Behøver at løfte denne stuga op på en trailer, så jeg kan køre den hjem.
En lastbil med kran løftede den derhen, hvor den står i dag, men jeg kender ikke vægten på stugan.

Det er muligt at stå lige ved siden af stugan med lastbil og kran.

10m lang x 5m bred x 4.5 m høj

Hvad vejer den?

dsc02935r.jpg

dsc02943p.jpg

dsc02956u.jpg

dsc02966r.jpg

dsc02938o.jpg

Mikael_L
Godt sted at bo, hvis man bliver rigtig skidenød. :D

Mikael_L sagde:
Godt sted at bo, hvis man bliver rigtig skidenødig. :D
Ja, det er det helt bestemt. En hyggelig social ting, tænkte jeg :D
Lidt spænding også. 2 af jer vil blive nødt til at skovle skidet op med hænderne. Den tredje slipper :D

Vurder vægten nu! Jeg skal have hytten hjem hurtigt.

Jeg tænkte mere "Ali Baba med de fyrretyve røvere"...

At gætte hvad huse vejer er lige så umuligt som at gætte hvad de koster. Hvis man kigger i Träguiden så har de heller ingen vægte, men de har i det mindste nogle værdier at regne med. De angiver at en ydervæg vejer ca. 50 kg/m² og et ydertag omtrent det samme. Nu har denne hytte sikkert ikke så stabile vægge og der er ingen tegl på taget, men det kan være værdier at bruge til et skøn.

5ton da? Mere eller mindre?

Ingen som har en uppskattning?

Ikke over 5 ton i hvert fald, er min vurdering.

Jeg tror det kan nærme sig 10 ton! Vi flyttede et lignende hus for to år siden. Ved du hvordan væggene er opbygget, samt hvordan bjælkelaget er isoleret (mineraluld eller spån)?

Mikael_L
Jeg har ikke en anelse egentlig.
Men med en vurdering af dimensioner tror jeg, at det er ca. 7 kbm træ, forskalling og plader i selve stommen (reglar, gulvspån, vægspån, forskalling på tag). Så allerede der ligger vægten i så fald på ca. 3,5 ton.
Så jeg ville gætte på lidt over 5 ton, men sandsynligvis et stykke under 10 ton.

redigering:
Men hvis det er plankestomme så ...

Senest redigeret:
Har det så stor betydning, hvad hytten vejer? Eftersom en lastbil med kran har stillet den der, hvor den står, burde en anden lastbil med kran vel kunne laste den. Ved lastning kan man jo stille sig ved siden af, og så er det ikke noget problem at løfte. Det største problem er vel ved lossning om man ikke kommer så tæt på stedet, hvor man skal have den. Ved fuld udstrækning af kranen løfter den kun en brøkdel af, hvad den kan tæt på. Tror også hytten vejer godt 5 ton.

Nu trillede der ind gode gæt.
Fint!

Behøver få en idé om, hvad den vejer i hvert fald. Forskel på lastbil som tager 5ton eller 15ton. Har en ven som kan tage den, hvis vi ligger omkring 5ton. Er det nærmere 10-15ton så bliver det mere problematisk.

Den tidligere ejer snakkede om 7ton men han gættede bare. Ikke alls sikker.

Mikael_L
Du har ikke overvejet at tømme den for komfur, toiletkummer (obs plural ;)), køleskabe osv, dvs alt som relativt let kan løftes ud.

Er det regelstamme i den?

Formentlig ikke under 5 ton. En byggeskurs vægt er ca. 3000 kg. Denne skur er jo gigantisk stor. Lyder som et kæmpeprojekt blot at få alle tilladelser til transport.
5 m bred 4,5 m høj

Højden behøves der mig bekendt ingen tilladelser for - bare at vælge de rigtige veje.
Det påhviler altid transportøren at sikre sig, at køretøjet kan komme frem, når transporten er højere end 450 cm.

For bredder over 450 cm kræves (udover dispensation) afmærkning, advarselsbil og eskort.

8_transportfordon_framifran.jpg

9_transportfordon_baktill.gif

Advarselsbilen skal være en personbil eller lastbil med en totalvægt på højst 4,5 ton. Den skal være udstyret med advarselsskilte, der er godt synlige forfra og bagfra. Skiltene skal være placeret højere end forrudens øverste kant.

Advarselsbilen skal være udstyret med mindst én advarselslygte, der kan afgive blinkende orangegult lys. Lygten skal være tændt ved kørsel i mørke. Ved kørsel i dagslys skal lygten være tændt, kun når transporten krænker kørebanen for anden trafik.

Der skal være anden radioforbindelse end telefon mellem advarselsbilen og transportkøretøjet.
Samtale skal kunne føres mellem advarselsbil og transportkøretøj på et sprog, som begge parter forstår.

Føreren skal have kørekort med kompetencerne B og C. En advarselsbil må eskortere højst tre køretøjer eller køretøjstog. Intet køretøj må kobles til advarselsbilen.

10_varningsbil.gif

Ved bredde over 450 cm, længde over 35 m samt ved høje bruttovægte foreskrives normalt, at transporten skal eskorteres af vejtransportledere eller politi. Fortegnelse over beskikkede vejtransportledere findes på Rigspolitiets hjemmeside.

Senest redigeret:
Tak for al hjælp. Det er kun lastningen, der er et problem.
Vil køre selv på nogle småveje 1mil, så bredder og andet er ikke så vigtigt ;)

Kun vægten er vigtig. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.