Gipsforbinding fra Apoteket.
Mvh Findus

Ingen anelse om hvad jeg skal bruge det til? Vil desuden ikke have gips i en kælder.

snowjim sagde:
Håndværkeren vil ikke rette det, da han ikke så nogen underligheder i at hæve karmen "nogle" mm, han kendte ikke til omstændighederne, der gjorde, at det kunne være et problem. Skulle man få arbejdet inspiceret, ville man trods alt sandsynligvis få en OK på det, efter at lister og alt andet havde været på plads.

Tanken er så at få en bit savskåret og derefter male (sandsynligvis spray for at få det jævnt) og så lime den fast. Vil gerne undgå at sømme, da døren indeholder glas og trods alt koster over 3000 kr ny.?
Hvis du føler, du har brugt mange penge på døren, synes jeg bestemt, at du skal have den korrekt monteret, det er jo for din egen skyld. Og dørforlængelsen virker absolut mere arbejdskrævende og grimere end blot at sænke karmen de ~5mm der er nødvendige.

Staffans2000
Præcis sådan.
Lav om, gør rigtigt.

I almindelige tilfælde tvivler jeg på, at nogen havde tænkt over, om håndværkeren havde hævet tærsklen 5 mm af en "fornuftig" grund. Nu er det lidt ekstra problematisk, da vi har en robot, der gerne vil komme over kanten så nemt som muligt, og derfor bliver det ekstra interessant at løse.

At bare sige "gør om, gør rigtigt" er altid nemt at sige, hvis man ikke selv skal bruge tiden. I dette tilfælde handler det om demontering på 1 time, fylde i med cement 1/2 time, vente en uge, montere igen 1 time. Dvs. i alt mindst 2 1/2 time, og jobbet tog fra starten 3-4 timer. Jeg ved jo, at håndværkeren ikke vil gøre dette om gratis, da han mener, at jeg skulle have forklaret problematikken på forhånd. Så enten må jeg gøre dette arbejde selv eller betale nogen 1000 kr ekstra for at få det fikset.

Min tanke er som sagt lige nu at lime en hvid 5 mm liste på undersiden af døren, og hvis det er nødvendigt, sætte latex for at skjule eventuelle samlinger. Jeg er meget tvivlsom over, at nogen nogensinde vil se det, hvis jeg ikke peger det ud. Hvad angår karmen mod hvælvet, vil jeg som sagt sætte puds der og eventuelt en blød fugemasse, så det ikke bliver noget, man lægger mærke til.

Jeg kan selvfølgelig høre, hvad han vil have for at udbedre det, men jeg er ret sikker på, at det bliver mindst 1000-1500 kr. Man skal heller ikke se bort fra risikoen for, at man kan få andre defekter på materialet, bump, malingsskader eller andet, som let kan ske, hvis det skal demonteres og monteres igen.

Døren du har er lavet med en let ramme og enkeltglas, som ikke er særligt lydisolerende.
Inden du gør noget, kan du teste, hvor meget lyd der passerer tærsklen. Læg et badehåndklæde, så det dækker mellemrummet, når døren er lukket. Hvis der ikke er den store forskel med eller uden badehåndklæde som "lyddæmper", ville jeg ikke gøre noget med tærsklen eller døren.

thomas33 sagde:
Døren du har er lavet med en let ramme og enkeltglas, som ikke er særlig lydisolerende. Før du gør noget, kan du teste, hvor meget lyd der passerer tærsklen. Læg et håndklæde, så det dækker sprækken, når døren er lukket. Hvis der ikke er så stor forskel med eller uden håndklæde som "lydisolering", ville jeg ikke gøre noget med tærsklen eller døren.
Det stemmer godt, den er formpresset, hvilket jeg antager betyder, at der er nogle luftlommer og pap i den. Jeg ved ikke, om det automatisk betyder, at den dæmper dårligere? lydisoleringsmåtter plejer jo at dæmpe ganske godt trods de indeholder masser af luft. Under alle omstændigheder er det trods alt en glasdør, så den vil jo ikke have nogle revolutionerende værdier i at stoppe lyd.

Vi har lavet et par tests, og har vi musik i rummet på vores normale lydstyrke og lukker døren, gør det faktisk en overraskende stor forskel. Lægger vi et håndklæde ved tærsklen, er der helt klart en hørbar forskel til det positive.

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Så virker det til at være værd at gøre noget ved sprækken!

C
snowjim sagde:
fylde med cement 1/2 time, vent en uge
Hvad er det du skal fylde med cement? Du har jo allerede en sprække øverst, som bliver 5mm bredere. Den isoleres og dækkes normalt af en dørkarm, men jeg forstår, at du ikke vil have dørkarm. Hvad havde du tænkt dig i stedet? Som du selv skriver, er det en dårlig idé at pudse sprækken igen, da det vil revne ret hurtigt.

cpalm sagde:
Hvad er det du skal fylde med cement? Du har jo allerede en sprække øverst, som bliver 5mm bredere. Den dækkes normalt af en dørkarm, men jeg forstår, at du ikke vil have en dørkarm. Hvad havde du tænkt dig i stedet? Som du selv skriver, er det en dårlig idé at pudse sprækken til, da det hurtigt vil sprække.
Min tanke er at sætte puds ind til karmen præcis som man har gjort tidligere og så ovenpå det, anvende en blød fuge, der kan klare lidt bevægelse. Det er jo sådan, det er gjort på alle andre døre i kælderen og det ser ud til at holde godt. Det eneste der måske kan være lidt mere følsomt her, er at det puds, man sætter øverst i den 1 cm dybe fuge, måske bør fyldes med en blød fuge.

Det burde være muligt at få til på en eller anden måde, men det vil koste lidt at få en liste skåret til, som man så kan spraymale. Så selvfølgelig må jeg tjekke med håndværkeren, hvad det ville kunne koste, hvis han saver, borer og monterer det igen, men denne gang 5 mm længere nede. Demontering burde jeg selv kunne løse, og det er ikke kompliceret at fylde i hullerne, man skal selvfølgelig vente en uge for at det tørrer helt.

Staffans2000
"At bare sige "gør om, gør rigtigt" er altid nemt at sige, hvis man ikke selv skal bruge tiden. I dette tilfælde handler det om demontering på 1 time, udfyldning med cement 1/2 time, vente en uge, montering igen 1 time. D.v.s i hvert fald 2 1/2 ekstra og arbejdet tog fra begyndelsen 3-4 timer. Jeg ved jo, at håndværkeren ikke vil gøre dette gratis, da han mener, jeg skulle have forklaret problematikken på forhånd. Så enten må jeg gøre dette arbejde selv eller betale nogen 1000 lap ekstra for at få det fixet."

Jeg har svært ved at se problemet. Ifølge billederne har tømreren målt forkert og hakket puds væk i døråbningens overkant. For at skjule sin fejl og dermed undgå at genskabe den nedhakkede puds har han monteret døren højere op end nødvendigt og skylder det hele på dig. -Du skulle have fortalt den stakkels fyr, at du ønskede døren monteret korrekt (så den fine kat ikke kan smutte ud?). Forbløffende uprofessionelt!

Gør om, gør rigtigt!

Staffan

• Synes
Lars48
  • Laddar…
snowjim sagde:
...Demontering burde jeg selv kunne løse og udfylde hullerne er ikke nogen komplikationer, man må selvfølgelig vente en uge på det for at tørre helt.
Der findes noget, der hedder Husfix. Der findes flere fabrikater.

Om Casco's skriver de
Belægningsbar: 1-24 timer afhængigt af lag

Ja, jeg satte og læste på det i går, så det ser jo ud til at gå ret hurtigt.

Sig at jeg skulle gøre alt dette selv, dvs. :

1. Demontere dør og karm (8 skruer)
2. Fylde hullerne med husfix og vente et døgn
3. Bore nye huller 5 mm længere ned og montere karmen på ny.

Hvor meget arbejde tror I det er egentlig? Kan jeg, som aldrig har monteret dør eller vindue før, få dette til at passe uden en masse besvær? Har fået den opfattelse, at man skal have ret meget erfaring for at få alt lige og pænt?

snowjim sagde:
Ja, jeg satte og læste på det i går, så det ser ud til at gå ret hurtigt.

Lad os sige, at jeg skulle gøre alt dette selv, d.v.s.:

1. Demontere dør og karm (8 skruer)
2. Fylde hullerne med husfix og vente et døgn
3. Bore nye huller 5 mm længere ned og montere karmen igen.

Hvor meget arbejde tror I, det egentlig er? Kan jeg, som aldrig har monteret dør eller vindue før, få dette til at passe uden en masse bøvl? Fået for mig, at man skal have ret meget erfaring for at få alt lige og pænt?
Hvorfor vente?
Bor hullerne lidt op og enten fastgør plug med ankermasse, som hærder hurtigt, eller slå i trækiler. På omkring 1,5 time burde du kunne flytte døren ned 5 mm og så gå videre.

snowjim sagde:
Säg att jag skulle göra allt detta själv d.v.s:

1. Demontera dør og karm (8 skruer)
2. fylde hullerne med husfix og vente et døgn
3. Bore nye huller 5 mm længere ned og montere karmen på nyt.
2. Montere adjufixer 8 stk. Sænk karm til UK tærskel hvilket der allerede er plads til ifølge billede. Færdig. 3 timer inkl. fix & overveje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.