Halløj!
Hjemmefrudimensioneret køkken fungerer for nogle, men desværre ikke for os. Derfor er ombygning i vente, og dermed de sædvanlige planer om at "åbne op". I øjeblikket nås køkkenet via to døre, som vi har tænkt os at fjerne sammen med 1-2 meter væg på hver side af henholdsvis dør.
Ovenover køkkenet ligger husets flade (lavhældende) tag, hvis tagbjælkelag består af solide limtræsbjælker, som strækker sig langs med huskroppens 15,6 meter og yderligere ca. 90 cm tagudhæng på hver side. Underlag i form af konstruktionsritninger findes ikke hos kommunen; i 1964 nøjedes man tilsyneladende med plan og sektion for husets layout. Måske vigtigere at se, at der var et tag end hvordan det var opbygget?
Heldigvis fik vi overtage et par ruller originaltegninger fra sælgeren, som også er vokset op i huset. Samme mand sagde også, da vi skrev under overdragelsesaftalen, at "ingen indvendige vægge er bærende". Spøjst, tænkte jeg - det er et ordentligt spænd. Jeg er bygningsingeniør (ikke konstruktørsporet dog; den seneste frit oplagte bjælke jeg regnede på var i 2003) og vage erindringer fra stål- og trækurset om nedbøjninger og risiko for vipning sneg sig frem fra skyggerne. Men så tænkte jeg, at har konstruktionen fungeret siden '69 og de, ifølge udtalelser, aldrig har været oppe og skovle sne, så er det ligegyldigt for mig om de indvendige vægge er bærende eller ej. Indtil nu. Nu ville det være meget interessant at vide, om de indvendige vægge under bjælkerne er bærende eller om de "bare forhindrer" nedbøjning (eller om det er det samme), og ville det i så fald gøre nogen forskel for, hvordan man dimensionerer ved ombygningen?
På tegningen (se billede) over tagbjælkelaget, dateret 1969, er der ingen dimensioner på bjælkerne, så det er svært at lave en beregning:
Tagbjælker c/c 1250 fabrikat: AB Fribærende træstrukturer Töreboda.
/...Tagpanel 23 mm ru brædt
Konstruktionsvirke T200 hvor andet ikke er angivet.../
/...Understøtninger af dobbelte planker for tagbjælker og konsolbjælker over vinduer og døre sammenfastgøres med 7 stk. 4" nr 37 / m i zigzag fra hver side.
I væg under bjælkeunderstøtning anbringes dobbelte stående reglar, som sammenfastgøres med 4" nr 37 i zigzag
I ydervæg: Mindst dobbelte 2"x4"
I indvendig væg: Mindst dobbelte 2"x3"