Vi skal udbygge med lavhældende tag. Spændvidde 7,2m, i alt 8m lang. Pult-tagstol.

Taget skal også have to lampekupler 1200x1200.

Konstruktøren for udbygningen udarbejdede en tagstol i limtræ (56x495mm). Den dimension findes ikke som standard. Skulle jeg lime 56x225 og 56x270 bjælker sammen?

Jeg gav målene til en tagstolsfabrikant i nærheden, som udarbejdede en tagstol med sit program. Problemet med den stol var, at de skulle sættes c-c 600 i stedet for påtænkte c-c 1200, konflikt med lampekuplerne!

Hans forslag var, at man kan sætte tagstolene dobbelt, men det program, han bruger, kunne ikke beregne, hvordan det skulle sømmes.

Hvad gør jeg nu? Kan jeg skrue tagstolene sammen i par og fortsætte?

Kan du ikke bede konstruktøren om at bruge standarddimensioner?

Samt beregne med stålbjælke i stedet for limträ

R Relaxia sagde:
Vi skal bygge ud med lavt hældende tag. Spændvidde 7.2m, totalt 8m lang. Pulttagstol

Taget skal også have to lyskupler 1200x1200.

Konstruktøren for udbygningen fremstillede en tagstol i limtræ (56x495mm). Den dimension findes ikke som standard. Skulle jeg lime 56x225 og 56x270 bjælker sammen?

Jeg gav målene til en tagstolproducent i nærheden, som fremstillede en tagstol med sit program. Problemet med den stol var, at de skulle sættes c-c 600 i stedet for tænkte c-c 1200, sammenstød med lyskuplerne!

Hans forslag var, at man kan sætte tagstolene dobbelt, men det program han bruger kunne ikke beregne sømningen.

Hvad gør jeg nu? Kan jeg typ skrue tagstolene sammen i par og køre på?
Forstår ikke problemet rigtigt, lad konstruktøren fremstille en standardbjælke, Fungerer udmærket med både Finerbjælke (Kerto) eller limtræ. Gør om gør rigtigt...

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Ok, jeg forstår jer. Gør om gør ret osv.

Konstruktøren som udarbejdede tegningerne til byggetilladelsen vil jeg af forskellige årsager ikke kontakte igen.
Spærfabrikanterne burde jo selv lave fornuftige spær, kan man mene.

Jeg antager, at jeg må kontakte flere fabrikanter. Tænkte det ville være godt at bidrage til den lokale branche.

I øvrigt kan man måske se, om nogen ekstern kan udarbejde et bedre spær, som den lokale fabrikant kan fremstille.
Har I tips til nogen?

R Relaxia sagde:
Ok, jeg forstår jer. Gør om gør rigtigt osv.

Konstruktøren der lavede tegningerne til byggetilladelsen, vil jeg af forskellige grunde ikke kontakte igen.
Spærproducenterne burde jo selv kunne lave fornuftige spær, kan man mene.

Jeg antager, at jeg må kontakte flere producenter. Tænkte det ville være godt at bidrage til den lokale økonomi.

I øvrigt måske kan man se, om nogen ekstern kan lave et bedre spær, som den lokale producent kan fremstille.
Har I tips til nogen?
Det enkleste er at gå til din lokale forhandler og vise tegningen og sige, at du vil have limtræsbjælke/finerbjælke på cc1200 og spørge, hvad du har brug for. Deres leverandører (Moelven/Martinsson mm) beregner dette gratis for at de kan sælge. Det tager ikke mere end 5 minutter i et program. Ville gætte på, at en finerbjælke 45x450 mm kan blive passende for din del.

PS. Så er det smart at have tagkupler, der er 1100x1100 (eller 1150x1150), så du kan have samme cc på alle spær og ikke behøver at afveksle.

Senest redigeret:
At omregne en 56x495 mm limtræsbjælke til en anden dimension er supernemt og noget, som alle der har kendskab til bygningsstatik kan klare. Man beregner bjælkens inertimoment ifølge formlen bxh^3/12 (b=bredde og h=højde) og finder en bjælke, der har det samme eller højere inertimoment. I dit tilfælde kan du tage 90x450, som garanteret er en standarddimension.

• Synes
Relaxia og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
At beregne om en 56x495 mm limtræsbjælke til en anden dimension er super nemt og noget som alle, der er kyndige i bygningsstatik, kan klare. Man beregner bjælkens inerti ifølge formlen bxh^3/12 (b=bredde og h=højde) og søger efter en bjælke, der har det samme eller højere inerti. I dit tilfælde kan du tage 90x450, som garanteret er en standardstørrelse.
Er enig med dig, men jeg ville ikke bruge de oprindelige tal overhovedet...

Jeg har desværre intet at tilføje i selve tråden, men jeg har i flere forskellige tråde set justus hjælpe til med beregninger for forskellige konstruktioner, og jeg bliver bare så glad af at se nogen, der så generøst bidrager med sin viden, og jeg vil oprigtigt takke for, at du hjælper med at gøre forummet livskraftigt! Der er masser af andre medlemmer, der også deler deres viden, som naturligvis også er værd præcis lige så meget ros, men lige i dag er det din tur!

• Synes
  • Elsker
attefall og 9 andre
  • Laddar…
Det er altid rart at få ros, selvom jeg rødmer lidt...

• Synes
leby og 2 andre
  • Laddar…
Jeg værdsætter jeres forslag, og skulle jeg regne på bjælke til noget eget projekt, havde jeg nok regnet det om selv som foreslået.

Men nu er det en udbygning med byggetilladelse og KA, og skal jeg afvige fra den oprindelige konstruktionstegning, så vil jeg have papir på, at det skal fungere.

Lige nu venter jeg på tilbud fra en anden tagstolsfabrikant. Får se om de også vil sætte c-c 600.

R Relaxia sagde:
Jeg værdsætter jeres forslag, og skulle jeg beregne bjælken til et eget projekt, ville jeg nok beregne det selv som foreslået.

Men nu er det en udbygning med byggetilladelse og KA, og hvis jeg skal afvige fra den oprindelige konstruktions tegning, vil jeg have papir på, at det vil fungere.

Lige nu venter jeg på tilbud fra en anden tagstolfabrikant. Må se om de også vil sætte c-c 600.
Lader du byggemarkedet beregne det, så får du papir på det...

Det er leverandørens konstruktører, der beregner det gratis...

A Autodidak1 sagde:
Lader du byggevarehuset regne det ud, så får du papir på det...

Det er leverandørens konstruktører, der regner på det gratis...
Det kunne iøvrigt være en løsning, men hvem bygger bjælken om til en tagstol?

Okay, man kan vel gøre det selv, men det vil nok betyde, at jeg skal skære i bjælken da den skal være 300mm i forkant og knap 1m i bagkant (8m lang, spændvidde 7m). Ganske lav historie.

Lader helst en anden skære og stå for det.

R Relaxia sagde:
Det ville i og for sig være en løsning, men hvem bygger om bjælken til en tagstol?

Okay, man kan vel gøre det selv, men det vil nok betyde, at jeg skal skære i bjælken da den skal være 300mm i forkant og knap 1m i bagkant (8m lang, spændvidde 7m). Ganske lav historie.

Lader helst nogen anden skære og stå for det.
Du skaber problemer, der ikke findes. Hvis du køber en bjælke, som for eksempel er ca. 450 mm høj, så saver bygmanden tagstolsbenene, som du vil have dem. Det er en almindelig metode, når man bruger bjælker, selvom du kan gøre det på en anden måde.

A Autodidak1 sagde:
Du skaber problemer som ikke findes.
Story of my life :crysmile:

Men hvorfor skal det være så bøvlet så.
  • Jeg vil have et hold spær c-c 1200.
  • Der findes spærfabrikanter som både beregner og fremstiller.(y)
  • Den fabrikant som ligger i nærheden har træ til spærene for c-c 600. Han mener, at man kan sætte dem i par for at få c-c 1200, hvor jeg ønsker, men ved ikke med hvilken afstand de skal sømmes sammen...
I say - spiller det nogen rolle? :thinking:
You say - gør det ikke besværligt! :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.