Jeg er på jagt efter en hylsterlignende skrue-møtrik-kombination med skruehoveder i begge ender. "Møtrikken" ser således ud, at den udvendigt er cylindrisk og glat, indvendigt selvfølgelig gevind, og dens bund er i sig et skruehoved, som normalt matcher udformningen af den tilhørende maskinskrue. Hovederne er ofte tynde og let hvælvede og af unbrakotype men findes i forskellige udgaver. Skruer man skruen i bunden får man således en bilateralsymmetrisk glat cylinder med hoveder i begge ender. Fire sådanne skruer kan altså f.eks. bruges til at binde en ordentlig bunke med hulede A4-papir sammen, hvis I forstår, hvad jeg mener.

Hvad hedder denne skrue/møtriktype?? Jeg har googlet på hylseskrue, hylsemøtrik, lang møtrik med hoved og alt muligt, men jeg får ikke op noget som ligner det, jeg leder efter. Og hvor køber man det? I byggemarkeder ser det ikke ud som om, de har sådan nogle specialskruer løse efter hvad jeg kan se.

Sagen kompliceres af, at jeg ønsker en lang, tynd hylse. Yderdiameter 4-6 mm og sammenskruet længde 50-80 mm. Findes en sådan tulipanrose?

Koppelskruv?

En koblingsskrue ser ud så her:

Koppelskruv i metal med fladt hoved og tråd i begge ender, anvendes til at koble to dele sammen i byggeprojekter.

Google for at finde indkøbssteder.

Sådanne skruer får man uden omkostning på IKEAs varehus. Anvendes til at samle køkkenskabe, og findes udenfor kasserne, hvor man henter diverse småting gratis.

Men hvor finder du dine ord? Alvorligt spørgsmål.
bilateralsymmetrisk? Har du fundet på det selv eller hvor har du fået det fra?

Det er vel ikke gratis, man betaler vel 2 kr per pryl til velgørende formål.

jonmo sagde:
...man betaler vel 2 kr per pryl til velgørende formål.
Er det ikke frivilligt?

Jeg har aldrig betalt, når jeg har været der og suppleret.
Men det var jo nogle år siden selvfølgelig. IKEA Kållered.

Tak skal I have. Det er sådan en på billedet, jeg mener. Problemet er, at når jeg nu googler på koppelskruv, får jeg mest op en vinduesdetalje, som ser sådan ud:
http://www.bauhaus.se/koppelskruv-komplett-305-50mm.html

Så kært navn har mange børn eller hvad man skal sige :confused:

IKEA - interessant idé, det havde jeg ikke tænkt på. Men der er vel ikke så meget udvalg, hvis man vil have en smal og lang en? Kan tjekke om jeg har held, men findes sådan noget ikke sorteret i løs vægt? Fandt en side på nettet, der solgte koppelskruvar (kender ikke målene) i 1000-pak, og det føles jo lidt unødvendigt...

Men hvor finder du dine ord? Alvorligt spørgsmål.
bilateralsymmetrisk? Har du opfundet det selv, eller hvor har du det fra?
Nå men, tid til at lære et nyt begreb kan jeg høre:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilateral_symmetri

Jeg indser nu forresten, at denne lille dims er både bilateral- og radiärsymmetrisk, men eftersom i princippet alle skruer og møtrikker er radiärsymmetriske, tilføjer det ikke så meget. Kunne også have skrevet: "Ser ens ud i begge ender, hvis man tænker sig, at man deler den på tværs", men det kræver flere ord. Det bedste havde vel været at finde et billede og lægge op for at undgå misforståelser, men da skal man jo vide, hvad man skal søge på, så...

I hvert fald, jeg bør tjekke IKEA og...? Er der ingen kæde i Stockholm/Uppsala-området, der har et ordentligt udvalg af sjove skruer. Eller om man kan bestille løs vægt på nettet.

EDIT: Kaldes åbenbart også for “förbindelseskruv”: http://www.nords.se/sv/forvaring/beslag/ovrigt/forbindelseskruv-miller-4-p.html

Senest redigeret:
Du kan vel maile rundt til alle jernhandlere/byggehandlere i området og spørge om de har bilateralsymmetriske eller radiærsymmetriske skruer :)

Held og lykke :cool:

PS
Jeg stoppede med latin efter jeg lærte mig
Me hoc ipsum nihil agere delectat :)

Det er faktisk lettere at komme rundt på landets sprog.

• Synes
Joak
  • Laddar…
S
urdjur sagde:
Tak skal I have. Det er en sådan som på billedet, jeg mener. Problemet er, at når jeg nu googler på "koppelskruv", så får jeg mest frem en vinduesdetalje, der ser sådan ud:
[link]

Så kært barn har mange navne, eller hvad man skal sige :confused:

IKEA - interessant idé, tænkte ikke på det. Men der er vel ikke så meget at vælge imellem, hvis man vil have en smal og lang én? Jeg kan tjekke, om jeg har heldet med mig, men findes der ikke sådan noget sorteret i løs vægt? Jeg fandt en side på nettet, der solgte “koppelskruvar” (ved ikke målene) i 1000-pak, og det føles jo lidt unødvendigt...

Nå ja, tid til at lære et nyt begreb, kan jeg høre:
[link]

Jeg indser nu faktisk, at denne lille "mojäng" er såvel bilateral- som radiærsymmetrisk, men eftersom i princippet alle skruer og møtrikker er radiærsymmetriske, så tilføjer det ikke så meget. Jeg kunne også have skrevet: "Ser ens ud i begge ender, hvis man tænker, at man deler den på tværs", men det kræver flere ord. Det bedste ville være at finde et billede og lægge det op for at undgå misforståelser, men så skal man vide, hvad man skal søge efter...

I alle tilfælde, jeg må tjekke IKEA og...? Findes der ikke en kæde i Stockholm/Uppsala-området, der har et ordentligt sortiment af sjove skruer? Eller om man kan bestille løs vægt via nettet.

EDIT: Kaldet tilsyneladende også forbindelsesskrue: [link]
hedder koppelskruv, findes forskellige modeller bare

Urdjur: Du spørger efter nogen som sælger lidt sjældne skruer i og omkring -08. Prøv med Sifvert Skruv. "I min tid" (pensionist nu om dage) havde de det meste i skruer. Og havde de det ikke, så tog de hjem eller fremstillede det selv.

Tråden er fire år gammel og urdjur har ikke været inde i 1.5 år. ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.