5,473 læst ·
19 svar
5k læst
19 svar
Hvordan bedst blokere et kældervindue?
Hej!
Vi har et lille vindue i kælderen, der er i stykker. Det kan ikke lukkes helt, så der kommer kold luft ind om vinteren.
Nu er jeg i gang med at lave en indsats for ventilationen i kælderen og fik en idé om at slå to fluer med ét smæk.
Jeg tænker, at jeg skal lukke vinduet og derefter montere en PAX-ventilator med kulderassbeskyttelse. Så kan vi forhåbentlig få det lidt varmere, og jeg slipper for at lave et nyt hul i facaden for at installere ventilatoren.
Spørgsmålet er: hvordan ville I gøre det hurtigt og nemt? Der har været visse fugtproblemer i kælderen, så jeg vil gerne gøre det rigtigt, så jeg ikke skaber flere problemer. Hvad siger I om isolering, gennemføring af ventilationsrøret osv.?
Skønsmæssigt er vinduet ca. 70*50 cm.
MVH
Vi har et lille vindue i kælderen, der er i stykker. Det kan ikke lukkes helt, så der kommer kold luft ind om vinteren.
Nu er jeg i gang med at lave en indsats for ventilationen i kælderen og fik en idé om at slå to fluer med ét smæk.
Jeg tænker, at jeg skal lukke vinduet og derefter montere en PAX-ventilator med kulderassbeskyttelse. Så kan vi forhåbentlig få det lidt varmere, og jeg slipper for at lave et nyt hul i facaden for at installere ventilatoren.
Spørgsmålet er: hvordan ville I gøre det hurtigt og nemt? Der har været visse fugtproblemer i kælderen, så jeg vil gerne gøre det rigtigt, så jeg ikke skaber flere problemer. Hvad siger I om isolering, gennemføring af ventilationsrøret osv.?
Skønsmæssigt er vinduet ca. 70*50 cm.
MVH
Pudsning på celleplast er jo sådan der. Så er en hård mineraluldsplade med net og tyk pudsning at foretrække.
Væggen er så tyk (30cm+?), at man kan overveje at mure med f.eks. 9cm blokke og have et lag blokke, et hulrum i midten som isoleres og så en blok til på den anden side. Så er det nemt at få pudsen til at sidde på begge sider. Og så kan man bruge celleplast, hvis man vil det.
Men det der vindue havde jeg repareret eller udskiftet. Rigtigt lys i en kælder er rart. Vi satte pvc-vinduer ind netop i kælderen, fordi de gamle lukkede så meget varme ud (var helt færdige).
Væggen er så tyk (30cm+?), at man kan overveje at mure med f.eks. 9cm blokke og have et lag blokke, et hulrum i midten som isoleres og så en blok til på den anden side. Så er det nemt at få pudsen til at sidde på begge sider. Og så kan man bruge celleplast, hvis man vil det.
Men det der vindue havde jeg repareret eller udskiftet. Rigtigt lys i en kælder er rart. Vi satte pvc-vinduer ind netop i kælderen, fordi de gamle lukkede så meget varme ud (var helt færdige).
Ja men det var smart, jeg havde sneet ind på, at jeg skulle bruge træ. Meget flottere med puds jo.mexitegel sagde:
For at skære leca-blokke, hvilket værktøj bruger man så? Vinkelsliber?
Tak for tipsene med isoleringen og pudsningen.B BSOD sagde:Pudsning på cellplast er jo sådan. Da er en hård mineraluldsplade netet og tykpusset at foretrække.
Væggen er så tyk (30cm+?) at man kan overveje at mure med f.eks. 9cm blokke og have et lag blokke, et hulrum i midten som isoleres, og derefter en blok til på den anden side. Så er det nemt at få pudset på begge sider. Og da kan man bruge cellplast, hvis man vil det.
Men det der vindue ville jeg have repareret eller udskiftet. Rigtigt lys i en kælder er rart. Vi satte pvc vinduer i netop kælderen, fordi de gamle lækkede så meget varme (var helt færdige).
Angående nyt vindue eller ej:
Ja, du har sikkert ret i det… måske det ville føles klaustrofobisk uden vindue. Var dog fristet af det, fordi jeg så kunne få en ventilator ind uden at skulle lave et nyt hul i facaden.
Meget tykke betonvægge som du sagde, det føles besværligt at lave hul i, og desuden ved jeg ikke så meget om, hvordan et nyt hul påvirker bæreevne? Ingen fare eller?
Eller tigersav hvis man har en sådan.
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
Er det betonhulsten?
Spontant har jeg meget svært ved at tro, at man vil få problemer med bæreevnen, hvis man installerer et 100 mm hul, men jeg er ikke konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret huller til skorsten, kulvert og afløb gennem en sådan væg. Lidt besværligt. Enten bruger man en diamantkernebor med den rigtige diameter. Disse er ret dyre (kan måske lejes?) eller så borer man i en cirkel med en mindre betonbor og banker indholdet ud med en hammer og pudser det til sidst, så det får den rigtige finish.
Det er muligt at sætte et lidt mindre vindue, så du får plads til en ventilator ved siden af eller ovenover vinduet, hvis man skal udskifte det.
Spontant har jeg meget svært ved at tro, at man vil få problemer med bæreevnen, hvis man installerer et 100 mm hul, men jeg er ikke konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret huller til skorsten, kulvert og afløb gennem en sådan væg. Lidt besværligt. Enten bruger man en diamantkernebor med den rigtige diameter. Disse er ret dyre (kan måske lejes?) eller så borer man i en cirkel med en mindre betonbor og banker indholdet ud med en hammer og pudser det til sidst, så det får den rigtige finish.
Det er muligt at sætte et lidt mindre vindue, så du får plads til en ventilator ved siden af eller ovenover vinduet, hvis man skal udskifte det.
Skulle nok overveje en ekstra gang, hvis du skal sætte vinduet til.L longtimelurker sagde:Tak for tipsene med isoleringen og pudsningen.
Angående nyt vindue eller ej:
Ja, du har muligvis ret i det… måske vil det føles klaustrofobisk uden vindue. Var dog fristet af det, fordi jeg så kunne få en ventilator ind uden at skulle lave et nyt hul i facaden.
Vældig tykke betonvægge som du sagde, det føles besværligt at lave hul i, og desuden ved jeg ikke så meget om, hvordan et nyt hul påvirker bæreevnen? Ingen fare eller?
Kan du ikke ellers købe et mindre vindue? Der er vel stadig glasmestre, der laver vinduer efter mål med. Så du får plads til en ventilator over vinduet tænker jeg, men samtidig får lys ind.
Et andet spørgsmål dog, hvordan får du luft ind i kælderen i dag? Jeg har i dag to pax ventilatorer, der forsøger at blæse luft ud af badeværelset samt bryggers, men da der mangler ind-luftventiler i øvrigt, arbejder de ret meget i modvind, da der suges luft ind via dem i stedet, når en LLVP varmer luften, og varm luft stiger naturligt op til overetagen.
Så hvis du ikke allerede har flere andre ind-luftventiler, gør det måske ikke noget, at vinduet lækker luft, det er måske en varmekilde, du skal have i stedet?
Et andet spørgsmål dog, hvordan får du luft ind i kælderen i dag? Jeg har i dag to pax ventilatorer, der forsøger at blæse luft ud af badeværelset samt bryggers, men da der mangler ind-luftventiler i øvrigt, arbejder de ret meget i modvind, da der suges luft ind via dem i stedet, når en LLVP varmer luften, og varm luft stiger naturligt op til overetagen.
Så hvis du ikke allerede har flere andre ind-luftventiler, gør det måske ikke noget, at vinduet lækker luft, det er måske en varmekilde, du skal have i stedet?
Har fjernet vinduer i et af mine gamle huse, da de endte under trall gulvet.
Erstattede dem med glasblokke i stedet.
Slip for at se ud under tralgulvet, men samtidig slipper det lidt lys ind udefra, så det ikke bliver mørkt.
Erstattede dem med glasblokke i stedet.
Slip for at se ud under tralgulvet, men samtidig slipper det lidt lys ind udefra, så det ikke bliver mørkt.
Hvis du absolut ikke vil købe et mindre vindue med mulighed for at sætte Pax-fläkten ovenover... så stemmer jeg også for glasblokke 19x19cm, som passer perfekt at erstatte med Pax-fläkt + dækkende plade... og/eller blande med 19x9cm, hvis det passer bedre i vinduesfordybningen 👍
eller så kan du gøre som den tidligere ejer af mit hus gjorde skru fast vinduet i vindueskarmen så det ikke kan åbnes overhovedet proppe al mulig flamingo helst de tynde plader som man får når man køber et garderobeskab eller noget på ikea, hvis der stadig er plads fyld op med lidt hvad du kan finde tæpper aviser karton skummadras osv og så smæk et stykke krydsfiner på for at dække alt.
Det tog et stykke tid at finde ud af hvorfor jeg havde et vindue på kældervæggen men intet vindue inde i det rum.
Kan anbefale at montere et nyt vindue eller renovere og montere en spalteventil og hvis det virkelig er nødvendigt bore en ventilator ind.
Men fjern ikke vinduet det er værd utrolig meget at have dagslys ind i kælderen.
Det tog et stykke tid at finde ud af hvorfor jeg havde et vindue på kældervæggen men intet vindue inde i det rum.
Kan anbefale at montere et nyt vindue eller renovere og montere en spalteventil og hvis det virkelig er nødvendigt bore en ventilator ind.
Men fjern ikke vinduet det er værd utrolig meget at have dagslys ind i kælderen.
Smart kompromis! Det skal jeg nok kigge på.T TypRätt sagde:Kan du ikke ellers købe et mindre vindue? Findes der vel stadig glarmestre som laver vinduer efter mål med. Så du får plads til ventilator over vinduet, tænker jeg, men samtidig får ind lys.
Et andet spørgsmål dog, hvordan får du luft ind i kælderen i dag? Jeg har i dag to pax ventilatorer, der forsøger at blæse luft ud af badeværelset samt vaskerum, men da der mangler ind-luftventiler i øvrigt, arbejder de ret meget i modvind, fordi luften suges ind via dem stedet, da en LLVP varmer luften og varm luft stiger naturligt op til overetagen.
Så hvis du ikke allerede har flere andre ind-luftventiler, måske det ikke gør noget, at vinduet lækker luft, det kunne være en varmekilde, du bør have i stedet?
Nu bliver det lidt detaljeret, men dette er lige ved kældertrappen i et afsides lille rum. Luften vil blive hentet fra jordniveau, der er meget tæt på. Har dårlig udsugning fra jordniveau, så jeg tænkte, at dette kunne blive en win-win.
Resten af kælderen har god ind- og udsugning.
Tak! Du og den foregående taler har fået mig til at tænke om på at lukke vinduet. Må finde en anden løsning for at opretholde lysindfald og få bedre ventilation. Tilbage til tegnebrættet...I ikeo sagde:eller så kan du gøre som den tidligere ejer til mit hus gjorde, skrue vinduet fast i vindueskarmen, så det slet ikke kan åbnes, stoppe al mulig flamingo ind, helst de tynde plader, som man får, når man køber et skab eller noget på ikea. Hvis der stadig er plads, fyld op med lidt, hvad du kan finde, tæpper, aviser, karton, skummadras osv., og så smække en plade krydsfiner på for at dække det hele. Det tog en stund at finde ud af, hvorfor jeg havde et vindue på kældervæggen, men intet vindue inde i det rum. Kan anbefale at montere et nyt vindue eller renovere og montere en spalteventil, og hvis det virkelig er nødvendigt, bore en ventilator derind. Men fjern ikke vinduet, det er værdifuldt at have dagslys ind i kælderen.