Jeg bygger nu et indsigtsværn til min terrasse men overvejer nu, hvad jeg skal fastgøre mine lameller med? De er 21x45 mm. Jeg har sådan en sømpistol fra jula, tror den kan klare søm på omkring 5 cm. Kan jeg bruge den? Hvis ikke, hvad skal jeg fastgøre alle lameller med? det bliver jo en hel del 
Alt1
Hvis du vælger skruer, brug montageskruer med stor, flad hoved og glem ikke at forbore
Alt2
Du kan også bruge dykkerpistolen med den længste søm, men så skal du nok supplere med udendørslim
Går det galt med alt 2 i dag eller i fremtiden, gå til alt1!
Hvis du vælger skruer, brug montageskruer med stor, flad hoved og glem ikke at forbore
Alt2
Du kan også bruge dykkerpistolen med den længste søm, men så skal du nok supplere med udendørslim
Går det galt med alt 2 i dag eller i fremtiden, gå til alt1!
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Kør på almindelig træskrue med forsænket hoved synes jeg. Typisk en som er 3-4mm tyk, og afhængigt af hvad du fastgør dem til, må du bestemme længden. Det kan være en fordel at bore med et bor, der er 1mm tykkere end skruen, så trækker de bedre, hvis det er korte skruer og mindre risiko for at de sprækker. En skrue per stolpe er nok.
Hvis nu TS skal forbore, bør det ikke ske med for groft bor.S Snickarkirre sagde:Kør på almindelig træskrue med forsenket hoved synes jeg. Typisk en der er 3-4mm grov og afhængigt af hvad du fastgør dem i, må du bestemme længden. Det kan være en fordel at bore med et bor der er 1mm tykkere end skruen så de trækker bedre, hvis det er korte skruer og mindre risiko for at de sprækker. Det rækker med en skrue pr. stolpe.
Hvis man ikke forboret, mindst de skruer som sidder mindre end 5 cm fra lægtens ende VIL lægten sprække og lægten falder af eller bliver skæv. I min verden gælder det samme for forsænkede skruer. Jeg har prøvet, det holdt i tre måneder, så så det ud som lort.
Er ikke kyndig på dette område, hvilken størrelse skulle det være? Jeg plejer altid at bruge en bor, som er af samme størrelse som skruen "uden" gevindene er, altså en anelse mindre.F fribygg sagde:
Det er vel det rigtige ved endesamlinger på terrassebrædder, men bør ikke være nødvendigt på hegnslister. Rådet at forbore med overdimmension som nogen gav, kunne muligvis have fået dig til at vælge forkert boremaskine.Vermilion sagde: