Jeg har en ny og en gammel gynge, der hænger side om side i en ramme.
Den nye gynges liner er fastgjort i en plastikskive, som derefter fastgøres i rammen.
Den gamle gynge har kun en line. Børnene gynger skævt på den, og jeg vil finde en bedre løsning.
Enten køber jeg separate plastikskiver til den, hvis det kan købes. Alternativt tænker jeg, at man kan lave knob, så jeg får to separate løkker, men jeg ved ikke, om der findes en sådan knob, som er sikker.
Du kan lave dobbelte knuder midt i rebet, men de vil forkorte det en del. Kan du ikke bare udskifte rebet?
Der er flere enkle knuder til at lave en løkke midt på et reb uden at have adgang til enderne. En af dem jeg har lært hedder "alpine butterfly", men når man googler det, får man en helt anden knude frem. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare den desværre, men jeg kan gøre et forsøg.
Man klemmer rebet sammen til en løkke, drejer to gange og trækker løkken gennem det, man har drejet.
Det er totalt uforståeligt... Sådan ser den i hvert fald ud....
Ja, så ville jeg lave en helt almindelig pålestik. Det vil dog slide på rebet, når børnene gynger, så den korrekte måde at gøre det på er at splejse en kaus ind. Hvis man ikke vil splejse, kan man bruge wirelås til rebet (i grovere dimension end biltema sælger).
Du burde også kunne købe sådanne plastskiver et sted, jeg får ikke noget op, når jeg googler hurtigt, men en lidt mere målrettet søgning finder dem sikkert.
Rebene begynder jo på forskellige højder på den venstre gynge, så det er klart, at den trækker skævt. Med hvert sit lige lange reb i løkkerne eller en loop mellem dem, som ikke er strammet, går det nok bedre.
Ja, så ville jeg lave en helt almindelig pålestik. Det vil dog slide på rebet, når børnene gynger, så den korrekte måde at lave det på er at splejse en kaus ind.
Nej, eftersom rebene hænger i ståltrådsøjer, så slides rebene ikke i knuden.
Så jeg ville lige så gerne lave to dobbelte overhåndsknuder på det eksisterende reb, uden at skære.
Og lade rebet mellem ophængskrogene have lidt slack, så belastningen på krogene kun bliver vertikal. http://www.morlandascoutkar.se/scoutfakta/knopar/dubbel-overhandsknop/
//Gammel Sjøspejder, patruljen Hajen i Göteborg/Brännö
Jeg synes rebet ser meget slidt ud, formentlig nedbrudt af år i sollys. Smid det og køb nyt. Tænk på børnenes sikkerhed. Ophængningen i begge kroge skal se ens ud, så børnene holder op med at sejle skævt. Og så tager du separate fastgørelser uden tværgående reb.
Jeg baserer min udtalelse på en lignende konstruktion, som vi har på landet, hvor man tydeligt kan se, at rebet er blevet slidt mod beslaget. Børn har en tendens til ikke at gynge bare lige og pænt, dette mistænker jeg forårsager små bevægelser mellem reb og beslag, som slider rebet ned. Processen er dog langsom, og i TS' tilfælde tager det sikkert mange, mange år, før man har slidt rebet så meget ned, at det er et problem.
For en gangs skyld må jeg konstatere, at gammel er ældst, og gammel søspejder er ældre.
Tak! Og jeg var endda patruljelederen
OT:
Vi havde meget sjov på sommerlejrene på Brännö, især siden jeg blev "seniorspejder" som 15-årig.
Sejle og bade om dagene. Og så når juniorerne havde lagt sig i deres telte,
tog vi bohusjullarna og sejlede rundt til Brännö Husvik, hvor der var brodans; I ved "Dans På Brännö Brygga"
.
Så sejlede vi hjem i den sidste nattebrise, mens morgenen gryede