I må flytte tråden, hvis den er havnet det forkerte sted.
Hvilket hus er sikrest under tordenvejr? Træ, sten, fundamenter, krybekælder, pladetag, pap ...
Hvilke sikkerhedsforanstaltninger bør iværksættes?
Hvilket hus er sikrest under tordenvejr? Træ, sten, fundamenter, krybekælder, pladetag, pap ...
Hvilke sikkerhedsforanstaltninger bør iværksættes?
Sikrest er et hus, der er bygget efter alle kunstens regler med spændingsudligningssystem, med lynafleder og for højeste lynklasse.
Man bør selvfølgelig heller ikke bygge på eller i nærheden af jernrigt bjerg.
Helt lynsikkert kan det aldrig blive, men har man en rigtig spændingsudligning i pladen, så har man et godt fundament.
Træ er bedre end beton, da betonen indeholder armering. Men træ er dårligere i tilfælde af et direkte nedslag. Metaltag tilsluttet spændingsudligningssystemet er bedre end pap, da det leder skidtet væk fra huset.
Der er en hel videnskab netop om spændingsudligning og lynbeskyttelse.
Et emne jeg kun har berørt lidt via arbejde. Vi har derimod folk, der er klipper til det.
Man bør selvfølgelig heller ikke bygge på eller i nærheden af jernrigt bjerg.
Helt lynsikkert kan det aldrig blive, men har man en rigtig spændingsudligning i pladen, så har man et godt fundament.
Træ er bedre end beton, da betonen indeholder armering. Men træ er dårligere i tilfælde af et direkte nedslag. Metaltag tilsluttet spændingsudligningssystemet er bedre end pap, da det leder skidtet væk fra huset.
Der er en hel videnskab netop om spændingsudligning og lynbeskyttelse.
Et emne jeg kun har berørt lidt via arbejde. Vi har derimod folk, der er klipper til det.
Senest redigeret:
Et hus bygget som faradays bur måske.....
Jeg hørte (læste) om, at lynafledere tiltrækker lyn. Og så ville risikoen for brand/skader øges. Når ladningen når lynlederen skulle den tilsyneladende fortsætte ned i jorden og måske i elkabel eller vandrør. Ikke videre rart at tage brusebad da!
Alle ledende dele, der har en overflade større end 5 cm2, skal beskyttelsesjordes, hvis man skal være rigtig grundig, hvis et fremmed, ledende objekt passerer gennem rummet (f.eks. armering i pladen eller vægge osv.). Når man installerer lynafledere, skal det ske i henhold til givne beskyttelsesafstande fra ledende dele i konstruktionen. Afhængigt af beskyttelsesklassen mod lynnedslag skal man også lægge et net på taget og væggene, dvs. man bygger i praksis et Faraday-bur.
Jeg mindes, at standarden for spændingsudligning og lynbeskyttelse er på cirka 6-700 sider eller noget i den stil. Det er en jungle, og det er svært at grave sig ned i, hvis man ikke ved, hvad man leder efter. Generelle regler er svære at lave.
Jeg mindes, at standarden for spændingsudligning og lynbeskyttelse er på cirka 6-700 sider eller noget i den stil. Det er en jungle, og det er svært at grave sig ned i, hvis man ikke ved, hvad man leder efter. Generelle regler er svære at lave.
Her findes det meste at finde, de er blandt de bedste i Sverige på dette...
http://www.obo-bettermann.com/se/pdf_kataloge.shtml#tbs
http://www.obo-bettermann.com/se/pdf_kataloge.shtml#tbs
Klik her for at svare