Hej....

Vi skal lave lidt om i vores bryggers og undrer os over, hvad der gælder med fugtspærrer og lignende egentlig ?? Skal der være fugtspærre overalt eller et sted... eller måske ingen steder ??? Bryggerset består af 2 vaskemaskiner, 1 køkkenvask med vandudkast... Under køkkenvasken er der en gulvafløb og i hele rummet ligger der i øjeblikket en plastikmåtte....

Skal man have en form for fugtspærre bagved køkkenvasken, og kan jeg bare lægge klinker direkte på plastikmåtten ?? Er bange for, at man "ødelægger" fugtspærren omkring gulvafløbet, hvis man fjerner plastikmåtten...

mvh :)

Plastmattan är fugtspærre i dag, så ja, du ødelægger den garanteret, hvis du river den væk.. Du kan med største sandsynlighed ikke lægge klinker på plastmattan.

Og ja, du har brug for fugtspærre i gulvet, med opbuk på væggen.

uddrag fra Boverkets bygningsregler vedrørende vådrum
"6:5 Fugt
6:511 Skadelig fugt
Bygninger skal udformes så skader, mikrobiel vækst, dårlig lugt eller andre hygiejniske gener som følge af byggefugt eller indtrængende fugt ikke opstår. I vådrum skal overflader samt fuger, samlinger og gennembrydninger i disse udformes så de let kan holdes rene og så de ikke bidrager til, at der opstår skimmel.

6:534 Vådrum
Gulve, vægge og lofter, der kan blive udsat for vandstænk, vådrengøring, kondensvand eller høj luftfugtighed, skal have en vandafvisende overflade.
Gulve og vægge, der vil blive udsat for vandskylning, vandspild eller løbende vand, skal have en vandtæt overflade, hvis tilstødende bygningsdele og rum ikke tåler sådan fugtpåvirkning.
I rum med gulvafløb skal gulvet have fald mod afløb i de dele af rummet, der regelmæssigt bliver udsat for vandpåføring eller vandspild. Bagfald må ikke forekomme i nogen del af rummet.
Fuger, samlinger, fastgørelser og gennembrydninger i vandtætte lag skal også være vandtætte."

Ud fra dette kan man tolke, hvilke dele der behøver tætningslag

Det afhænger vel lidt af, hvor vaskerummet ligger. Antager at det ligger i "bodelen" af huset, hvis der i dag ligger et plastikgulv. Hvis vaskerummet ligger direkte på en støbt bundplade (fx i kælderen) bør situationen dog være en anden. Da vil man jo ikke tætne gulvet med et plastikgulv, men lægge klinker, så gulvet kan "ånde". Eller har nogen en anden mening?

-h

I kældre eller på betonplade med tiltrængende jordfugt, helt rigtigt. På en almindelig isoleret betonplade skal man stadig have tæthedsbelægning.

hmmm.... fanden ;)

Så det lader til, at jeg må rive den forbandede måtte væk og lægge en ny fugtspærre.... Mere arbejde med andre ord =) nå, bare det ender godt... det er det vigtigste...

Et spørgsmål mere.... Kan man fx rive halvdelen af måtten væk... og gummiere over samlingen... tænkte at det er unødvendigt at lægge klinker i hele delen, da vaskemaskinerne vil stå bag skydedøre...

mvh og tak for svarene...

Hm, jeg har aldrig stødt på problematikken med at sammensætte en måtte mod almindelig tætningslag på gulv, normalt gøres dette jo et stykke op ad væggen. Men selvfølgelig, det burde være okay, selvom jeg ikke ville anbefale det, hvis det var et badeværelse. Men det føles lidt som en sparreløsning, det bliver jo ikke meget mere arbejde og penge at fikse keramik også der.

Det bliver ca. 4m2 mere klinker, fugtspærre, fix, fuge, primer.... Så det bliver en rejse på over 2000:- mere alligevel... har jeg regnet ud i hvert fald... + en masse mere arbejde :), og i den del ligger der jo gulvafløbet... så river jeg plastikmåtterne væk rundt om den, som ser ud til at "gå ned" i afløbet et stykke. er jeg usikker på, hvordan jeg skal "fugtspærre" afløbet igen, så det bliver korrekt... Eftersom det er stedet, hvor fugtspærren er vigtigst...

Tanken var at undgå problemet med afløbet, hvis jeg lader plastikmåtten blive liggende + at omkostningen bliver mindre...

Man tilslutter tætningslaget med en manchet og brøndens klemmestykke, ikke svært. Men du har måske en gammel brønd? I så fald kan det faktisk være berettiget, for man kan ikke tilslutte keramiktætningslag til en gammel brønd. Derimod går måtte godt.

ok... det her med manschett ser ud til at være godt og nemt... må nok investere i at lægge klinker i hele rummet...

nogle tips til et godt og billigt sted at købe tætningslag og lignende? :)

Har du en tilstrækkeligt ny brønd da?

det er en klemring der i hvert fald... så en produktliste fra et eller andet firma, og jeg har en af de modeller i hvert fald... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.