Jeg købte lige X antal kvadrat af 34x145 trykimprægneret træ. Jeg oplever, at det er falmet, der er "roser" på alle ender, man kan se, at det er håndteret flere gange i bundt, osv. I øvrigt er det meget medtaget med splinter og mærker efter håndtering, som sagt. Jeg kiggede på mærkaten fra producenten, og det er fremstillet/savet/trykt i januar 2024, og jeg købte træet fra leverandøren/byggemarkedet i juli, altså et halvt år gammelt træ.

Hvor nyt/friskt træ skal/kan man forvente, at man får, når man køber NY terrasse?

P
Uden at vide præcist, så plejer vi at købe ca. 12 måneder, trykt trall må derimod ikke adskille sig, så du får en bunke nytrykt og en der har stået i næsten et år, for så bliver der stor udseendemæssig forskel.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Et halvt år er ingen tid for trykt tømmer, men snarere rimeligt. En stor fordel er, at tømmeret ikke bliver lige så tungt at løfte, da det har nået at tørre en del.

Skaderne ved håndteringen skal du lægge billeder op af for at kunne udtale sig om det.

• Synes
Dortmunder DAB og 5 andre
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Uden at vide præcist så cirka 12 måneder plejer vi at købe, trykt trall derimod må ikke afvige så du får en bunke nytrykt og en som har stået i næsten et år for så bliver der stor forskel i udseendet..
Udseendeforskellen er væk efter en vinter og en sommer, og alt det trykte bliver cirka ens, givet at trallen er udendørs.

P
S skogaliten sagde:
Udseendeforskellen er væk efter en vinter og en sommer, og alt det trykte bliver omtrent ens, givet at terrassen er udendørs.
Nja det er ikke vores erfaringer har haft et par altaner gennem årene som ikke har jævnet sig ud, selv efter et par år..
Alt afhænger af, hvor udsat for sol det gamle bundt har været, samt om kunden behandler terrassen, inden farvevariationerne har stabiliseret sig..

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Helt normalt.

Havde du fået en pakke, der lige var kommet ud af tuben og bygget af, så ville du få se på krympning...

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
R RallyrompanCB sagde:
Jeg købte præcis X antal kvadrat af 34x145 trykimprægneret træ. Jeg oplever, at det er falmet, der er "roser" på alle enderne, man kan se, at det er blevet håndteret flere gange i bundt, etc. I øvrigt er det meget medtagent med splintrede fliser og mærker efter håndtering som sagt. Jeg kiggede på etiketten fra producenten, og det er fremstillet/savet/trykket i januar 2024, og jeg købte træet fra leverandøren/byggehandlen i juli, altså et halvt år gammelt træ.

Hvor nyt/frisk træ skal/kan man forvente, at man får, når man køber NY terrasse?
Alderen er ikke noget mærkeligt, men havde du ingen mulighed for at tjekke tilstanden før?

• Synes
Et1975 og 1 anden
  • Laddar…
Enig med de andre her, alderen spiller i praksis ingen rolle, men er i nogle henseender bare bedre med lidt mere "ældre" træ end noget, der er helt frisk.

Blegt og for store farvevariationer kan være årsag til reklamation, men det afhænger meget af, hvor langt snoren er. Hvis alt træet er nogenlunde ensartet blegt, ville jeg bare køre på.

Når det kommer til det splintrede og mærkerne, er der to varianter, hvis det meste af træet er så dårligt, skal du bare sende det tilbage. Men hvis det er "håndterbare" mængder, hvor du ikke kan sno eller vende, så de kan bruges, ville jeg lægge det til side og tage det ind som en reklamation, når du er færdig.

Skal fælde fyr nu som er 105 år.

Håber ingen klager.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
Du bestemmer, hvad du vil have. Det er bare at tage til byggemarkedet og vælge præcis hvilke brædder/planker, du vil have, og ikke vil have. Du kan også bede dem om at åbne en anden bunke.
Har du bestilt hjemkørsel, er det bare at tage derhen og bytte. Forvent dog ingen erstatning for leveringen, fordi træet er et halvt år gammelt. Som sagt, alderen er næsten egal. Det er tilstanden, der afgør. Seks måneder betragtes snarere som meget frisk træ. Nyere trykimpregneret træ er ikke sjovt, da det næsten er surt. Meget tungt og vil krympe meget.

A AG A sagde:
Du bestemmer, hvad du vil have. Det er bare at tage til byggemarkedet og vælge præcis hvilke brædder/planker, du vil have, og ikke. Du kan også bede dem åbne en anden pakke.
Har du bestilt hjemmelevering, er det bare at tage derhen og bytte. Forvent dog ikke erstatning for leveringen, fordi træet er et halvt år gammelt. Som sagt, så er alderen næsten ligegyldig. Det er tilstanden, der afgør. Seks måneder anses snarere som meget frisk tømmer. Nyere trykt tømmer er ikke sjovt, da det næsten er surt. Meget tungt og vil krympe meget.
Okay, tak. Ja, det var hjemmelevering, og jeg forstår med alderen, men det føltes bare som om de har fundet denne pakke "bagerst" efter meget håndtering. Bliver bare så træt af, at man ikke har den følelse på trælasten, at ville sende ordentligt materiale.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Er enig med de andre her, alderen spiller i praksis ingen rolle, men er i visse henseender bare bedre med lidt mere "ældre" træ end noget, der er helt friskt.

Blegt og for store farvevariationer kan være grund til reklamation, men det afhænger meget af hvor langt snoren er. Hvis alt træet er nogenlunde ens bleget, ville jeg bare fortsætte.

Når det gælder det flisede og mærkerne, er der to muligheder, hvis det meste af træet er så dårligt, skal du bare sende det tilbage. Men er det "håndterbare" mængder, hvor du ikke kan dreje eller vende, så de kan bruges, ville jeg lægge det til side og tage det som reklamation, når du er færdig.
Okay, jeg er vel egentlig enig, men jeg var så sindssygt skuffet over, at de sendte den overskydende bunke, som de ikke havde fået afsat indtil nu.

Rejäl sagde:
Uden at vide præcis så omkring 12 måneder plejer vi at købe, trykimprægnerede brædder derimod må ikke afvige, så du får en pakke nytryk og en der har stået i næsten et år, for så bliver der stor udseende forskel..
Ja, egentlig var jeg mest skuffet over at de sender "beskadiget kedeligt" træ.

Paul-Staffanstorp
Hvor har du bestilt det fra?

6 måneder er jo virkelig friskt nok, for det skal jo ligesom nå at blive fældet og transporteret osv. også. ;)

Men normalt plejer de fleste, man bestiller fra, uden problemer at bytte, hvis noget er i meget dårlig stand. Det kan jo have ligget inde i et hiv f.eks., og er så umuligt at se inden levering.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Er det så skadet, så reklamerer du bunten, er det enkelte brædder, så dokumentér inden du bryder bunten og se, hvad trælasten siger om sagen.
Du ved, at træ leveres med lastbil og ofte en lastbil med anhænger ad gangen, så trælasterne har ofte et lager, de plukker fra?

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.