Hej! Vi skal begynde med trossbunden i vores torparfundament nu, men har svært ved at finde ud af, hvilket materiale der er bedst at bruge som trossbund. Vi har beklædt bærerne med minerit, og på det tykke lag med singel skal der lægges en plast, og så bliver der måske en markisolering også. Har lidt overskydende mineritplader, som vi har tænkt os at lægge, men at købe det til hele huset ville blive dyrt. Har hørt, at fugt kan trænge ind i trossbundsplywood og give skimmelvækst, selvom den er skimmelbehandlet, da pladen består af forskellige lag.

Giv mig jeres råd og tips, så bliver jeg meget taknemmelig!

Asfaltsboard er almindeligt.

jeg begyndte med asfaboard på det forrige-forrige hus. Men det tendede til at hænge ned, som en hængekøje, under vægten af isolering, og således efterlade et luftmellemrum op til gulvpladerne. Så jeg gik over til konstruktionskrydsfiner, som er meget stivere.

Det var i 1982, og vi solgte huset efter 16 år. Men jeg har ikke hørt, at det ikke blev godt :)

Korvgubbe
Jeg rev et skimmelsvampebeskadiget skur, som havde asfaltsboard som trækonstruktion. Den var lagt på halvslåede søm, men fugten, antager jeg, gjorde, at den bøjede sig ned så meget, at den faldt ned og lå på jorden. Ikke specielt godt ventileret, men heller ikke helt uden ventilation. Ville ikke med god samvittighed kunne råde nogen til at bygge sådan.

Klarer ikke asfaltsboarden at holde isoleringen, så har man pakket for hårdt.

At asfaltsboarden ikke klarer en dårlig krybekælder er jo ikke overraskende. Det gælder jo om at have et godt klima i krybekælderen, men det er jo et andet problem.

Vil man ikke tage fat i det, kan man jo med fordel bruge andre som nævnt ovenfor.

Cellplast da det er billigt og ikke kan mugne. Absolut ikke asfaboard da det let mugner og ændrer formen som beskrevet ovenfor.

• Synes
Joakim Fagerholm
  • Laddar…
Cellplast! Ufølsom for fugt og isolerer bjælkerne, så de kommer ind på den varme side af konstruktionen. De skal fastgøres på tværs under bjælkerne, ikke imellem.

For øvrigt...gamle asfaltbaserede produkter som asfaboard, vindpapp osv...der er en grund til, at de er blevet erstattet af moderne materialer som vindduk, underlagsfolier osv.

Jeg satte selv asfaltspap under et bjælkelag en gang...tog et halvt år, så var det hvidt af skimmel. Papir er mums for skimmel, hvis det er lidt fugtigt

Trossbundplade?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.