Skal begynde at lægge syllen og overvejer, hvad jeg skal bruge til søm/skruer. Vi har muret op et skift leca og skal lægge træsyllen på.
Synes generelt, at det fæstner dårligt i Leca.
Fungerer ikke i letklinker. LECA'n har for lav styrke til ekspansionsrørets tryk og overfladehårdhed.
Sømpløkke (facadepløkke), mange, tæt.
Fungerer kun så som så i LECA, men er så meget billigere end specielle letklinker-beslag, at man kan kompensere med flere.
Disse fra byggmax ser ret OK ud, med lidt rifling.
Bor gerne 1mm mindre hul end det skal være, når det drejer sig om letklinker.
Lidt det samme som med klipsømmen som naboen anbefalede mig.
Det var "hans" tømrer, der syntes klipsøm var perfekt til LECA og promte sømmede soklen til hans garage med dette.
Og så fik jeg en kasse tiloversblevne klipsøm med sendt til mig for at fastgøre soklen på min egen garage med. Men mistænksom + nysgerrig som jeg er, så prøvede jeg at sømme en i LECA og kunne så trække den ud stort set med håndkraft. Den sidder lidt lidt halv OK lige i begyndelsen, men så snart man har rykket den nogle mm, så løsner den sig helt. Ganske selvklart egentlig.
Undrer hvor mange garager den tømrer har fastgjort med klipsøm. Men sandsynligvis er ingen blæst væk alligevel, kan jeg tænke ...
Ja, hvis vi alligevel skal køre på necro, synes jeg det er bedre at bore gennem lecablokken ned i betonen under og fastgøre gevindstangen med kemankare (eller endnu hellere støbe dem fast i forbindelse med at man laver pladen).