Jeg bliver vanvittig på mine garagevægge. Og da jeg ved meget lidt om alt, der kræver håndværk, bliver jeg hurtigt forvirret og tager taknemmeligt imod nybegynderråd.

Min første antagelse var, at det er beton. Men det er nemt at bore i væggene selv med en almindelig skruemaskine (Makita DDF482), så jeg tænker, at så burde det trods alt ikke være det.

Min anden tanke var letbeton, men dels ser det ikke så porøst ud i hullerne, og dels kan jeg ikke få en letbetonskrue ind, uanset hvor meget jeg prøver. Har testet på flere steder. Vedlægger et billede af, hvordan det ser ud, hvor jeg har forsøgt, som jeg ikke ved, om det giver noget overhovedet.

I tilstandsrapporten står der "Stom, material: Letbeton (Siporex) / Beton / Træ" men det siger jo ikke noget om, hvad der er hvor. Ifølge originaltegningen er det "mursten", men det kan vel også betyde lidt hvad som helst, og garagen ser under alle omstændigheder ikke ud som originaltegningen, så det kan have ændret sig en del i praksis. Huset er bygget i 1976, så blåbeton undgår jeg i hvert fald.

Mit dilemma er, at jeg gerne vil kunne fastgøre hylder sikkert og ved ikke, hvad jeg bør bruge til fastgørelse. Helst tager jeg selvfølgelig det, der er mest egnet til formålet. Men ellers måske det fungerer med en stærk universalplug, tænker typisk Fishers plugs, som burde gå uanset materiale?

• Et nærbillede af en glat beige væg med et enkelt borret hul i midten, omgivet af små spor af murstøv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.