Hej, bier flyttede ind på vores loft i sommer og byggede rede. De har gnavet en del på tagspærbjælkerne. Hvad kan jeg bruge til at reparere dette? Jeg tror ikke bæreevnen er blevet nævneværdigt påvirket, men jeg vil stadig gerne have noget, der smelter sammen med træet og forstærker det, hvis det findes? Kemisk træ, træspartel? Bjælkerne er over 100 år gamle (om det spiller nogen rolle).

Billeder? Er du sikker på, at det er bier og ikke hvepse?

Billede af skaderne?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Billeder? Er du sikker på, at det er bier og ikke hvepse?
Sorry, hvepse mener jeg! Skal fikse billeder..

F fribygg sagde:
Billede af skaderne?
Gammelt bjælke i træloft med tydelige skader og forslidning.
Dette er den mest beskadigede bjælke.

Det der er hverken bil eller bier. Der har været larver der under barken for over 100 år siden.

• Synes
Du och 19till og 3 andre
  • Laddar…
MultiMan
Jeg kan heller ikke se noget, der har med bier eller hvepse at gøre. Det ser ikke engang ud til at være nogen angreb, der har betydning for bæreevnen, kun sådanne larver, der spiser lige under barken, når træet var nyligt fældet. Ser du mange ovale indgangshuller, der fører ind i træet, så er det potentielt farligt, men kan behandles, hvis angrebet ikke er gået for langt.

Det der ville jeg ikke skyde på hvepse. Det er snarere en anden slags trægænger eller noget. Har du set, at gangene og træmelet fra dem er kommet til nu, eller er det et meget ældre angreb? Når disse små uhyrer går på dødt træ, er det næsten altid fordi træet allerede er skadet af fugt, råd eller svamp. De kan også gå på levende træer, den omtalte granbarkborre og dens slægtninge er eksempler på biller, der gør det.

Under alle omstændigheder bør isoleringen ikke ligge direkte mod råsponten i ydertaget (tror jeg, at det er vi ser), der bør være en luftspalte imellem.

• Synes
Tobyk_75
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Det der ville jeg ikke give skylden til hvepse. Det er snarere en anden slags trægnaver eller sådan noget. Har du set, at gangene og træmel fra dem er kommet nu, eller er det et meget ældre angreb? Når disse smådyr går på dødt træ, er det næsten altid fordi træet allerede er beskadiget af fugt, råd eller svamp. De kan også gå på levende træer, den omtalte granbarkbille og dens slægtninge er eksempler på biller, som gør sådan.

Under alle omstændigheder bør isoleringen ikke ligge direkte mod råspånten i ydertaget (tror jeg, at det er vi ser), der bør være en luftspalte imellem.
Interessant, jeg var oppe og fjerne hvepseboet og tog bare for givet, at det var dem, der havde spist – hvor skulle de ellers få deres byggemateriale fra? Træet på disse gnavede bjælker er også lysere end de andre, hvilket også fik mig til at tro, at det nyligt var sket. Hvordan kan I se, at det ikke er hvepse, har de et andet gnavemønster? :)
Uanset hvad kunne det måske have hjulpet at male bjælkerne for at undgå fremtidige angreb?

PS. Isoleringen ligger på indersiden af taget, burde vel være okay?

MultiMan
De kan eventuelt have tygget lidt på overfladen for at få træfibre til boet, men intet der har betydning for bæreevnen. Hvepse eller bier spiser ikke i dybden.

• Synes
Tobyk_75 og 1 anden
  • Laddar…
Eftersom det er en rundstock så är det en ren kerntræsbit og lidt sprækket, ingen bræt fra sapveden. Er uhyre stærk. Det er en lille bille som lægger æg under barken og larverne gnaver der. Så når barken slipper, så forsvinder de og kommer ikke tilbage. Findes sådanne om man skal kalde det angreb på i princippet alt hvad stock hedder med barken tilbage på og bruges i bjælkelag.

• Synes
Tobyk_75 og 1 anden
  • Laddar…
T Tobyk_75 sagde:
I hvert fald kunne det måske have hjulpet at male bjælkerne for at undgå fremtidige angreb?
Der er omtrent nul risiko for angreb der, så længe du ikke har nogen skade på træet af andre grunde (fx vandskade fra taget). Større risiko for at malingen potentielt er dårlig, hvis du bruger forkert maling i et gammelt hus, der er konstrueret til at ånde.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
Mange tak alle for svarene!

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.