Hej,

Hvad kan dette være for plademateriale? Det er ret blødt og sidder på ydervægge i garderobe/katteværelse i et hus bygget 1927, men ombygget 1980.

Er det treetex? Kan man sætte gips på eller måske spartle direkte?

Tak på forhånd!

• Brun plade med en tekstur og små huller, monteret på en væg, muligt treetex-materiale.
  • Skivematerial nærbillede, formodet treetex, på en ydervæg i et gammelt hus. Mørke knopper ses til højre på billedet.
  • Brun skivematerial monteret på væg med små søm; overfladen ser let struktureret og ujævn ud. Muligvis et isoleringspanel fra en garderobe.
Tretex og ikke godt at spartle på, for tørt, spartelmassen falder af, derimod hvis du kan finde reglarne så er det med gips, gerne da 13mm, rotgips 6 mm kan det blive huller i

• Synes
elloffo
  • Laddar…
Ja, det ser ud som Tretex. Naturligvis kan man sætte gips direkte på, men jeg synes, at Tretex kan lugte en del, og jeg ville nok selv have fjernet den først. At spartle direkte på gjorde man jo tidligere. Men det kan ofte sprække.

• Synes
Destrier og 2 andre
  • Laddar…
Ikke tænkt på lugten faktisk, er det ikke bare presset træmateriale?

-RB- -RB- sagde:
Ja, det ser ud som Tretex. Selvfølgelig kan man sætte gips direkte på, men jeg synes, Tretex kan lugte en del, så jeg ville nok selv have fjernet det først.
At spartle direkte på gjorde man jo i gamle dage. Men det plejer at kunne revne.

Jo. Det er måske mig, som er følsom ;)
Jeg rev en del ud af vores loftsrum, og den gamle lidt mugne lugt forsvandt med det samme. Så jeg fik den idé, at det var tretexen, der lugtede.

• Synes
Destrier og 1 anden
  • Laddar…
C
Hvis man river det væk, bør man tænke på, at det er et materiale med gode isolerende egenskaber. Nu er pladerne jo ikke så tykke, men lidt gør det jo.

• Synes
elloffo
  • Laddar…
Mal med en billig maling først, så kan du spartle senere.

• Synes
elloffo
  • Laddar…
U
Har testet både spartling og renoveringsgips på treetex. Renoveringsgips er jo praktisk, hvis det ikke gør noget, at det bygger ud 6mm, ellers bliver det jo kompliceret omkring eventuelle foder og lignende.

Har også bredspartlet efter at have malet først, og ingen revner (indtil videre i hvert fald).

• Synes
elloffo
  • Laddar…
Treetex indeholder ikke formaldehyd. Det er hårde spånplader, der gør det.

• Synes
elloffo og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.