Jeg bygger nu et indsigtsværn til min terrasse men overvejer nu, hvad jeg skal fastgøre mine lameller med? De er 21x45 mm. Jeg har sådan en sømpistol fra jula, tror den kan klare søm på omkring 5 cm. Kan jeg bruge den? Hvis ikke, hvad skal jeg fastgøre alle lameller med? det bliver jo en hel del :D

Skrue.

• Synes
Luddis_1 og 1 anden
  • Laddar…
Alt1
Hvis du vælger skruer, brug montageskruer med stor, flad hoved og glem ikke at forbore
Alt2
Du kan også bruge dykkerpistolen med den længste søm, men så skal du nok supplere med udendørslim

Går det galt med alt 2 i dag eller i fremtiden, gå til alt1!

Forbor og skru

en eller to skruer per stolpe?

Kør på almindelig træskrue med forsænket hoved synes jeg. Typisk en som er 3-4mm tyk, og afhængigt af hvad du fastgør dem til, må du bestemme længden. Det kan være en fordel at bore med et bor, der er 1mm tykkere end skruen, så trækker de bedre, hvis det er korte skruer og mindre risiko for at de sprækker. En skrue per stolpe er nok.

S Snickarkirre sagde:
Kør på almindelig træskrue med forsenket hoved synes jeg. Typisk en der er 3-4mm grov og afhængigt af hvad du fastgør dem i, må du bestemme længden. Det kan være en fordel at bore med et bor der er 1mm tykkere end skruen så de trækker bedre, hvis det er korte skruer og mindre risiko for at de sprækker. Det rækker med en skrue pr. stolpe.
Hvis nu TS skal forbore, bør det ikke ske med for groft bor.

Skrue, lim, montageskrue, dykkert, forbore...
Shit...
Almindelig terrasse skrue i rustfrit vil fungere. Hvorfor komplicere det.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Hvis man ikke forboret, mindst de skruer som sidder mindre end 5 cm fra lægtens ende VIL lægten sprække og lægten falder af eller bliver skæv. I min verden gælder det samme for forsænkede skruer. Jeg har prøvet, det holdt i tre måneder, så så det ud som lort.

• Synes
gbgustaf
  • Laddar…
Så almindelig terrasse-skrue, som jeg forborer én per stolpe, lyder rimeligt?

Almindelig terrasse skrue uden forboring er rimelig, og hvis du skulle få lyst til at forbore, så brug den rette størrelse på boret.

F fribygg sagde:
Almindelig terrasse skrue uden forboring er rimeligt, og skulle du få for dig at forbore, så brug den rigtige størrelse på bor.
Er ikke kyndig på dette område, hvilken størrelse skulle det være? Jeg plejer altid at bruge en bor, som er af samme størrelse som skruen "uden" gevindene er, altså en anelse mindre.

Vermilion Vermilion sagde:
Er ikke kyndig på dette område, hvilken størrelse skulle det være? Jeg plejer altid at bruge en boremaskine, der er af samme størrelse som skruen "uden" gevindene er, altså en anelse mindre.
Det er vel det rigtige ved endesamlinger på terrassebrædder, men bør ikke være nødvendigt på hegnslister. Rådet at forbore med overdimmension som nogen gav, kunne muligvis have fået dig til at vælge forkert boremaskine.

Lav hullet lidt mindre end skruen bare. Du vil bemærke, om det var den rigtige størrelse, når du skruer, det skal være stramt det sidste stykke.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Lav hullet lidt mindre end skruen bare. Du vil bemærke, om det var den rigtige størrelse, når du skruer, det skal være stramt de sidste stykke.
Som jeg plejer at gøre, perfekt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.