Jeg planlægger at mure badeværelsesvægge og har køkkenet på den anden side af væggen. Kan det lade sig gøre at få en tilstrækkeligt stærk fastgørelse af køkkenskabe i en 75mm leca væg eller evt. 100mm siporex væg?

Hvordan gør man bedst i så fald?

Ja, man kan fx bruge almindelig pløk + passende skrue. Vær bare omhyggelig med at bore korrekt fx så fungerer det fint.

• Synes
Christian Malmberg
  • Laddar…
I
Nej for pokker. Ingen plastpløkker og skruer.

Du har to kræfter, der påvirker fastgørelsen. Dels en afskærende kraft fra vægten, som virker parallelt med væggen. Dels et moment fra vægten, som virker halvvejs ud fra væggen og overgår til en trækkraft. Det er den sidste, der ofte gør, at skabene falder ned efter et stykke tid. Gør sådan her i stedet.

Køb M6-M8 gevindstang + skiver + låsemøtrikker og lidt cement (eller letbetonlim).
Skær stangen i stykker. Længden skal være = væggens tykkelse + bagstykket i skabets tykkelse + tykkelsen på den ribbe, der sidder i skabets overkant, som man normalt fastgør med skrue + yderligere en centimeter til skive og låsemøtrik.
Bor 8-10 mm huller tværs gennem væggen. Vær nøje med, at de rammer de forborrede huller i ribben i skabets overdel.
Rør cement og vand til en tyktflydende grød.
Fyld hullerne med cementgrøden (en papirstop i bagkanten forhindrer, at den løber ud).
Dyp gevindstangstykkerne i grøden og stik dem ind i hullerne, indtil bagkanten er næsten jævn med vægoverfladen.
Lad hærde i tre døgn.
Hæng skabene op og spænd fast med skive og låsemøtrik.

imported_Byggaren sagde:
Nej for jösse navn. Ingen plastikpløkker og skruer.
Hos Essves tekniske support får man finfin hjælp, og jeg ser faktisk ingen grund til ikke at stole på disse gutter.

Men men, vi får vel se.... skabene har siddet der i snart et år og skal vel snart falde ned da.... ;)

Der findes særlige plugs til letbetonvægge, lidt større end almindelige og med vinger. Fungerer udmærket i de fleste tilfælde. Ellers kan man gøre som byggeren foreslår, eventuelt med særlig ankermasse i stedet for cementblandingen, hvis man vil. Men jeg er enig med Mathias i, at det bør fungere også med almindelige plugs, men man skal være omhyggelig med, at hullerne ikke bliver for store, når man borer dem. Eventuelt bruge et millimeter mindre bor end man ville gøre i beton.

• Synes
BenkeO
  • Laddar…
jon_h sagde:
Eventuelt køre med en millimeter mindre bor end man ville gøre i beton.
Min (sammenligningsvis begrænsede erfaring) siger mig, at man skal passe på med at bore for små huller i siporex/letbeton. Bliver hullet for lille, så sprækker letbetonen i stedet.

Ja, det jeg mener, er snarere at hullet har en tendens til at blive lidt større end borstålet i porøse materialer, og at der kan være behov for mindre stål for at få den rigtige størrelse på hullet. Men dette må man prøve sig frem med, viser det sig, at man skal tvinge pluggen for meget i, må man bore lidt mere op.

• Synes
Tomainen
  • Laddar…
Ok, tak. Lad os se, hvordan jeg gør, men det føles lidt som meget arbejde med gevindstang, hvis det er nok med plug og skrue. Men vores køkkenskabe har haft en tendens til at blive meget fyldte af en eller anden grund, så måske er det berettiget med gevindstangen alligevel...

...om du tænker overfylde skabene, så sæt da fire plugs i stedet for to..... ;)

Jeg har monteret både køkkenskabe og et tv-stativ (til 24 kg) i letbetonvægge derhjemme.

Brugte plug (plastplugs) og skruer. For køkkenet fastgjorde jeg først en 45x95 regel (plus en i underkanten som støtte) og skruede derefter skabene i den.

Fungerer rigtig godt - køkkenet har siddet siden 2003 uden tendens til at vakle nogen steder - iof. sidder ca. 50% i bærende betonvæg der, så det hjælper jo lidt :)

Som jon_h siger, har borehuller i letbeton en tendens til at blive noget større end i mindre porøse materialer, så hvis du har en 5mm plug kan man ofte køre med 4,5 eller 4 mm bor og banke pluggen ind derefter, så sidder den lidt strammere.

Det kan sikkert lade sig gøre at køre med stænger dyppet i betonmasse også - men det føles lidt omstændigt.

Når det gælder kræfterne, er der egentlig kun en kraft lige nedad (tyngdekræften), medmindre man klatrer og trækker i skabene direkte ud, men det er vel relativt sjældent, at man gør det!?

Problemet er, at man skaber et led, som skabene kan dreje omkring - så får man en trækkraft i overkanten. Tricket er selvfølgelig at minimere denne ved at sætte skabene lige, fx ved at have en regel både i overkanten og i underkanten, som er lige tykke.
Så vil trækkraften blive minimal, og det eneste moment, man får (det, der skaber "trækkraften"), er det, der svarer til skabets tykkelse gange vægten. Og jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med, at nogle skabe har haft nogen tendens til at give sig - der er mere friktion, end man tror, når man skruer en tyk skrue i pluggen - prøv at trække en sådan ud engang. Brækjern og en hel del kraft kræves, hvis den sidder rigtigt, og det giver et ret stort moment sammenlignet med et køkkenskabs 30 cm og en masse tallerkener, plus man selvfølgelig kan have mere end en skrue ;)

/K

"Når det gælder kræfterne, så er det egentlig kun en kraft lige ned (gravitationen), medmindre man klatrer og trækker i skabene lige ud selvfølgelig, men det er vel relativt sjældent man gør det !?"

Det stemmer ikke!
Der vil altid være en komponent lige ud fra væggen ved skabenes overside pga momentet.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
I
klaskarlsson sagde:
... der er mere friktion, end man tror, når man skruer en tyk skrue ind i pluggen - prøv at trække en sådan ud engang. Brækjern og en hel masse kraft kræves, hvis den er rigtigt sat, og det giver et ret stort moment sammenlignet med et køkkenskab på 30 cm og en masse tallerkener, plus at man selvfølgelig kan have mere end én skrue ;)

/K

Problemet er ikke bare, om pluggen er rigtigt sat eller ej, men i hvilket materiale den sidder. Uanset mtrl. i pluggen (plast eller nylon) bygger teknikken på, at pluggen ekspanderer for den indsatte skrue og skaber klemkraft/friktion mod det omgivende mtrl. Hvis dette så er letbtg. som består af tynde og ret porøse vægge omkring luftfyldte celler, opstår trykkraft på væggene mellem cellerne ved ekspansionen. Hvis den trykkraft bliver for stor, opstår der knusning i cellevæggene mellem de luftfyldte blærer, og friktionen bliver så lig med nul.

Derudover er der risiko for koldstræk i plasten for plastplugg (men ikke nylonplugg), hvis det er en plug af mindre prisværdig kvalitet. Dvs. at skruen strækker plasten under belastning aksialt = trækkraft. Og pluggen kan meget vel sidde tilbage i hullet, når skruen er helt trukket ud. (Det er bl.a. af den grund, at plastplugg ikke må anvendes til opsætning af loft i flugtsvej, og det har så igen ikke noget at gøre med, at folk skal ud af lokalet ved en nødsituation, men at brandpersonale m.fl. skal ind, uden at risikere at få det i hovedet.)

Ang. trækkraften er det let at regne ud, hvor meget kraft der kræves for, at det ikke skal blive skåpras. Halve dybden af skabet er momentarmen. Den totale vægt af skab + det, der skal være i det, er tungheden. Multiplicér momentarmen med tungheden. Sammenlign den så med en momentarm, der er længden fra underkanten af skabet til fastgørelsespunktet. Dvs. divider det først opnåede resultat med den sidste længde, og du får, hvor meget kraft der er nødvendig for, at skabet ikke tipper udad af vægten. Så tror jeg nok, du dropper plastpluggen til fordel for bedre fastgørelse :rolleyes:

anaitis sagde:
"Når det gælder kræfterne, så er der egentlig kun en kraft lige ned (tyngdekraften), medmindre man klatrer og trækker i skabene lige ud selvfølgelig, men det er vel relativt sjældent, at man gør det!?"

Det passer ikke!
Der vil altid være en komponent lige ud fra væggen ved skabenes overside på grund af momentet.
Hvilket jeg også skrev længere nede - men det moment afhænger af skabsdybden (hævarm) og kraften som vægten forårsager på grund af tyngdekraften :)

/K

imported_byggaren:
Det afhænger som sagt lidt af kvalitet og skrue også.

Jeg har kørt både med 8mm dyvel + solide skruer, samt sømdyvel (6-8mm tykke med ca 6-8 cm længde). Begge fungerer rigtig godt i mine lättbetongväggar iaf, men vil man være sikker kan man selvfølgelig køre med gevindstang og betongslam, ville bare sige at dyvel/sømdyvel fungerer for mig iaf

/K

Angående at hænge køkken op i letbeton, har jeg fundet en pløk, der er uovertruffen. Jeg har tre mindre udlejningshuse bygget i Ytong-sten i bærende vægge og Siporex-dæk i ikke-bærende skillevægge. I samtlige køkkener og andre kraftigere fastgørelser bruger jeg en pløk fra Fischer, der hedder GB 8 gasbetonpløk. Den er utrolig god og ser sådan ud: http://www.fischersverige.se/befestigung/expert/GENERAL/fischerGB.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.