Siden vi flyttede ind for et halvt år siden, har jeg længtes efter at fjerne gulvtæppet i kælderen. I aften begyndte jeg endelig!

Jeg troede, jeg ville finde et kedeligt betongulv nedenunder at lægge klinker på, men det var slet ikke tilfældet. Der var en slags grønmønstret gulv. Huset er fra 1964. Er der nogen, der ved, hvad det er?

Edit: Forsøgte at fjerne opslaget, da jeg fandt ud af, hvad det var for et gulv, men jeg forstår ikke, hvordan man fjerner et opslag, så det får vel blive. Det var åbenbart bare et gammelt vinylgulv! :crysmile: Nå ja, bedre end det gamle klamme tæppe i det mindste! Jeg må se, om jeg lader det blive eller også river det op :p

Billede af källargulv under renovation, afslørende grønt mønstret linoleumsgulv fra 1964, med et håndværksværktøj ved siden af.

Gammelt grønt mønstret plastgulv fra 1964 med abstrakte og bølgende mønstre, fundet under en gammel kældermåtte.

Senest redigeret:
Plastmåtte kan være godt at fjerne fra kældergulv. Den kan styre jordfugtigheden til at gå op via væggene i stedet for at diffundere ud gennem gulvet, så du får fugt og pudsafskalning også på indervægge. Der kan også dannes saltaflejringer under måtten, specielt i kanter og samlinger, der ikke er svejset. Vi fik sådan noget i forrige husets kælder. Det gav en mærkelig lugt og ujævnt gulv, som knitrede, hvor saltet lå i tykke lag. Den eneste fordel med plastmåtten var, at den holdt møbler og ting, der stod direkte på gulvet, tørre.

Tak for infoen! Så river jeg den også op, og lægger betongulv indtil vi får ordnet klinker :)

Angående at du skrev, at plastmåtten var god til at holde møblerne tørre. Hvis jeg skal montere et skab, betyder det, at jeg skal sætte det på noget først? Eller er det okay at sætte det direkte på betonen?

@mrsnhp

P peter.linkan sagde:
Tak for informationen! Så fjerner jeg også den, og lægger betongulv, indtil vi får lagt klinker :)

Angående at du skrev, at plastmåtten var god til at holde møbler tørre. Hvis jeg skal montere et garderobeskab, betyder det, at jeg skal sætte det på noget først? Eller er det ok at sætte det direkte på betonen?

@mrsnhp
Det afhænger af, hvor meget jordfugt I har, som kommer op gennem gulvet, hvilket igen afhænger af jordforholdene og hvordan det er drænet under. Jeg ved desværre ikke, hvordan underlaget plejer at være i 60'er-huse, men du vil opdage det, når du løfter plastmåtten, om der er meget salt eller fugt under.

I vores tidligere 50'er-hus var det helt slimet under plastmåtten, og der ville jeg ikke stille noget så stort/tæt som et garderobeskab direkte på betongulvet. I vores nuværende hus (endnu lidt ældre) virker der til at være mindre jordfugt, og jeg ville kunne tage chancen med et skab med tilstrækkelig sokkel, så bundpladen ikke ender direkte på gulvet.

Hvis I planlægger at lægge klinker om nogle år, er der alternativet at lade plastmåtten være der, indtil da. Den har ligget der længe, og det når ikke at blive mærkbart værre på et par år.

Eller så kan I selvfølgelig lægge et stykke plastmåtte bare under garderoben.

mrsnhp mrsnhp sagde:
Eller så kan I selvfølgelig lægge et stykke plastmåtte bare under garderoben.
Smart! (y)

• Synes
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
Tænk på at både plastmåtten og limet under den kan indeholde asbest, så det kan være hensigtsmæssigt at sende et stykke til analyse.

BirgitS BirgitS sagde:
Tænk på at både plastikmåtten og limen under den kan indeholde asbest så det kan være passende at sende et stykke til analyse.
Enig, den der måtte skal du være forsigtig med.

Åh, tak for infon! Det vidste jeg slet ikke.

Men det gælder kun, hvis vi tager plastmåtten op, ikke? At tage heltæppemåtten op og lade plastmåtten ligge er ufarligt?

BirgitS
P peter.linkan sagde:
Men det gäller kun for hvis vi fjerner plastmattan, ikke sandt? At fjerne tæppet og lade plastmattan ligge er ufarligt?
Ja, dog er plastmattan måske ikke et godt underlag for klinker. I det mindste bliver det jo meningsløst at lægge klinker blot for at fugt i betonpladen skal kunne fordampe.

Nej, tænkte ikke lægge klinker ovenpå plastmåtterne. Men der må vel findes en sikker måde at fjerne plastmåtterne på?

Asbest kan vist også findes i gulvlim. Tror jeg lader den der gulvmåtte ligge lidt endnu, indtil jeg har lavet en test...

Mange tak for jeres hjælp og opmærksomhed på dette!

• Synes
Cerb og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.