Skulle hulsave gennem panelet i skuret og stødte på en plade, jeg ikke var forberedt på. Den sidder direkte mod yderpanelet. Det var meget hårdere at bore i end OSB og træ.
Vil udelukke, at det er noget med asbest, men ville tro, at det ikke er det. Originalen (1978) er skuret kun bygget med træpanel ifølge tegning. Tror tidligere ejer har ombygget dette skur for ca. 10 år siden, sandsynligvis er det fra dengang.
Nogen byggplade/fibercement?
Billede indefra i hulsavearbejdet og gennem et luftindtag, hvor man ser pladen fra siden. Ser ud til at være knap 1 cm tyk.
Vil udelukke, at det er noget med asbest, men ville tro, at det ikke er det. Originalen (1978) er skuret kun bygget med træpanel ifølge tegning. Tror tidligere ejer har ombygget dette skur for ca. 10 år siden, sandsynligvis er det fra dengang.
Nogen byggplade/fibercement?
Billede indefra i hulsavearbejdet og gennem et luftindtag, hvor man ser pladen fra siden. Ser ud til at være knap 1 cm tyk.
Det ser uden tvivl ud som Eternit på billedet. Vær forsigtig med håndteringen her, støvet fra bearbejdning indeholder med stor sandsynlighed asbest og er isf meget kræftfremkaldende ved indånding.
For det første kan man ikke sige noget ud fra et billede, for det andet er eternit ikke sundt at indånde, men det er ikke cyanid direkte… En eksponering giver ikke kræft, og en god åndedrætsmaske løser problemet.P Puffen Ingarö sagde:
Baseret på alder er det ikke eternit, medmindre man indsatte gamle plader, da man byggede eller renoverede skuret (hvilket man selvfølgelig ikke kan udelukke, men hvorfor skulle man?). Jeg synes, det ser ud som en slags fibercementplade. Vi har det i garagen (bygget 76) og opsat i 90'erne, da man isolerede.
Tak for jeres svar. Jeg finder det også usandsynligt (men ikke umuligt, derfor har jeg ikke boret noget endnu) at det er eternit. Det er heller ikke originalt, men tilføjet senere end 1978. En del senere er mit gæt. Svært bare at være helt sikker.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för verktyg? El test? Syl liknande
Verktyg & Maskiner -
Är detta något att oroa sig för?
Bastu -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta ovanför vedpannan?
Ved, Pellets, Flis