Hej,

Vi er for nylig flyttet til et hus med kælder. Inden vi flyttede ind købte vi en fugtmåler for at få en indikation om fugtindholdet i vægge, gulv og andre steder i huset.

I kælderen har vi et tidligere garderoberum, som vi vil renovere (se billede). Da vi begynder at tage indretningen ned, ser vi, at tidligere ejere har sat et billede fast for et hul i gipsvæggen (se billede). Når jeg måler fugtindholdet der, får jeg en aflæsning på måleren på mellem 14-18% afhængig af, hvor jeg måler, samt aflæsninger på andre steder i væggen (som på billedet er til venstre).

Så spørgsmålet er, hvad er normalt fugtindhold i kældre?
Hvordan måler man fugtighed i beton?
Er det pålideligt det instrument, vi bruger?
Er der noget, vi skal tænke på?

• En smal kælderklædning med metalreoler, blottet gipsvæg med plet, radiator og loftslampe. Gulvplade og plastbænk er placeret på gulvet.
  • En person bruger en fugtmåler på en beskadiget gipsvæg i en kælder. Indikatorlyset viser fugtniveauerne på måleren.
Den fugtmåler er til bløde materialer som træ, som du kan stikke proberne ind i. Så den aflæsning kan desværre have en rimelig fejlmargin.

14 procents fugtighed er dog ikke særlig fugtigt. Man plejer f.eks. at regne træ som tørt, når det er nede på 11 procent.

Men ellers gælder for kælder — drænering, drænering, drænering. Fungerer den som den skal, er der intet at bekymre sig om. Når den ikke gør det, vil du se fugtpletter og maling, der løsner sig med begyndelse i hjørnerne.

Sælgeren bør kunne oplyse om, hvornår der sidst blev drænet. Man plejer at regne med en levetid på sådan cirka 25 år for sådant. Er det nyere end det, er der intet at ligge søvnløs over.

En lille advarsel kan dog være på sin plads. Stil ikke en masse sager direkte mod betonvæggene i kælderen; så lukkes kold småfugtig luft inde derbagved, og så bliver der grimme pletter. (Spørg mig ikke hvordan jeg ved det...)

• Synes
Slägggan
  • Laddar…
surris
For at måle fugt i beton skal du bore huller og placere en fugtindikator, der måler RF. Dette er ikke noget, du kan gøre selv.
Spørgsmålet er, hvad du skal gøre i kælderen? Hvordan skal du indrette den? Er huset drænet?

• Synes
Slägggan
  • Laddar…
Tape et stykke gennemskinnelig plastik tæt på betonen på muren og på gulvet og se om der dannes fugt under.
Hvis ikke det gør det, og der sker ingen mærkelige flagninger, så har du en tør kælder!
Normal fugtighed i en drænet kældervæg skal ikke give kondens ved normal temperatur 20c.

• Synes
Slägggan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.