. Efter århundredeskiftet blev der ofte brugt meget sand, f.eks. 1:5 kalk og sand, tjek skorstens nuværende mørtel og kopier.
Lermørtel
Det nemmeste er at købe lerpulver på sæk, hos mig er det den lokale Optimerabutik, der har dette på lager - det er der, de få ovnmurer handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igen sigtet, hvis det er nødvendigt) med piskeris. Typisk 1:3 ler-sand i volumener plejer at være passende. Bland enten på forhånd og lad det stå nogle dage-uger, det tager tid for leret at hydrere helt, eller bland en lerpasta som med kalkpastaen ovenfor og lad stå.
Du kan også grave ler op fra jorden, men det kræver en større indsats og mere viden. Naturleret indeholder jo en vis mængde sand/silt og er derfor naturligt forskellige fede.
Udendørs
For at mure udendørs er ler og kalkmørtel ikke en god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller cement-kalk-mørtel. Ingen af disse mørtler tåler direkte vædning, der sker f.eks. oven på toppen af en skorsten, så der kræves blikarbejde, et tag.
Jeg kan sikkert blande en kalkpasta selv og få fat i sand. Det er ikke urimelige mængder mørtel, jeg har brug for. Skorstenen bør måske mures med C-mørtel? Den har som sagt et metalovertræk, så det, jeg murer der, er til dels beskyttet mod regn og sne. Måske skal jeg benytte lejligheden til at reparere fuger i skorstenen, når jeg alligevel er deroppe og arbejder.
Hvilken imponerende tydelig guide, næsten så jeg selv tør tage fat på vores gamle murstok.Claes Sörmland sagde:
Kalkmørtel
Jeg har muret med klassisk kalkmørtel, dvs. læsket kalk og sand. Desværre er vandslækket kalk svær at få fat i her (I har det i Skåne, ikke sandt?) så jeg har brugt muremørtel E på sæk, som jeg har blandet til en kalkpasta med en visp. Den kalkpasta fremstilles med fordel i forvejen i større mængder og lægges derefter i en stor murebalje, som dækkes nøje med plast (en slags byggplast). Lidt vand, der flyder på toppen, er godt. Den hærder altså ikke, men må ikke tørre ud. Den bliver bedre og mere smidig efter nogle dage-uger.
Ved muring tages en del kalkpasta og passende andel muresand (natursand) 0-8 mm, som jeg købte fra det lokale sandtag. Den kan behøve at blive sigtet først, hvis der er større sten i den. Blandes med visp.
Mængde sand? Ja, det afhænger af husets alder, hvor meget sand man har brugt. Efter århundredskiftet blev der ofte brugt meget sand, f.eks. 1:5 kalk og sand, tjek skorstenens nuværende mørtel og kopier. Kalkmørtel er meget tilgivende, så proportionerne er ikke helt vigtige, ser det ud til.
Leremørtel
Det nemmeste er at købe lerpulver i sække. Hos mig er det den lokale Optimerabutik, der har dette på lager - det er der, de få ovnsættere handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igen sigtet, hvis det er nødvendigt) med visp. Typisk 1:3 ler-sand i volumener plejer at være passende. Bland enten i forvejen og lad det stå nogle dage-uger, det tager tid for leret at blive helt hydrateret, eller bland en lerpasta som kalkpastaen ovenfor og lad det stå.
Man kan også grave ler op i jorden, men det kræver en større indsats og mere viden. Naturler indeholder en vis mængde sand/silt og er derfor naturligt forskelligt fedt.
Udendørs
For at mure udendørs er ler og kalkmørtel ikke en god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller cement-kalk-mørtel. Ingen af disse mørtel tåler direkte vædning, der forekommer f.eks. ovenpå toppen af en skorsten, så der kræves pladearbejde, et tag.
Klik her for at svare