Ved ikke hvor mange timer jeg nu har brugt på at søge information om emnet samt rejser frem og tilbage til forskellige byggemarkeder med målet om at skabe mig en helt OK opfattelse af, hvad der faktisk kræves for at reparere soklen på huset..
Desværre føler jeg, at det ser ud til at være svært at finde nogen, der giver et samlet svar på spørgsmålet, og jeg håber derfor, at nogen/nogle af jer kan være os til hjælp!
Vi har et hus fra 30'erne og har netop taget pladefacaden ned, sat ny bræddebeklædning op og malet, hvilket gør, at vi nu gerne ser, at soklen får et lille løft. Derimod behøver det ikke holde mere end et par år, da vi planlægger at drænere huset næste år (vi ved, at det er en unødvendig handling at overhovedet gøre noget nu, men vi/jeg er alligevel villig til at bruge den ekstra tid for at få noget pænere at se på..)
Situationen lige nu:
- Sort sokkel med løstsiddende puds, som jeg har banket af, og visse partier, hvor pudsen nu er væk, har pletter af, hvad jeg tror er asfalt. Soklen er tidligere repareret, og den puds er meget lys og porøs (måske kalkpuds?), tidligere maling, der er blevet malet, kan være plastmaling men ved ikke..
Mine to spørgsmål/overvejelser er:
- Hvilke trin SKAL vi gøre nu med det samme, selvom vi kun gør det midlertidigt? (f.eks. skal al maling eller asfalt væk, for at ny puds skal kunne fæstne?)
- Hvilke trin SKAL gøres, når vi først har drænet, og det skal holde så længe som muligt?
Vedhæfter nogle billeder, der måske kan være nyttige, og jeg er selvfølgelig også interesseret i, hvilke redskaber jeg bør købe, så det bliver så nemt som muligt, samt al anden nyttig information!