Ydertrappen på svigermors hus begynder at falde fra hinanden, særligt nogle af plankerne. Har lovet at fikse det. Bør jeg bare skifte dem alle, så det bliver en flot og ensartet trappe? Huset i øvrigt er ikke i topstand, så det er måske lidt overkill...

Kan man få et nogenlunde ensartet udseende, hvis man kun skifter nogle af plankerne? Det burde være trykimprægneret, gætter jeg på? Men det er vel ikke så let at male, især ikke med det samme...

Ydertrappe med slidte træplanker, hvor nogle planker er i dårlig stand. En spand med blomster på trappen ved siden af en rød postkasse. Ydertrappe af træ med beskadigede trin og en spand med blomster. Nogle plankor er slidte, husvæg i baggrunden, redskab på græs. Ydertrappe ved hus med slidte træplanker, nogle ser ud til at være beskadiget. Trappen fører op til en dør og omgives af græsplæne.

Senest redigeret:
Byt bare trallen, det koster maksimalt 300 kroner i materialeudgifter og 2 - 3 timers arbejde at rive op og lægge om, du kan desuden nå at drikke et par øl i den tid (medmindre stommen også er helt rådden, for så er der lidt mere arbejde).

• Synes
Stefan N og 1 anden
  • Laddar…
P patfred sagde:
Skift bare trallen, det er maks 300 kroner i materialomkostninger og 2 - 3 timers arbejde at rive og lægge om, du når desuden at snuppe et par øl på den tid (medmindre stommen også er helt rådnet, så er det lidt mere arbejde)
Stommen er metal (ses ikke så godt på billederne), og der er ikke noget galt med den. Jeg tror, det største arbejde bliver at få løsnet boltene (tror der er møtrikker under).

Er trall altid trykimprægneret?

osiris osiris sagde:
Stammen er metal (ses ikke så godt på billederne), og den er der intet galt med. Tror at det største arbejde bliver at få løsnet boltene (tror det er møtrikker under).

Er terrassebrædder altid trykimprægnerede?
Mm boltene ser lidt besværlige ud faktisk. Du bør bruge trykimprægneret træ ja, koster ca. 13 kr lpm. Er typisk det billigste træ du kan finde og meget standard til terrassedæk.

Hold ikke på og bryd dig med møtrikkerne, det er bare spild af tid. Bryd plankerne af med koben og skær møtrikkerne med vinkelsliber. Bor nye huller ved behov.

I øvrigt er jeg enig: køb tryksimpregneret terrassebrædder, skift det hele ud når du alligevel er i gang, ellers kommer samme problem igen og igen.

• Synes
SaabNiklas og 2 andre
  • Laddar…
Går ikke boltene at få af på normal vis efter en omgang med 556, så er det bare at tage vinkelsliberen frem. Skær en ende af og slå den ud med hammer. Vær ikke nærig med at skifte nogle brædder, men tag dem alle på én gang. Svigermor må sørge for at servere øl og middag.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Magnus E K
Der findes terrassebrædder af kernetræ, som er flottere og mere miljøvenlige end trykimprægnerede. Eller byg en støbeform af rester af træ, smid lidt sten og armeringsjern i, og støb en betontrappe i stedet!

Magnus E K Magnus E K sagde:
Der findes terrassebrædder af kernfyr, som er pænere og mere miljøvenlige end trykimprægneret. Eller byg en støbeform af resttræ, smid lidt sten og armeringsjern i, og støb en betontrappe i stedet!
I betragtning af at resten af huset ikke var i så god stand, og jeg opfattede det som at TS ønskede den enklest mulige indsats, så føles både kernvirke (hvilket måske skal specialbestilles?) og også støbning lidt for overkill.

• Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
P patfred sagde:
Med tanke på att övriga huset inte var i så bra skick och jeg opfattede det som at TS ville have enklest mulige indsats så føles både kernevirke (hvilket skal specialbestilles?) og også støbning lidt vel overkill
Præcis sådan :-D

Magnus E K
Jeg ville alligevel ikke have brugt trykimprægneret i så fald, men i stedet ubehandlet billigt tømmer, hvilket nok vil holde (det ligger jo ikke direkte på jorden) indtil huset totalrenoveres/rives/nedlægges.

• Synes
tergo
  • Laddar…
jeg ville have brugt en tigersav til at kappe boltene, med vinkelsliber er der større risiko for at man ved et uheld kommer til at sætte ild på huset

Jeg ville alligevel ikke have brugt trykimprægneret i så fald, men i stedet ubehandlet billigt træ, hvilket sandsynligvis vil holde (det ligger jo ikke direkte på jorden), indtil huset totalrenoveres/rives/nedlægges.
Med tanke på, hvor lille trappen er, måske han sparer 50-100 kr. ved at købe ubehandlet træ? Hvis overhovedet det.

Magnus E K
P patfred sagde:
Med tanke på hur liten trappen är kanske han sparer 50-100kr på at købe ubrugt træ? Om det hele taget
Det handler ikke (bare) om omkostningerne. Jeg forsøger at fremme aldrig at bruge trykimprægneret, medmindre der er særlige grunde til det.

Det handler ikke (kun) om omkostningerne. Jeg prøver at propagere for aldrig at bruge trykimprægneret, medmindre der er særlige grunde til det.
Hvorfor?

Rustopløsningsmiddel synes ikke at have gjort nogen større forskel på boltene, så det må vel blive vinkelsliber...

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.