Y
Skal skifte nogle dårlige 25mm brædder der fungerer som undertag på en bygning.

Men hvordan vælger man de rigtige søm.
Går man kun efter bræddernes tykkelse eller også efter bjælkenes tykkelse? (8cm)

Senest redigeret:
Jeg har en tommelfingerregel om, at sømmet skal være tre gange så langt som tykkelsen på brættet.

• Synes
Immobil og 1 anden
  • Laddar…
hempularen sagde:
Jeg har en fornemmelse af, at der er en tommelfingerregel om, at sømmet skal være tre gange så langt som tykkelsen på brættet.
Det passer. 3" (75 mm) søm passer altså udmærket.

Y
Skal det være en speciel søm, eller er der ofte kun én type at vælge imellem?

Tænker på galvaniseret, riflet og hvad der nu findes.

Senest redigeret:
Yrrol sagde:
Skal det være nogen speciel søm, eller er der oftest kun en slags at vælge imellem.

Tænker på galvat, riflet og hvad nu som findes.
Almindelig galvet går fint

75mm galvad trådspik skal du have. Den og 100mm er typisk "universalspik" som bruges til det meste.

Y
Skal montere almindelige 22mm brædder nu, både som panel og vindskeder.

22x3= 66mm

Tænkte tage til Biltema og købe en sømpistol.

Ville I have valgt 65mm (matematisk korrekt) sømmet da eller 75mm?

Mikael_L
Galvaniseret 75 mm trådspik bliver rigtig godt.

65 mm fungerer sikkert også fint. Det kan også afhænge lidt af, hvad der skal spikkes. Lad os sige, at det er 170 mm brædder, der bliver spikket med 2 søm på hver regel sammenlignet med 120 mm brædder. Så kan 65 mm søm være tilstrækkeligt til 120-brædder, hvis det passer med 75 mm søm til 170.

Jeg har selv spiket en hel del 22 mm panel og brædder med sømpistolen og Gunnebos galvaniserede 65 mm søm. Men nogle gange kørt med 75 mm. Har ikke brugt så meget tankevirksomhed på dette, det er ofte blevet fra den pakke, der ligger tættest, typ. ;)

Senest redigeret:
  • Synes
Yrrol
  • Laddar…
Y
Godt svar. Vindskiverne er 170 og bliver jo nogle enkeltsøm. Panelet er 145 og bliver dobbelt per regel. Køber nok 75mm søm så man er mere på den sikre side. :)

De kalder deres for varmforzinkede, men aner at det er det samme som galvaniseret. Har ikke læst at folk hadede biltema sømmet, men så at det fungerede med andre søm også i deres picka, dog glemt hvor de købte alternativet.

Varmforzinket og galvaniseret plejer at være det samme. Det er til udendørsbrug.
Findes også elforzinket, men det duer ikke til udendørs.

Til endetræ generelt og vindskeder i særdeleshed ville jeg have valgt 4" / 100 mm søm. Sømmet fæster ikke lige så godt i endetræ idet det er langs med fibrene. Desuden er netop vindskeder og taglægte-enderne hårdt udsat for vejr og vind.

Jeg synes, at søm skudt ind med pistol sidder hårdere end søm slået ind med hammer. Så derfor plejer jeg at gå efter den kortere dimension.

Så er spørgsmålet, hvad du sømmer i. Skal du sømme panelen i en åben panel, 28 mm tyk, så vil dit 75 mm søm stikke 25 mm ud på bagsiden, og risikere at punktere vindspærren.

Jeg har sømmet en del panel med 50 mm søm, og den er ikke faldet ned endnu, efter 20 år.

Vindskeder plejer jeg at skrue fast.

Y
Har lidt angst. I morgen er planen at lave en ny vægpanel. ca 80 stk. 21mm brædder i udsat miljø (sol).

Tænker så, at skruer holder dem bedre på plads, når solen pisker på senere til sommer.

Alle butikker sælger jo kun essve nu om dage, og jeg ville chancen på;
ESSVE Terrassekruer Classic for træregel, CorrSeal
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc519820&artNr=

Det føles besværligt at lykkes med at holde brættet samtidig med at jeg skal sømme i med søm manuelt.
Og på den anden side kan jeg jo tage af sted og købe den der ikeapistol men...

Behøver en smart plan for ikke at miste motivationen i morgen.
Tænkte tage en restbræt. sætte to søm i den og måske et skabshåndtag.. så bliver det et let håndholdt værktøj til at skabe rigtig afstand mellem panelbrædderne om ikke andet.

Synes nok at 3 søm sidder bedre end en tralleskruv på grund af hovedets udformning, og så ser det meget pænere ud med en sømmet panel. Der er blevet diskuteret længder på sømmet i tråden, men hvad der ikke er blevet diskuteret, er at tykkelsen på sømmet følger længden på sømmet. Dvs der er stor forskel på, hvordan en 50 mm søm sidder sammenlignet med 75 mm på grund af tykkelsen.

L
hempularen sagde:
Jeg har på fornemmelsen, at der findes en tommelfingerregel om, at sømmet skal være tre gange så langt som tykkelsen på brættet.
Nja, både og. Det afhænger jo af, hvad det skal fæstes i. Hvis underlaget ikke er tykt, kan man ikke gøre det sådan.
Du skal jo ikke gå igennem det, du sømmer imod. Ellers siger man, at op til dobbelt længde i det materialet der fæstes er normalt.
Så et 20 mm bræt skal da fastgøres med 20+40 mm = 60 mm søm.

Det søm, du kan bruge indendørs, er almindelig trådsøm eller søm med afrundede hoveder, for det ser lidt pænere ud. Galvaniseret er ikke nødvendigt indendørs.

Y
Nu måske er der forskel på løs-spik.
Men jeg tjekkede biltemas spik til pistolen, og de var dog samme tykkelse. 50x2,8 og 75x2,8

Reglarna er 195mm dybe, så der er godt med træ i hvert fald. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.