26,252 læst ·
24 svar
26k læst
24 svar
Hvad er forskellen mellem billigt og dyrt, fliser og klinker
Side 1 af 2
Hvad er det, der adskiller dyre fra billige (udover prisen) fliser og klinker?
Jeg har fundet klinker til ca. 300 kr. pr. kvadratmeter et sted og lignende til ca. 100 kr. pr. kvadratmeter et andet sted.
Det føles jo ikke motiveret at købe de dyrere, hvis de billige er lige så gode.
Klinkerne skal være til tørre rum indendørs som køkken, gang osv.
I hvilke situationer skal man investere i dyrere fliser og klinker? Hvorfor i så fald? Måske i vådrum? Eller kan man altid købe de billigste, man kan lide udseendemæssigt? Nogen der ved?
Jeg har fundet klinker til ca. 300 kr. pr. kvadratmeter et sted og lignende til ca. 100 kr. pr. kvadratmeter et andet sted.
Det føles jo ikke motiveret at købe de dyrere, hvis de billige er lige så gode.
Klinkerne skal være til tørre rum indendørs som køkken, gang osv.
I hvilke situationer skal man investere i dyrere fliser og klinker? Hvorfor i så fald? Måske i vådrum? Eller kan man altid købe de billigste, man kan lide udseendemæssigt? Nogen der ved?
Køber du det billigste, så kan det være fra et restparti. Køb derfor nogle ekstra kvadratmeter og gem dem væk. Hvis du senere skal reparere, finder du næppe det samme på markedet.
I det mindste klinker kan have forskellig slidstyrke.
Prøv at ridse din påtænkte klinker med en nøgle og se, hvad der sker.
Prøv også at bryde en klinkerplade for at se, hvor tykt slidlaget er.
Hvis der kommer grus på pladerne, for eksempel ved en indgang, så slider det ret meget på dem, og det er ærgerligt, hvis den underliggende farve begynder at skinne igennem.
Dette er naturligvis et meget mindre problem på vægge, da vægbelægningen sjældent slides særlig meget.
/ Fredrik
Prøv at ridse din påtænkte klinker med en nøgle og se, hvad der sker.
Prøv også at bryde en klinkerplade for at se, hvor tykt slidlaget er.
Hvis der kommer grus på pladerne, for eksempel ved en indgang, så slider det ret meget på dem, og det er ærgerligt, hvis den underliggende farve begynder at skinne igennem.
Dette er naturligvis et meget mindre problem på vægge, da vægbelægningen sjældent slides særlig meget.
/ Fredrik
Det er jo som med det meste, prisen har med kvalitet at gøre! Hvis et produkt ikke opfylder toleranskravene ved fremstilling, så er det jo ikke altid sådan, at det kasseres. Det kan jo også sælges som 2. klasses, billigere.
Derfor kan man finde to næsten ens fliser, med meget stor prisforskel.
Så er der selvfølgelig også fliser, der er billige fra starten, og der får man, hvad man betaler for...variationer i mål, skæve vinkler, skæve, dårlig glasur, nuanceforskelle i farve og overfladestruktur osv.
Derfor kan man finde to næsten ens fliser, med meget stor prisforskel.
Så er der selvfølgelig også fliser, der er billige fra starten, og der får man, hvad man betaler for...variationer i mål, skæve vinkler, skæve, dårlig glasur, nuanceforskelle i farve og overfladestruktur osv.
Prisen har også at gøre med hvor stor overhead en virksomhed har og hvor meget det har formået at effektivisere sin drift. Prisen har også at gøre med hvor meget af indkomsterne der lægges på markedsførings-/reklamebudgettet vs produktudviklingen eller på at tage markedsandele f.eks. ved at have en lavere pris end konkurrenterne for tilsvarende produkter.Ardexsmitten sagde:
Prisen har frem for alt i Sverige at gøre med hvor meget aktørerne har formået at opdele markedet imellem sig i byggematerialebranchen.
Som køber er det relevant at se på price/performance aspektet.
En ting jeg har bemærket er, at køber man billig klinker, så er det ofte i str. 30*30, hvilket kan være lidt besværligt at sætte i et badeværelse med fald.
Så afhænger det jo af, hvilken type rum det skal være i. Jeg byggede selv et bryggers med almindelig 15*15 hvid, der blev lagt i lige linje til den hjemmelavede kant (skåret ud af gulvklinker), så lagde jeg resten diagonalt.
40 kvm væg for 39:- kvm. Et sådan rum behøver ingen designerplade til 3-400 kr kvm.
Mener i hvert fald jeg.
Så afhænger det jo af, hvilken type rum det skal være i. Jeg byggede selv et bryggers med almindelig 15*15 hvid, der blev lagt i lige linje til den hjemmelavede kant (skåret ud af gulvklinker), så lagde jeg resten diagonalt.
40 kvm væg for 39:- kvm. Et sådan rum behøver ingen designerplade til 3-400 kr kvm.
Mener i hvert fald jeg.
Variationer i mål kan jeg tåle ligesom kosmetiske forskelle, men det, der er interessant (for mig), er, om kvaliteten er dårligere med hensyn til slidflade og sådan noget, så man ikke skal betale dobbelt i sidste ende, fordi gulvet gik i stykker eller noget sådan. Jeg leder jo efter gulv til tørre rum, og jeg tror, at det ikke er lige så vigtigt som til et badeværelse...?Ardexsmitten sagde:Det er jo som med det meste, prisen har med kvalitet at gøre! Hvis et produkt ikke opfylder tolerans kravene ved fremstilling, så er det jo ikke altid sådan, at den kasseres. Den kan jo også sælges som 2. klasses, billigere.
Derfor kan man finde to næsten ens fliser, til meget stor prisforskel.
Så er der selvfølgelig fliser, der er billige allerede fra starten, og der får man, hvad man betaler for...variationer i mål, i vinkel, skæve, dårlig glasur, nuance forskelle i farve og overfladestruktur osv.
Jeg ville nok påstå det modsatte, fliserne slides mere i tørre rum, især i entreen. I badeværelset er man sædvanligvis barfodet eller i strømper, og der havner sjældent grus og den type slidende skidt.jakim sagde:
Edit: Men jeg ville ikke bekymre mig så meget om det. Billige klinker i byggemarkederne har som regel, hvis ikke altid, tilstrækkelig slidstyrke til at fungere i private boliger. Køb en flise, som du synes ser godt ud.
Købte nogle billige fliser til køkkenet. Det, der blev bemærket, var, at fliserne havde forskellig hårdhed. Nogle var nemme at dele, mens andre kun knækkede det forkerte sted. Man kunne straks mærke, når man ridsede i flisen, om det ville gå godt eller ej.
Men så har du en dårlig kakelkap. Men en god én kan man knække alle fliser præcis hvor man vil, hårde eller porøse.
Så tror jeg måske ikke, at det var hårdheden på fliserne, der var forskellig, snarere at maskinen nogle gange ikke ridsede så godt, og at det var det, du mærkede, og som påvirkede resultatet. Jeg har aldrig oplevet større forskelle i hårdhed mellem fliser af samme slags. Og som sagt, det skulle ikke have nogen betydning under alle omstændigheder.
Så tror jeg måske ikke, at det var hårdheden på fliserne, der var forskellig, snarere at maskinen nogle gange ikke ridsede så godt, og at det var det, du mærkede, og som påvirkede resultatet. Jeg har aldrig oplevet større forskelle i hårdhed mellem fliser af samme slags. Og som sagt, det skulle ikke have nogen betydning under alle omstændigheder.
Er det ikke lidt sådan, at efterspørgslen styr prisen.
Jeg vil påstå, at det, der er højeste mode, må man betale en højere pris for end hvis man vælger lidt klassiske stilarter. Men man skal måske følge trenden for så at skifte efter et antal år, fordi farverne er grufulde
Jeg tænker lidt på renoveringen i mit hus, som blev lavet i slutningen af 70'erne.
Jeg vil påstå, at det, der er højeste mode, må man betale en højere pris for end hvis man vælger lidt klassiske stilarter. Men man skal måske følge trenden for så at skifte efter et antal år, fordi farverne er grufulde
Til vores badeværelse købte vi billige fliser og klinker på K-Rauta. Ham der flisede bandede lidt over det, fordi det ikke var helt samme størrelse på fliserne i forskellige kasser. Han måtte lægge lidt puslespil. Bagefter har jeg fået at vide, at importfliser ofte varierer lidt i størrelse, fordi maskinerne ikke er så præcise.