100,781 læst ·
24 svar
101k læst
24 svar
Hvordan saver jeg i en bordplade med laminat?
Hej!
Har købt en bordplade fra ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60153716
Jeg skal skære den lidt til, men ønsker ikke at overfladen bliver beskadiget.
Så nu er spørgsmålet, om jeg bør save fra laminatsiden eller fra den anden side, så saven ikke slår laminatet i stykker?
Jeg tænkte på at bruge en rundsav.
Stor tak på forhånd
Fredrik
Har købt en bordplade fra ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60153716
Jeg skal skære den lidt til, men ønsker ikke at overfladen bliver beskadiget.
Så nu er spørgsmålet, om jeg bør save fra laminatsiden eller fra den anden side, så saven ikke slår laminatet i stykker?
Jeg tænkte på at bruge en rundsav.
Stor tak på forhånd
Fredrik
Når jeg saver skrøbelige ting, indstiller jeg min Makita dyk-sav til rillesnit = 3mm og saver baglæns forsigtigt, og så saver jeg igennem det.
Ellers plejer det at være svært at få pæne snit i laminat med rundsav, desværre. Hvad der kan hjælpe, er at tape over, hvor du skal save, det plejer at give færre grimme snit.
Ellers plejer det at være svært at få pæne snit i laminat med rundsav, desværre. Hvad der kan hjælpe, er at tape over, hvor du skal save, det plejer at give færre grimme snit.
Laminat plejer at være fremragende at save med en god fukssvans. Man behøver ikke save særlig længe, og man har tid til at bemærke, hvis det skulle begynde at gå skævt, hvilket man ikke har med cirkelsaven, hvis noget ikke stemmer.
For at få et fint snit med cirklen, taper du oversiden, hvor snittet skal gå, (en god maskeringstape plejer at være tilstrækkelig), derefter saver du fra undersiden.
Ønsker du både livrem og seler for at sikre et godt snit, anskaffer du også en laminatklinge, med en sådan på cirklen bliver snittet garanteret godt.
Ønsker du både livrem og seler for at sikre et godt snit, anskaffer du også en laminatklinge, med en sådan på cirklen bliver snittet garanteret godt.
Hvad er det for et snit du skal lave?
Jeg savede lige i en sådan en i dag faktisk. Stiksavede hullet til kogepladen ud. I mit tilfælde var det ikke specielt vigtigt med flisningen, så jeg kørte fra "laminatsiden" med lidt kortere pendulbevægelse. Pendul i position 1 gav ingen flis overhovedet, pendul i position to gav 1-2mm udsving trods tape. Hvis man vil have det helt flisfrit, skal man save fra den anden side, hvis man saver med stiksaven, det samme gælder cirklen.
Hvis du skal save pladen på langs, ville jeg save fra undersiden og begynde i forkanten, så burde risikoen for synlige flis være minimal. Arranger en ret skive at save mod i stedet for at bruge anlægget.
Jeg savede lige i en sådan en i dag faktisk. Stiksavede hullet til kogepladen ud. I mit tilfælde var det ikke specielt vigtigt med flisningen, så jeg kørte fra "laminatsiden" med lidt kortere pendulbevægelse. Pendul i position 1 gav ingen flis overhovedet, pendul i position to gav 1-2mm udsving trods tape. Hvis man vil have det helt flisfrit, skal man save fra den anden side, hvis man saver med stiksaven, det samme gælder cirklen.
Hvis du skal save pladen på langs, ville jeg save fra undersiden og begynde i forkanten, så burde risikoen for synlige flis være minimal. Arranger en ret skive at save mod i stedet for at bruge anlægget.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Bruger utroligt sjældent flis når jeg kører med TS55 og skinne fra oversiden...
Tape og frisk klinge letter jo, men jeg saver altid ud for kogeplader og kapper bordplader på den måde...
I TS tilfælde var det desuden i bagkanten, så hvis han skal have fliser, behøver han jo ikke være så bekymret for lidt flis, hvis han nu skal bruge stiksav...
Tape og frisk klinge letter jo, men jeg saver altid ud for kogeplader og kapper bordplader på den måde...
I TS tilfælde var det desuden i bagkanten, så hvis han skal have fliser, behøver han jo ikke være så bekymret for lidt flis, hvis han nu skal bruge stiksav...
Hej!
Tak for alle tips!
Jeg tape og savede fra undersiden samt med et modhold jeg havde spændt fast.
Resultatet blev rigtig godt.
Det stykke jeg savede af blev lidt frynset, hvilket sandsynligvis skyldes en lidt beskadiget klinge. Men siden på pladen blev altså fantastisk!
Mvh
Fredrik
Tak for alle tips!
Jeg tape og savede fra undersiden samt med et modhold jeg havde spændt fast.
Resultatet blev rigtig godt.
Det stykke jeg savede af blev lidt frynset, hvilket sandsynligvis skyldes en lidt beskadiget klinge. Men siden på pladen blev altså fantastisk!
Mvh
Fredrik
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Har du en frisk styreskinne også (frisk gummi altså) så går det fint ovenfra...tallmilan sagde:
Dog taper jeg ofte alligevel, da det altid hjælper lidt og er lettere at markere, hvor man skal save...
Forsigtighed bør være til stede, hvis du saver bagfra og fremad, så du ikke flækker forkantens liste, når du går igennem den...
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Nja... jeg mener, hvis du saver fra bagkanten af pladen og fremad, så gælder det om at være forsigtig, når man kører gennem forkantslisten...
Selv plejer jeg at save fra bagkanten og frem til jeg har ca. et par cm tilbage, og så løfter jeg saven op og flytter den frem for at save lige oppefra og ned gennem forkantslisten i stedet... det bliver bedre og mindre risiko for at sprække den...
Selv plejer jeg at save fra bagkanten og frem til jeg har ca. et par cm tilbage, og så løfter jeg saven op og flytter den frem for at save lige oppefra og ned gennem forkantslisten i stedet... det bliver bedre og mindre risiko for at sprække den...
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg