Hej!
Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at spørge, men here goes.
Hvad tror I chancerne er for at renovere et hus til beboelig stand, som har manglet vinduer i længere tid, sandsynligvis op mod 10 år, hvis ikke mere? Desværre er jeg ikke sikker på, hvordan husets konstruktion er opbygget, men jeg tror, at hoveddelen er en stenkonstruktion, mens en senere tilbygning sandsynligvis er af træ.
Når sneen er smeltet væk, har jeg tænkt mig at rulle derind og kigge efter, men lige nu er der 50 cm sne på tilkørselsvejen, og på trods af firehjulstræk tror jeg, det er lidt risikabelt at forsøge nu.
Jeg overvejer nemlig at forsøge at rekvirere denne ejendom, da det drejer sig om en gammel banevogterbolig.
Her er et billede linket fra banvakt.se:

Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted at spørge, men here goes.
Hvad tror I chancerne er for at renovere et hus til beboelig stand, som har manglet vinduer i længere tid, sandsynligvis op mod 10 år, hvis ikke mere? Desværre er jeg ikke sikker på, hvordan husets konstruktion er opbygget, men jeg tror, at hoveddelen er en stenkonstruktion, mens en senere tilbygning sandsynligvis er af træ.
Når sneen er smeltet væk, har jeg tænkt mig at rulle derind og kigge efter, men lige nu er der 50 cm sne på tilkørselsvejen, og på trods af firehjulstræk tror jeg, det er lidt risikabelt at forsøge nu.
Jeg overvejer nemlig at forsøge at rekvirere denne ejendom, da det drejer sig om en gammel banevogterbolig.
Her er et billede linket fra banvakt.se:

Hele formålet med at købe det ville være at renovere det, så hvis nedrivning er den eneste løsning, kan det være lige meget. Man vænner sig overraskende hurtigt til at bo ved jernbanen, desuden kan jeg holde øje med mine kolleger.
Ifølge oplysninger fra landmåleriet mangler ejendommen dog kommunalt vand og kloak, men det burde ikke være umuligt at arrangere, da den åbenbart ligger på en vandindvinding. Kloak er måske ikke det nemmeste i så fald, men vand burde der være rigeligt af i hvert fald. Jeg synes bare, det er synd, at gamle historiske bygninger står og forfalder, desuden er den passende størrelse til mig, 55 kvadratmeter men med næsten 3000 kvadratmeter grund, kombineret med at jeg har en interesse for jernbaner og synes det er sjovt at snedkerere.
Alt kan renoveres
det lyder jo som det perfekte hus for dig
Er stommen af sten/beton, burde der ikke være alt for store fejl på den, det er ikke en tømmerstamme, der er pudset, vel? I så fald skal du nok skifte nogle bjælker i bunden og måske i toppen også.
Man skal nok kigge på det for at kunne sige noget af værdi, selvfølgelig har der lækket vand ind overalt, men på den anden side er det jo ventileret også, så en del af det er sikkert tørret op mellem regnperioderne.
Jeg ville nok begynde med at finde ud af, om det er muligt at ordne en fungerende V/A, så afgør tilstanden, men kan man bo et andet sted under renoveringen, så er det gennemførligt, tror jeg.
Er stommen af sten/beton, burde der ikke være alt for store fejl på den, det er ikke en tømmerstamme, der er pudset, vel? I så fald skal du nok skifte nogle bjælker i bunden og måske i toppen også.
Man skal nok kigge på det for at kunne sige noget af værdi, selvfølgelig har der lækket vand ind overalt, men på den anden side er det jo ventileret også, så en del af det er sikkert tørret op mellem regnperioderne.
Jeg ville nok begynde med at finde ud af, om det er muligt at ordne en fungerende V/A, så afgør tilstanden, men kan man bo et andet sted under renoveringen, så er det gennemførligt, tror jeg.
Taket ser helt ud, og det er en god start. Så afhænger det sandsynligvis en del af, hvor meget det blæser lige der. Kigger man på Hitta.se, så ser det ud til at ligge mellem to skovdunge. Et større problem end nærheden til jernbanen synes jeg at være nærheden til vej 21, men du ved nok bedre end jeg, hvor meget trafik der er der. Hvis du tager dig frem til huset nu, hvor der er sne, kan du se, hvor meget der er blæst ind og ligger på gulvet nu. Er der store mængder, er det dårligt, men sandsynligvis ikke lige så dårligt som hvis taget lækede.
Erik
Erik
Har ikke læst indlæggene meget nøje, men tjek at ejendommen er klassificeret/godkendt som bolig! Der er en anden tråd om en, der havde et hus ved siden af jernbanen, men han fik ikke lov til at bygge det op igen, da det var brændt, på grund af regler omkring bolig og jernbane!
Her er tråden jeg tænkte på:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/160807-snyft-mitt-nyrenoverade-hus-no-more.html
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/160807-snyft-mitt-nyrenoverade-hus-no-more.html
Vej 21 er nok ikke noget større problem, der er tæt skov rundt om, derimod ligger jernbanen tæt på, og der kører persontog en gang i timen i dag, oftere om et par år, og godstog kører der måske 10-20 stykker om dagen, mest om natten, og det er dem, der er værst med hensyn til støj. Selvom jeg selv kunne holde det ud, er det vel det kedelige, at salgsværdien bliver lav, så man får vel aldrig pengene igen ved en renovering. Støjen kan man altid bygge væk, men det er værre med vibrationerne, når det ligger så tæt på.
Edit: Dygtigt fundet forresten, Avenmo.
Edit 2: Tror nok man kan bo i det, så længe man ikke skal bygge nyt, men jeg har lykkedes med at finde ud af, at det åbenbart er kommunen, der ejer det via forkøb, gætter på grund af at man planlagde at bygge en ny bro lige ved siden af, men det har man dog skrottet, man bygger en ny på den gamles plads i stedet (billigere og dårligere..). Har sendt en mail og spurgt den pågældende kommune, hvad de har at sige i spørgsmålet.
Edit: Dygtigt fundet forresten, Avenmo.
Edit 2: Tror nok man kan bo i det, så længe man ikke skal bygge nyt, men jeg har lykkedes med at finde ud af, at det åbenbart er kommunen, der ejer det via forkøb, gætter på grund af at man planlagde at bygge en ny bro lige ved siden af, men det har man dog skrottet, man bygger en ny på den gamles plads i stedet (billigere og dårligere..). Har sendt en mail og spurgt den pågældende kommune, hvad de har at sige i spørgsmålet.
Senest redigeret af en moderator:
For kulturhistoriens skyld har vi brug for ildsjæle som dig. Alt for mange kulturhuse af denne slags forsvinder. At det måske ikke er verdens bedste beliggenhed er en anden sag. Men der findes folk til alt.
Hvis taget er helt og gulvene indenfor vinduerne ikke er for dårlige, bør der ikke være nogen større fare. I og med, som en anden skrev, at det kan blæse lige igennem og tørre ud efter regn.
Hvis jeg var dig ville jeg tjekke situationen med stommen samt VA i første omgang.
Det lyder som et fantastisk sjovt projekt!
Hvis taget er helt og gulvene indenfor vinduerne ikke er for dårlige, bør der ikke være nogen større fare. I og med, som en anden skrev, at det kan blæse lige igennem og tørre ud efter regn.
Hvis jeg var dig ville jeg tjekke situationen med stommen samt VA i første omgang.
Det lyder som et fantastisk sjovt projekt!
Klik her for at svare