Hej!

Vi har brug for at få arrangeret et ekstra soveværelse til os forældre. Det skal bruges fra det tidspunkt, hvor drengene ikke vil dele soveværelse længere, og indtil det ældste barn flytter ud, så cirka 8-10 år.

I kælderen har vi et rum, som vi tænker os. Forudsætningerne er:
* Huset er bygget i 1960'erne.
* Kældervægge af betonhulsten. Gulv og mellemetage er beton.
* Mål 440 x 220 cm. Loftshøjde 210 cm.
* Der findes et åbningsbart vindue.
* Der er en radiator, 175 cm bred.
* To flugtveje.
* Vi vil installere FTX-ventilation i hele boligen inkl. kælderen.
* Drænet i 2005.

Er alt okay så?
Eller er der faktorer, som vi skal undersøge nærmere, for at vide om det er okay at have soveværelse der eller ej?

Det eneste, jeg har overvejet, som jeg vil spørge om, gælder isolering og varme i rummet.

De træregler, der sidder der i dag, skal vi rive ned, da man ikke skal have organiske materialer i kælderen. Når det bliver et soveværelse, tænkte vi at have malet betonvæg (alternativt pudset). Vil det være tilstrækkelig varmt i rummet om vinteren? Eller skal vi isolere?

Da 150 cm af væggen er under jorden, og 60 cm er over, undrer jeg mig over, om ikke jorden isolerer rummet.. Men hvis vi skal isolere, har jeg forstået, at man anbefaler at isolere udvendigt. Kan man gøre det selv, eller er det et omfattende arbejde?

Obs: Om vi skal sætte soveværelse der eller ej, påvirker hvordan FTX-ventilationen trækkes, og jeg skal give besked på mandag, så jeg er meget taknemmelig for hurtig input omkring dette!

JanneJanne123
Det lyder ikke som nogen besynderligheder at indrette et soveværelse der, jeg ville dog have suppleret med at måle radon.

Vedrørende udvendig isolering gør man jo ofte det i forbindelse med dræneringen med type isodrän eller lignende, hvordan er jeres drænering lavet?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Fint!

Radonmåling udført. I kælderen lå det på 90 bq, så det er godt. Som sagt skal vi installere FTX-ventilation, så hvis vi skal have soveværelse i det rum, burde de kunne trække en tilluftskanal dertil, så bliver der god luft og endnu lavere radonindhold.

Dræning blev udført under forrige ejer, men jeg ved, at det er isodrän. Siger det noget om udvendig isolering?

JanneJanne123
(y) Med radonet!

Ja, der findes lidt forskellige måder at isolere udvendigt, før brugte man almindelig glasuldisolering (dumt), men det kan også være celleplastplader eller så Isodrän/pordrän.

Er det isodrän I har, har I allerede udvendig isolering.

Fantastisk! Det var jo en god nyhed for mig! :D

eller hvorfor ikke børnene i kælderen både jeg og søskende havde værelse dernede blev godt

Vi sover i kælderen om sommeren, når det er 30 grader eller mere i vores normale soveværelse. Vi har ca. 19 grader i kælderen året rundt, lidt koldere lige nu, da vi sparer på opvarmningen, og kælderen har dårligere opvarmning (færre radiatorer) end boligetagen. Huset er lidt ældre end jeres, men jeg tror, det kan være sammenligneligt alligevel.

Det bliver fugtigt om natten, når vi sover der, så vi plejer at køre en affugter om dagen. Den støjer for meget til, at det er rart at have den tændt om natten. Før vi begyndte med affugteren, var lagnerne let fugtige efter et par nætter. Vi har ingen aktiv ventilation i kælderen. Det er muligt, at FTX kan løse fugtproblemet, ellers er det jo bare at anskaffe en affugter efter behov.

Sæt gerne trelagsvinduer, hvis der ikke allerede er det. Det gør en stor forskel mod kuldeindfald og træk om vinteren.

Tjek om I kan lægge gulvtæppe beregnet til kælder. Kældergulve er kolde, når man er barfodet. Vi har nålefiltstæppe, sandsynligvis 40 år gammelt, og det gør en stor forskel.

mrsnhp mrsnhp sagde:
Vi sover i kælderen om sommeren, når det er 30 grader eller mere i vores almindelige soveværelse. Vi har ca. 19 grader i kælderen året rundt, lidt koldere lige nu, fordi vi sparer på opvarmningen, og kælderen har dårligere opvarmning (færre radiatorer) end boligetagen. Huset er lidt ældre end jeres, men jeg tror, det kan være sammenligneligt alligevel.

Det bliver fugtigt om natten, når vi sover der, så vi plejer at køre affugter om dagen. Den larmer for meget til, at det er rart at have den tændt om natten. Inden vi begyndte med affugter, var lagnerne småfugtige efter et par nætter. Vi har ingen aktiv ventilation i kælderen. Det er muligt, at FTX kan løse fugtproblemet, ellers er det jo bare at anskaffe en affugter, hvis nødvendigt.

Sæt gerne trelagsvinduer, hvis det ikke er tilfældet. Det gør en stor forskel mod kulderas og træk om vinteren.

Tjek om I kan lægge et tæppe beregnet til kælder. Kældergulv er kolde, når man er barfodet. Vi har nålefiltstæppe, sandsynligvis 40 år gammelt, og det gør en stor forskel.
Tak for din beskrivelse!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.