Skal begynde at lægge syllen og overvejer, hvad jeg skal bruge til søm/skruer. Vi har muret op et skift leca og skal lægge træsyllen på.
Synes generelt, at det fæstner dårligt i Leca.

Er der nogen, der kan vejlede i sømjunglen?

Essve heavy load.

Hvorfor ikke expanderspik? Billigt og godt.
To sølvfarvede expandersøm på en hvid baggrund.

• Expanderspik i metal, brugt til fiksering i byggeri.
Mikael_L
KnockOnWood sagde:
Hvorfor ikke ekspansionssøm? Billigt og godt.
Fungerer ikke i letklinker. LECA'n har for lav styrke til ekspansionsrørets tryk og overfladehårdhed.

Sømpløkke (facadepløkke), mange, tæt.
Fungerer kun så som så i LECA, men er så meget billigere end specielle letklinker-beslag, at man kan kompensere med flere.
Disse fra byggmax ser ret OK ud, med lidt rifling.
Bor gerne 1mm mindre hul end det skal være, når det drejer sig om letklinker.

• Spændingsskrue med plastdyvel, bruges til montering i letbeton som LECA, anbefales mindre hulboring for bedre fastgørelse.
Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
Fungerer ikke i letklinker. LECA'en har for lav styrke til ekspansionsrørets tryk og overflade...
Mistænkte næsten det. Bedre at lade nogen anden teste. Ondt, jeg ved det, og skammer mig :o

Mikael_L
Lidt det samme som med klipsømmen som naboen anbefalede mig.
En klippspik liggende på et bord, set fra siden, med et rektangulært hoved og en mørk metalfarve, som bruges til at fastgøre byggekomponenter.
Det var "hans" tømrer, der syntes klipsøm var perfekt til LECA og promte sømmede soklen til hans garage med dette.

Og så fik jeg en kasse tiloversblevne klipsøm med sendt til mig for at fastgøre soklen på min egen garage med. Men mistænksom + nysgerrig som jeg er, så prøvede jeg at sømme en i LECA og kunne så trække den ud stort set med håndkraft. Den sidder lidt lidt halv OK lige i begyndelsen, men så snart man har rykket den nogle mm, så løsner den sig helt. Ganske selvklart egentlig.

Undrer hvor mange garager den tømrer har fastgjort med klipsøm. Men sandsynligvis er ingen blæst væk alligevel, kan jeg tænke ...

I dette indlæg #120
http://www.byggahus.se/forum/smahus...00212-snik-garaget.html?perpage=30#post800318
beskriver jeg, hvordan jeg selv gjorde.

Walldog grove skruer til letbeton! Sidder som bjerget

Mikael_L
Lutte sagde:
Walldog grove skruvar til letbeton! Sidder som bjerget
Hvordan tænkte du nu?
Fastgøre syllen med 32mm lang (kort) skrue? :D

edit:
Efter lidt mere søgning fandt jeg dog lidt længere, op til 70mm
http://produkter.scanfast.se/products/49-walldog.aspx

Men hvor meget sidder "hvad som helst" hvis det kun er fæstet 15-25mm i LECA?

Senest redigeret:
Når man bruger klipsøm i leca, skal sømmet zikzakkes ned. Slå 2 slag, bøj lidt og slå 2 slag, bøj til den anden side og slå 2 slag osv.

Senest redigeret:
Du skal have letbetonskrue, der findes mange forskellige længder og dimensioner. Jeg plejer at bruge vsb skrue, men lad være med at stramme for hårdt.

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
Lægger ind trods gammel tråd, nogen får måske nytte af dette…

Jeg har anvendt hemaspik, sidder som bjerget. Dyre men det er det værd. Træt af alle andre varianter som ikke fungerer så godt.

Gunnebo kalder dem nogle gange letbetonspik:
Gunnebo Fastening letbetonspik, 8K elforzinket, 130 mm, fra bygghjemma.se produktoversigt.

Findes også med møtrik:

Hemaspik med M8 gevind til letbetonmontage fra Lindab, vist med møtrik.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, hvis vi alligevel skal køre på necro, synes jeg det er bedre at bore gennem lecablokken ned i betonen under og fastgøre gevindstangen med kemankare (eller endnu hellere støbe dem fast i forbindelse med at man laver pladen).

K Killenph sagde:
Tilføjer selvom gammelt tråd, nogen måske får gavn af dette…

Jeg har brugt hemaspik, sidder som bjerget. Dyre men vel værd. Træt af alle andre varianter som ikke fungerer så godt.

Gunnebo kalder dem nogle gange letbetonspik:
[billede]

Findes også med møtrik:

[billede]
Velkommen til Byggahus!
Tillykke med dagens trådoplivning.

Mikael_L
K Killenph sagde:
Lægger ind trods gammel tråd,
Virker dog haft styr på at tråden havde et par år på bagen.

Men jeg benytter chancen og skriver også:
Velkommen til byggahus, selvom det var nogle måneder siden du reggede dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.