Jo, begyndte at rive lidt i drengens værelse. Hvad er hvad i vores ydervægge? Huset er fra -47.
Fra indersiden regnet:
1: Tapet
2: Masonit som er 14-15mm tyk
3: Pap som er rød/grå og bølget
4: træstolpe?

Mit spørgsmål er så. Hvad er papiret og masoniten til for? Damp/vind-spærre eller kan man simpelthen rive det hele ned og så sætte gips i stedet?

14-15 mm lyder voldsomt tykt for masonite. Sikker på at du ikke mener treetex (blød træfiberskive, kan stort set skæres med brødkniv)?

2 = underlag til tapeten. Mistænker også, at det er tretex.
3 = vindtætning

Jeg tror, at pappen kun er der for at holde isoleringen på plads, mens man sætter tretex pladerne op. Der er jo ingen pointe i at have vindbeskyttelse på indersiden.

Tretex har evnen til at isolere en smule, når det gælder kulde, men ret meget når det gælder lyd. Jeg ville sige, at det ikke er noget problem at rive ned og sætte gips op i stedet.

Ok, det er nok Tretex. Der var intet i badeværelset, da jeg renoverede det. Heller ikke det der pappen. Når pappen er væk, er der en massiv trævæg.

Så, bør pappen blive siddende? Begynder man at rive Tretex'en ned, så vil pappen jo følge med. Eller skal man erstatte med noget andet?

Som sagt tidligere så behøves ikke pappen, da den ikke gør nogen nytte på indersiden af isoleringen.

injonil sagde:
Som sagt tidligere så behøves ikke pappen eftersom den ikke gør nogen nytte på indersiden af isoleringen.
Medmindre huset er så dårligt isoleret, at det kan blæse lige ind, hvis du fjerner den. Men hvis dette er tilfældet, bør du gøre større indsatser.

Tak for svarene! Frem med brækjernet!

du har garanteret en plankvæg bagved. mod den sætter man ikke gips, medmindre du vil have en bølget væg?
sala på stommen med 28x70 å ret den op med 60 cc, så playwood så gips, så har du en fin væg.
ellers bare at sætte gips direkte på tretexen.

mvh
snickar estwing

har lige været ud for samme problemstilling.
jeg rev alt gammelt af og satte vindpap på stommen, derefter 45*45 reglar med 45mm isolering og bankede på osb-plade og derefter renoveringsgips.... færdig

Flere bud.... Man blev jo ikke meget klogere. :) Alt lyder lige rigtigt, på en måde.

Nyt spørgsmål så:
Kan der være en slags isolering i ydervæggen eller er det bare planker?

Sandsynligvis bare planker.

Er det et parcelhus, så er denne konstruktion sandsynlig.
Der er tre lag pap i. Ét under facaden og ét på hver side af savsmuldet.

(Venstre er ydervæg uden lægter men med facadebrædderne tilbage, højre er indad, med masonit på.)

2006-01-05_Genomsnitt.jpg

Ok, snart må jeg beslutte mig....
Skal man tage et stort hul i væggen for at se hvad der findes der eller skal man gøre noget af tidligere forslag.

Et kighul kan vel ikke skade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.