Jeg skal i morgen se på to huse, som er blevet fuldstændigt renoverede. Efter dette og naturligvis efter samtale med ejerne skal jeg beslutte, om disse snedkere skal have lov til at bygge vores træhus. Jeg skulle have haft en snedker med mig, men nu ser det ud til, at han ikke vil kunne følge med. Jeg ved på papiret så at sige, hvordan det meste skal udføres, men hvad skal jeg kigge efter, når jeg ikke kan se ind i vægge og lignende? Er der nogle generelle fejl, man kan kigge efter, som kan afsløre et dårligt arbejde?

I
Det afhænger jo af, hvad du skal bruge snedkerne til. Er det 'søm-og-slå-folk' til at rejse et løsvirkeshus eller samle et monteringsklart, eller et par, der kan klare indretningssnedkeri og andet finsnedkeri (f.eks. sætte en trætrappe op)? Nogle er nemlig gode til det ene, andre til noget andet. Men at få nogle, der kan klare både grovarbejde og finsnedkeri, er ofte sværere. Det første kræver jo vis viden inden for bygningskonstruktion. Det sidste mere af finpudsning.

I et færdigt hus kan du prøve at stille dørbladene (og vinduerne) i en 90 graders vinkel og se, om de lukker eller åbner sig selv (det skal de ikke, ellers er karmene forkert isat). H-vinduer og lignende skal kunne åbnes let og ikke knirke. Prøv også at gå på gulvet foran døråbningen og se, om det har nogen effekt (det skal ikke have nogen betydning, men hvis det har effekt, er underlaget ikke stabilt, måske pga. manglende krydsafstivning mellem bjælkerne). En nikkelkugle er god at have med sig til et parketgulv, der er lagt direkte på bjælkerne. Læg den midt på gulvet og se, om den ruller væk af sig selv (det skal den ikke, i så fald er gulvet ikke i vater). Også her kan gå-testen afsløre en del (det skal ikke have nogen effekt, hvis det gør, er underlaget ikke korrekt udført pga. ovennævnte årsag).

Kan du komme til at kigge ind på loftet og under til undergulvet i kryberum, hvis det er et løsvirkeshus, kan du se, hvordan det er sømmet og isoleret. Du må tage i betragtning, at tagkonstruktionen kan være præfabrikeret ligesom bjælkerne med deres oplag til undergulvet. Men ser det ud som bygget på stedet, er der en del, som kan afsløre/skelne fagmændene fra en fagmand.

Først og fremmest er det sømningen. Ser det ud, som om man har gået frem med en haglgevær, så sømmene er isat uden symmetri, er det dårlig viden i konstruktion hos snedkerne. For det andet er det isoleringen. Den skal ligge, så samlingerne mødes tæt uden overlap, og overfladen må ikke være presset ned.

Finsnedkeriet kigger du på på omtrent samme måde. Stil garderobedøre og skabslåger i en 90 graders vinkel. Resten ved du fra ovenstående. Kig på dørkarme, loftlister og gulvlister. Ligger de mod væg/loft? Er evt. geringer pænt udført, eller har de brugt en metode, der indebærer skære-lige-af med en lille snip på gulvlisterne i den øvre del (snydearbejde)? Er der sprækker under fodlisterne? Ligger dørkarmene mod væggen bagved? Osv. Mærk på tingene. Sidder alt fast, som skal sidde fast, eller kan de flyttes? F.eks. skal håndlisten og barrieren til en trappe ikke kunne rykkes, selvom du læner dig mod den. Mærk også på håndvasken (lodret tryk nedad i yderkanten), toiletter og brusekabinevægge. Selvom blikkenslageren er ansvarlig for opsætning/fastsættelse, er snedkerne ansvarlige for, at der er noget bag pladerne til at fæstne beslagene til håndvasken i, f.eks. kortlinge.

osv.

Hvilke vidunderlige mennesker der er her! Tusind tak for et strålende svar. Det skal straks printes ud, så jeg kan tage det med i morgen. I første omgang skal tømrerne bygge vores hus fra Fiskarhedenvillan fra sokkel op til overfladerne, og ud fra det beslutter vi, om de skal fortsætte, eller om vi der overtager selv. Det største problem jeg har, er, at de aldrig har bygget et helt hus før, men de har dog lavet store tilbygninger. Desværre ligger disse for langt væk til, at jeg kan se på dem. Jeg må gå igennem alt så grundigt som jeg kan i morgen, og så må mavefornemmelsen også bestemme lidt. Nogen der har flere tips?

De byggerier, der ligger for lang væk, ring ejere og få en reference. Det mest almindelige problem ser ud til at være af karakteren, at de aldrig gør de sidste bemærkninger færdige.

Hvis det er et montagefærdigt hus, ser det også ud til at være vigtigt, at håndværkerne har sat sig ind i monteringsvejledningen på forhånd. Når den dyre kranbil står der og tuffer, er det let at overse en tætningsstrimmel mellem elementerne eller bruge det forkerte beslag til at samle delene. Opdages først til næste byggeri, når de gennemgår, hvad der er i den sidste kasse, som aldrig blev åbnet, før huset står der færdigbygget.

hempularen sagde:
De byggerier, der ligger for langt væk, ring til ejerne og få en reference. Den mest almindelige vanskelighed ser ud til at være mere af karakteren aldrig at gøre de sidste bemærkninger færdige.

Hvis det er et montagefærdigt hus, ser det også ud til at være vigtigt, at håndværkerne har sat sig ind i montagevejledningen på forhånd. Når den dyre kranbil står der og brummer, er det nemt at overse en tætning mellem elementerne eller bruge det forkerte beslag til at samle delene. Det opdages til næste byggeri, når de inventerer, hvad der findes i den der sidste kasse, som aldrig blev åbnet, før huset står færdigbygget.
Smart! Nogle gange tænker man ikke længere end næsen rækker. Selvfølgelig ringer jeg til dem.
Huset kommer jo ikke i færdige blokke, men det er jo et løsvirkes hus, dog med alt færdigskåret, så dit tips gælder i allerhøjeste grad alligevel. Jeg skal forsøge at få fat i anvisningerne i god tid, så jeg kan videresende dem. Tak for tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.