I et rum har jeg uberettiget varmt gulv, og jeg forstår ikke hvorfor.
Hvis jeg lægger noget på gulvet et stykke tid, for eksempel en pude eller et stykke karton, så er gulvet varmt ved berøring, når jeg fjerner det. Som om det var gulvvarme.

Det er ikke gulvvarme, men radiatorer, men de bruges meget lidt, da rummet er husets varmeste.
Under rummet er der krybekælder, som ikke er opvarmet. Etagedæk er af letbeton, og det ukendte er mellem etagedækket og gulvet.
Bygget i 60'erne.
Gulvet er massivt trægulv, olieret med en brun farvetone og fugemasse i revnerne. (billede i næste indlæg) Tror ikke det var ment som en overflade, men som et underlag, men den tidligere ejer sleb, olierede og fugede det.

Da jeg borede ned til krybekælderen for at trække kabel, så det ud til at være en afstand på ca. 10 cm mellem gulvet og etagedækket. Hvis jeg ikke husker forkert, faldt der lidt træspåner ud, kunne være spåner i etagedækket som isolering, men det ved jeg ikke, det eneste indblik jeg har haft i indmaden er gennem det borehul.
Træspåner i etagedækket føles underligt, da der er mineraluld på det kolde loft ovenover. Men jeg ved ikke, om det blev brugt sådan i 60'erne?

Det første jeg tænkte var, at det er radiatorrør, men de går i krybekælderen og lige op under, hvor radiatorerne sidder. Så det er i det mindste ikke til de radiatorer, der er der lige nu.

Det er sandt nok et behageligt problem, at det er varmt om poterne, men huset bruger meget el til opvarmning, og jeg går rundt og funderer over, hvad det er, der varmer gulvet. Så jeg ville sætte pris på tips her.

• Synes
Fartland
  • Laddar…
Billede på gulvet. Ved ikke om den mørke farve spiller ind på nogen måde. Mørkfarget trægulv med tydelige åretegninger og knaster.

Er hele gulvet lige varmt, eller kun dele af gulvet? Hvis hele gulvet er varmt, må det vel være en form for gulvvarme? Medmindre der er et kedelrum nedenunder med en oliefyr eller lignende, der varmer rummet nedenunder.

• Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
Skulle vinden kunne være uden isolering, så originalkutterspån der er udskiftet med mineraluld? Men stadig i dette bjælkelag? (Jeg havde kutterspån på loftet og stenuld i bjælkelag i hus fra 1965) Kutterspån som isolering er så vidt jeg ved ikke overraskende frem til 1960'erne.

Er hele gulvet varmt eller kun en halvmeters stribe? Det kunne være lidt forskellige placeringer af rørene til radiatorerne. Eller anser du dig sikker på, at det er opadstigende til hver fra krybekælderen?

Ingen varmtvandsledning frem til køkken eller badeværelse heller, som kan ligge der?

• Synes
Thomas M og 1 anden
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson sagde:
Er hele gulvet lige så varmt, eller kun dele af gulvet? Hvis hele gulvet er varmt, så må det vel være en form for gulvvarme? Medmindre det er et fyringsrum nedenunder med en oliefyr eller lignende, der opvarmer rummet nedenunder.
Altså, det er ikke sådan, at gulvet er varmt for fødderne, som gulvvarme føles på stenbelægning. Det er altid neutralt. Men rummet i sig er altid en god temperatur, selvom radiatorerne ikke ser ud til at arbejde så hårdt. Jeg mærker kun varmen på gulvet, når jeg har lagt noget isolerende på det og derefter løfter det væk. Så jeg ved ikke, om det er præcis overalt, men bestemt flere steder. (Total gulvareal er ca. 25 kvm)
Bare krybekælder nedenunder. Nogle decimeter og klippe derunder. "Outgrävt" stod der på plantegningen, men "outSprängt" ville nok være mere korrekt.

Karrock Karrock sagde:
Kunne loftet være uisoleret, så original kutterspån dér er udskiftet med mineraluld? Men forbliver i dette bjælkelag? (Jeg havde kutterspån på loftet og stenuld i bjælkelag i hus fra 1965) Kutterspån som isolering er så vidt jeg ved ikke overraskende frem til 1960'erne.

Er hele gulvet varmt eller kun en halvmeter stribe? Det kunne være lidt forskellige placeringer af rørene til radiatorerne. Eller anser du dig sikker på, at det er opstick til hver fra krybekælderen?

Ingen varmtvandsledning frem til køkken eller badeværelse heller som kan ligge dér?
Det er muligt, at loftet er lavet. Ved ikke.

Rør går definitivt op, hvor radiatorerne sidder, det ser jeg tydeligt fra krybekælderen. Men det betyder ikke, at der ikke kan være andre rør, der går i bjælkelaget, det gør der i resten af huset (som er bygget i 40'erne).
Men jeg forstår ikke, hvorfor der skulle være andre rør der med cirkulation i. De kan ikke gå videre til noget andet rum, dette er på gavlen.

Det samme med varmtvandsrør til badeværelser, det går i krybekælderen.

Var det almindeligt, at man lagde rør mellem bjælkelag og gulv i 60'erne?

Karrock
Gavle kan jo have specialløsninger, hvis radiatorslyngen skal forbindes mellem for- og bagside, og samtidig passere døre. Kunne det være en grund til, at rørene er trukket i bjælkelaget?

• Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
Lustigt fænomen. Jeg kommer til at tænke på Oklo, at du af en eller anden grund skulle komme til at have dit hus bygget på en naturlig kerneaktorre, men det er vel en smule langhåret... men bestemt vi har en del uran i den svenske grundfjeld :-)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia

• Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
H Harald Blåtumme sagde:
Lustigt fænomen. Jeg kommer til at tænke på Oklo, at du af en eller anden grund skulle have dit hus bygget på en naturlig kerneaktør, men det er vel en smule usandsynligt... men jo, vi har en del uran i den svenske grundfjeld :)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
Præcis, der er så meget uran i letbetonbjælkelaget, at primærproduktet er varme, snarere end radon :D

• Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
Hmm, jeg måske skal købe en dosimeter i stedet for en IR-termometer.

• Haha
  • Synes
Fartland og 2 andre
  • Laddar…
Det er ikke en sådan der sjov el-sløjfe? Det ville jo i så fald forklare, hvorfor du synes, at der går meget el?
Normalt var de vel lagt præcis langs yderkanterne af gulvene mod ydervæggene, men der kan jo være varianter. I begyndelsen af 70'erne var det ikke helt usædvanligt, men jeg ved dog ikke, om det fandtes allerede i 60'erne.

Jiji Jiji sagde:
Det er ikke en af de sjove el-sløjfer? Det ville jo så forklarer, hvorfor du synes, det går meget strøm på?
Var det ikke mest almindeligt, at de gik i yderkanterne af gulvet mod ydervæggene, men der kan jo være varianter. I begyndelsen af 70'erne var det ikke helt ualmindeligt, men jeg ved ikke, om det var allerede i 60'erne.
Mit gamle hus fra 66 havde radiatorer i hele huset plus vandbåren gulvvarme i 2 rum, der ikke var synlige nogen steder.
Ingen styring eller form for termostat, men gik direkte på cirkulation.
Det ene var det store badeværelse ovenpå, og det andet rum var pejsestuen i kælderen.
Begge havde både radiator og gulvvarme.

• Synes
Jiji og 2 andre
  • Laddar…
Jiji Jiji sagde:
Det er ikke sådan en sjov el-slange? Det ville jo i så fald forklare, hvorfor du synes, der bliver brugt meget el?
Det var vel mest almindeligt, at de gik præcis i kanten af gulvene mod ydervæggene, men der kan jo være varianter. I begyndelsen af 70'erne var det ikke helt usædvanligt, ved dog ikke om det forekom allerede i 60'erne.
Åh. Jeg håber virkelig ikke, det er en el-slange.
Tror ikke det, for husholdningsel er ikke så uforklarligt høj. Jeg har måler på LVVP så jeg ved, at den trækker meget til radiatorer og vv.
Ser heller ingen indikationer på, at der er nogen elkabling i bjælkelaget. Varmen er bestemt i midten af ​​rummet også og ikke kun ude ved væggene.
Men jeg kan ikke afskrive det helt heller. Så jeg vil have det i tankerne, hvis jeg laver noget inspektionshul ned i gulvet.

• Synes
Jiji
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Mit gamle hus fra 66 havde elementer i hele huset plus vandbåret gulvvarme i 2 rum som ikke kunne ses nogen steder.
Ingen styring eller nogen form for termostat, men gik direkte på cirkulationen.
Det ene var det store badeværelse deroppe og det andet rum var pejsestuen i kælderen.
Begge havde da både elementer og gulvvarme.
Mærkeligt bygget, men det ville jo forklare et og andet. Det er ikke umuligt, at rørene laver en afstikker på vejen op fra krybekælderen til radiatorerne.
Egentlig ville jeg gerne rive gulvet op, isolere og lægge gulvvarme. Men det er et lidt for stort projekt lige nu. Jeg tager det "næste omgang i huset".

Det kan ikke være varmerør indstøbt i pladen/bjælkelaget da?
Der forekom faktisk "gulvvarme" allerede i 40-50'erne, selvom det var meget usædvanligt. Jernrør. Har set det i håndbøger fra den tid.
Radiatorerne kan have været supplement til den tids lidt dårligere isolationsklasse på vinduer.
Ellers kan det være rør, der går igennem til noget, eller er hele gulvet varmt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.