39,683 læst ·
20 svar
40k læst
20 svar
Hvordan støber jeg støttevæggen på den bedste måde?
Hej
Jeg overvejer at bygge en støttemur, og efter mange overvejelser frem og tilbage skal den laves af sk skalblock. Den vil blive op til 1,9 m høj, hvordan gør man dette med støbning af en sådan på den bedste måde? Skal man støbe i etaper, eller tager man alt på én gang. Jeg vil jo helst have hi
Jeg overvejer at bygge en støttemur, og efter mange overvejelser frem og tilbage skal den laves af sk skalblock. Den vil blive op til 1,9 m høj, hvordan gør man dette med støbning af en sådan på den bedste måde? Skal man støbe i etaper, eller tager man alt på én gang. Jeg vil jo helst have hi
Der blev noget galt.... Jeg vil helst have betonbilen her kun én gang. Så vidt jeg har forstået, er det risikabelt at støbe så høje højder på én gang?
Kom gerne med tips og idéer til, hvordan jeg skal bære mig ad for at undgå ulykker......
Mvh
Kom gerne med tips og idéer til, hvordan jeg skal bære mig ad for at undgå ulykker......
Mvh
Her er nogle tips.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Som du kan se, findes der ingen konstruktionseksempler på støttemure, kun fritstående mure. Jeg tror, at Finja har gode grunde til det. Hverken leca eller skalblocks-murer er egnede som støttemure.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Som du kan se, findes der ingen konstruktionseksempler på støttemure, kun fritstående mure. Jeg tror, at Finja har gode grunde til det. Hverken leca eller skalblocks-murer er egnede som støttemure.
forvisso men på en søgning på Google, siger mig at det skal gå fint..... Som jeg forstår det så er det i stedet for en støbeform og med rigtig armering så skal det klare trykket....Nogen der ved med sikkerhed?
Min plan lige nu..... Støbe en sål på makadam med opstående armering, når den er hærdet begynde at stable blokke i to skift og støbe op til halvvejs det andet blok. Lade det hærde....... For derefter at stable blokkene til fuldhøjde og derefter ringe til betonbilen og støbe resten......
Overvejelser: gør det noget at jeg lader betonen hærde mellem støbningerne?
Når man støber på højde bliver det tilsyneladende et pokkers tryk hvad vil det tryk udrette, vil det løfte hele muren eller vælte den udad indad?
Behøver en skalmur uden mørtel mellem stenene skiver der presses mod blokkene under støbningen?
Tips og idéer omkring dette modtages taknemmeligt.......
Mvh
Min plan lige nu..... Støbe en sål på makadam med opstående armering, når den er hærdet begynde at stable blokke i to skift og støbe op til halvvejs det andet blok. Lade det hærde....... For derefter at stable blokkene til fuldhøjde og derefter ringe til betonbilen og støbe resten......
Overvejelser: gør det noget at jeg lader betonen hærde mellem støbningerne?
Når man støber på højde bliver det tilsyneladende et pokkers tryk hvad vil det tryk udrette, vil det løfte hele muren eller vælte den udad indad?
Behøver en skalmur uden mørtel mellem stenene skiver der presses mod blokkene under støbningen?
Tips og idéer omkring dette modtages taknemmeligt.......
Mvh
Det er vel ikke helt rigtigt. Lecablokke kan jeg være enig i, at de ikke er beregnet til mure, der skal modstå store belastninger, men skalmursblokkene fra Finja eller alternativet Fundablokke er netop beregnet til mure med høje belastninger.MathiasS sagde:
De eksempler på mure, du henviser til, er jo netop mure, der er beregnet til at blive udsat for tryk fra én side. Forslagene er beregnet til at blive brugt som plansiloer eller gyllebassiner, disse to anvendelsesområder giver nok mindst lige så store belastninger, som et jordtryk vil give, naturligvis lidt afhængigt af hvilken jordart man har og hvordan man bruger jorden.
Så det er jeg overbevist om, at det kan lade sig gøre at lave støttemure af skalblokke, men armeringen og fastgørelsen i klodsen er af stor betydning, ligesom det er vigtigt, hvordan klodsen udformes.
Senest redigeret:
Klart at det er muligt at lave støttemure med skalklodser. Spørgsmålet er, hvor mange modstøtter man har brug for, for at den ikke vælter. Murene i Finjas eksempel har vinkler, hvilket betyder, at det er væggenes forankring i hinanden, der håndterer tryk sidelæns, ikke forankringen i jorden. Det er sikkert ikke en designfeature, der gør, at væggene bliver halvt så høje i den åbne ende af skitlådan i Finjas dokument. Det samme gælder, hvis man bygger en pool eller lignende konstruktion, hvor væggene holder i hinanden, og forankringen i bunden bliver sekundær.
Bygger man en lang mur 2m høj, bliver forankringen i jorden helt afgørende. Muren vil selvfølgelig holde, spørgsmålet er, hvor lang tid det tager, før den ligger på jorden, hel og i ét stykke.
Bygger man en lang mur 2m høj, bliver forankringen i jorden helt afgørende. Muren vil selvfølgelig holde, spørgsmålet er, hvor lang tid det tager, før den ligger på jorden, hel og i ét stykke.
Afhængig af hvor lang muren skal være, må man naturligvis håndtere konstruktionen derefter. Men princippet er ikke mere kompliceret end at bruge L-støtter. En mur armeret og korrekt lavet af skalblokk behøver ikke at blive meget dårligere end en helstøbt mur eller en mur af L-støtte. Kig på Finjas konstruktioner, de er af model L-støtte med en solid plade i bunden for netop at forhindre, at muren vælter.
Har man sådan belastning, at man tror, at en sådan mur skal vælte, er det utrolig simpelt at lægge i trækbånd koblet til den horisontale armering i mellem lagene, som går ud i opfyldningen og forankres der. Nu tror jeg ikke, at det er det store problem, hvis vi taler om en almindelig villa grund, men det er enkelt at tilføje og ikke komplicere det med at bygge kontraforer.
Har man sådan belastning, at man tror, at en sådan mur skal vælte, er det utrolig simpelt at lægge i trækbånd koblet til den horisontale armering i mellem lagene, som går ud i opfyldningen og forankres der. Nu tror jeg ikke, at det er det store problem, hvis vi taler om en almindelig villa grund, men det er enkelt at tilføje og ikke komplicere det med at bygge kontraforer.
Oceanis, jeg er enig med dig og mener ikke, jeg har sagt noget andet (eller jo, L-støttene som er støbt i ét stykke, holder sandsynligvis lidt bedre i vinklen). I dette tilfælde har trådstarteren tænkt sig en 2m høj mur, der skal placeres på en sokkel, jeg antager, at den sokkel er en halv meter bred => få ligheder med et L-støtte.
Forankring med en slags anker skal også være muligt, som du siger, med geonet eller med en eller anden form for holdbare ankre.
Det lyder dog ikke som om TS har nogen tanker om det, og derfor protesterer jeg lidt. Jeg skal nok lukke kakhullet nu.
Forankring med en slags anker skal også være muligt, som du siger, med geonet eller med en eller anden form for holdbare ankre.
Det lyder dog ikke som om TS har nogen tanker om det, og derfor protesterer jeg lidt. Jeg skal nok lukke kakhullet nu.
Det er netop denne type diskussion, jeg er ude efter, jeg mangler selv erfaringen. For at præcisere er muren 1 meter på det laveste og 2 meter på det højeste, hvoraf 1,6 over jord. Et par hjørner og ganske korte strækninger, hvor den er højest (Max 2,5 meter)
Dog undrer jeg mig stadig over, om min tilgang i indlægget ovenfor, om der er nogle big NO NO!
Dog undrer jeg mig stadig over, om min tilgang i indlægget ovenfor, om der er nogle big NO NO!
MathiasS sagde:Oceanis, jeg er enig med dig og synes ikke, jeg har sagt noget andet (eller jo, L-støtter, der er støbt i ét stykke, vil nok holde lidt bedre i vinklen). I dette tilfælde har trådskaberen tænkt sig en 2 m høj mur, som stilles på en sokkel, jeg antager, at den sokkel er en halv meter bred => få ligheder med et L-støtte.
Forankring med en eller anden form for anker må også være muligt, som du siger, med geonet eller med en eller anden form for bestandige ankre.
Det lyder dog ikke som om, TS har nogen tanker om det, og derfor protesterer jeg lidt. Jeg vil lukke kakhullet nu.
Vi filosoferer jo på et forum, så fortsæt gerne med at argumentere, det giver sikkert TS en masse nye ting at tænke over
Jeg har ingen intention om at tie dig i hvert fald....
Finja har et produkt, der hedder gränslös som jeg har brugt. http://www.finja.com/App_Resource/Page/file/betong/5063-1.pdf
Jeg har lavet en garageindkørsel med støttemure, der er ca. 1500 høje på det højeste sted. Først støbte jeg en sokkel, der skulle være 700 mm bred. Der går meget beton til dette, så jeg fik betonbilen til det. Da det var størknet, byggede jeg skalmuren op og limede med sättlim. Derefter hældte jeg beton i, som fyldte omtrent et skift. Da dette var størknet, holdt det hele muren på plads, så den ikke skulle forskydes, når jeg fyldte resten. Så var betonbilen her en anden gang. Jeg støbte hele indkørslen og fyldte samtidig muren hele vejen op. Der går ca. 80 l/kvm.
Jeg har lavet en garageindkørsel med støttemure, der er ca. 1500 høje på det højeste sted. Først støbte jeg en sokkel, der skulle være 700 mm bred. Der går meget beton til dette, så jeg fik betonbilen til det. Da det var størknet, byggede jeg skalmuren op og limede med sättlim. Derefter hældte jeg beton i, som fyldte omtrent et skift. Da dette var størknet, holdt det hele muren på plads, så den ikke skulle forskydes, når jeg fyldte resten. Så var betonbilen her en anden gang. Jeg støbte hele indkørslen og fyldte samtidig muren hele vejen op. Der går ca. 80 l/kvm.
Senest redigeret:
Interessant, har du billeder?fn76 sagde:Finja har en produkt som heter grænseløs som jeg har brugt. [link]
Jeg har lavet en garageadgang med støttemure, der er ca. 1500 høj på det højeste sted. Jeg støbte først en sokkel, der skulle være 700 mm bred. Der går meget beton til denne, så jeg havde betongbilen til det. Da det var størknet, byggede jeg skalvæggen op og limede med sættelim. Så hældte jeg beton i, som fyldte omtrent et skift. Da dette var størknet, holdt det hele muren på plads, så den ikke ville forskydes, når jeg fyldte resten. Så var det med betongbilen igen for anden gang. Jeg støbte hele nedkørslen og fyldte samtidig muren hele vejen op. Det går ca. 80 l/kvm.