Hej,

Jeg er ved at renovere et rum i kælderen, som skal blive fyrrum og vaskerum.
Ydervæggene består af beton og derefter træfibre blandet med cement på indersiden?

Indkommende vand kommer op i gulvet 5 cm fra væggen, så der er ikke plads til at bygge ud med metalregler.

De tidligere spånplader sidder dårligt ifølge tidligere med søm.

Hvordan får jeg en stabil indvendig væg på dette?

Gips eller måske dobbeltgips og fastgøre med lange skruer ind i betonen bag træfiberisoleringen?

Nærbillede af en væg med beton og træfibre, fastgjort med plastik og dårlig spånplade. Mulighed for gips- eller dobbeltgipsvæg overvejes.

Du har vel næsten svaret på det selv, men det nemmeste er vel osb måske, som man monterer med spigplug, der selvfølgelig skal nå ind i betonen bagved. Så skrue gips på det.
Selv har jeg mest set det der materiale i kælderlofter i lejlighedshuse.

Træullit er nok en almindelig betegnelse for de pladerne. Selvom det er navnet på en producent.

• Synes
Bamsetroll
  • Laddar…
Ingen risiko med osb eftersom det er plast bagved? Tænkte helt skippe organisk material men tror det bliver mere stabilt hvis jeg kan køre osb så gips overlappende.

Jeg ville ikke have sat træ på kældervægge. Det materiale kan vel pudses.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Der findes to forskellige skoler i kældermiljøer.

1. Intet organisk materiale overhovedet, det er skræmmende
2. Så længe det er tørt, brug hvilket materiale du vil.

Jeg tilhører selv variant nr. 2. Så længe kælderen er tør, med fungerende drænering og gerne isolering på ydersiden i form af pordrän/isodrän, ville jeg ikke være bange for at bruge organisk materiale. Jeg har/haft træulit i min kælder. Jeg har renoveret et antal rum og i disse rum har jeg banket træuliten ned, kommer ned i store plader. Har opsat en stålvæg og derefter isoleret med luftspalte mod ydervæggen, derefter osb og gips. Dette giver mulighed for at sætte el-dåser, trække rør og kabler pænt i væggen. Frem for alt giver det god mulighed for at fastgøre ting på væggene.

Sørg for, at huset har det tørt om hovedet (taget) og dernæst fødderne (dræneret grund). Så er det bare at køre på.

Jeg ville banke træuliten ned, opsætte med 45 eller 70 stålreglar og derefter isolere med luftspalte mod ydvæggen. Osb/plywood derefter gips. Så har du en god væg og gode muligheder. På den måde mister du måske 3 cm i stedet for at miste 10 cm udenfor nuværende væg, hvis du sætter det udenfor væggen.

• Synes
Bamsetroll
  • Laddar…
Havde fjernet både plast og træ og derefter pudset på träulliten, det er en garanteret god løsning, der har fungeret til alle tider.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.