14,264 læst ·
33 svar
14k læst
33 svar
hvordan fastgøre armeringsjern i træbjælke? underlig løsning?
Forslaget, som "mycke_nu" foreslår, er et godt forslag, og eftersom du skal støbe betonbjælken mod træbjælken, så bolter du enden fast i træbjælken, men du støber betonenden ind i røret.
Bor og før fire armeringsjern gennem fra den ene side til den anden side af røret, så laver du kroge på et antal armeringsjern og kroger om disse gennemgående jern og lader disse armeringsjern gå ind i betonbjælken. Så støber du din bjælke mod træbjælken, og du har en fastgørelse, der sidder godt fast i betonen.
Bor og før fire armeringsjern gennem fra den ene side til den anden side af røret, så laver du kroge på et antal armeringsjern og kroger om disse gennemgående jern og lader disse armeringsjern gå ind i betonbjælken. Så støber du din bjælke mod træbjælken, og du har en fastgørelse, der sidder godt fast i betonen.
Hvis jeg har læst rigtigt blandt indlæggene, så har træbjælken og den kommende betonbjælke et fælles oplag lige under samlingen, som begge skal ligge på.
Hvorfor så ikke montere en bjælkesko på træbjælkens ende og lade armeringsjernet fra skoen gå ind i den kommende betonbjælke. Bjælkeskoens eneste opgave bliver jo at holde sammen på træ- og betonbjælken. Vertikallasten fra bjælkerne går jo lige ned i oplaget, så den lasten behøver bjælkeskoen ikke klare.
Hvorfor så ikke montere en bjælkesko på træbjælkens ende og lade armeringsjernet fra skoen gå ind i den kommende betonbjælke. Bjælkeskoens eneste opgave bliver jo at holde sammen på træ- og betonbjælken. Vertikallasten fra bjælkerne går jo lige ned i oplaget, så den lasten behøver bjælkeskoen ikke klare.
Jeg tror, det bliver en blanding af alle forslag;
Flatjern med bolthuller, som svejses sammen med armeringsjern.
4x40 flatjern længde 500 med bolthuller 300-400 fra enden, svejses sammen med armeringsjern ca. 100 mm strækning, armeringsjernene får hele betonbjælkens længde.
Tre flatjern på hver side, 6 gennemgående bolte M12, ved træbjælkeenden hugger jeg lidt ud på siderne, så armeringsjernene kommer ind i betonen. Svejsefugen vil få en svag s-form.
Edit; det var jo i princippet det samme, som roli skrev ovenfor... som jeg ikke læste, hans forslag er nok bedst da bjælkesko til stolper er galvaniserede.
Flatjern med bolthuller, som svejses sammen med armeringsjern.
4x40 flatjern længde 500 med bolthuller 300-400 fra enden, svejses sammen med armeringsjern ca. 100 mm strækning, armeringsjernene får hele betonbjælkens længde.
Tre flatjern på hver side, 6 gennemgående bolte M12, ved træbjælkeenden hugger jeg lidt ud på siderne, så armeringsjernene kommer ind i betonen. Svejsefugen vil få en svag s-form.
Edit; det var jo i princippet det samme, som roli skrev ovenfor... som jeg ikke læste, hans forslag er nok bedst da bjælkesko til stolper er galvaniserede.
Senest redigeret:
Har du ladet nogen beregne betonbjælken?
I en 100 mm bred bjælke får du ikke plads til specielt mange armeringsjern. Da det er disse, som håndterer momentet i underkanten af bjælken, medfører det, at den ikke kan klare specielt meget last.....
Kan det ikke lade sig gøre at få en stålbjælke i stedet? Den vil kunne klare meget mere last end btg-bjælken.
I en 100 mm bred bjælke får du ikke plads til specielt mange armeringsjern. Da det er disse, som håndterer momentet i underkanten af bjælken, medfører det, at den ikke kan klare specielt meget last.....
Kan det ikke lade sig gøre at få en stålbjælke i stedet? Den vil kunne klare meget mere last end btg-bjælken.
Klart bedste forslag! Dog skal der til lange og mange bolte, før jeg ville stole på forbindelsen.oceanis sagde:Forslaget som "mycke_nu" foreslår er et godt forslag, og eftersom du skal støbe betonbjælken mod træbjælken, så bolter du enden fast i træbjælken, men du støber betonenden ind i røret.
Bore og kør igennem fire armeringsjern fra den ene side til den anden side af røret, så laver du kroge på et antal armeringsjern og kroger om disse gennemgående jern og lader disse armeringsjern gå ind i betonbjælken. Derefter støber du din bjælke mod træbjælken, og du har en fastgørelse, der sidder godt fast i betonen.
Og det rækker godt med at brænde fast nogle stumper armeringsjern.
Så mange svar uden at nogen ved noget om lastfaldet!
Butt joint - men skal vi tage moment, forskydning, træk? Hvilke laster virker hvor? Frit oplagt, fast indspændt?
Man skal jo for pokker vide hvilke laster man har at gøre med før man kan ordne...
Butt joint - men skal vi tage moment, forskydning, træk? Hvilke laster virker hvor? Frit oplagt, fast indspændt?
Man skal jo for pokker vide hvilke laster man har at gøre med før man kan ordne...
Ok så her ser det ud: jeg har i dag et mellemdæk på 5x5 meter med et gulv af Plannja 200 pladeprofil.
For at forklare lidt: Plannja 200 har en profil, der har et rum i "dalen" på 100x200 800mm c-c, imellem på toppen af profilen "glat" plade (googl Plannja 200). Rummet skal beklædes med 22x95 brædder eller spånplade og bruges som lagerplads... Men gulvet er ikke blevet på plads endnu, overfladen bruges stadig som opbevaringsrum.
Da gulvet føles vaklende og giver efter under vægten i dag, tænkte jeg at støbe armeret beton i de rum, der er i pladen på c-c 800, for at øge bæreevnen og stive det op.
Ved siden af dette rum er der et andet rum på 5x5 m, hvor der skal lægges træbjælker på 100x200 c-c 600.
Faktisk bliver det kun tre træbjælker, der skal støbes sammen med betonen.
Hvor meget last det vil blive udsat for, ved jeg ikke, men så meget som muligt.
For at forklare lidt: Plannja 200 har en profil, der har et rum i "dalen" på 100x200 800mm c-c, imellem på toppen af profilen "glat" plade (googl Plannja 200). Rummet skal beklædes med 22x95 brædder eller spånplade og bruges som lagerplads... Men gulvet er ikke blevet på plads endnu, overfladen bruges stadig som opbevaringsrum.
Da gulvet føles vaklende og giver efter under vægten i dag, tænkte jeg at støbe armeret beton i de rum, der er i pladen på c-c 800, for at øge bæreevnen og stive det op.
Ved siden af dette rum er der et andet rum på 5x5 m, hvor der skal lægges træbjælker på 100x200 c-c 600.
Faktisk bliver det kun tre træbjælker, der skal støbes sammen med betonen.
Hvor meget last det vil blive udsat for, ved jeg ikke, men så meget som muligt.
http://www.skantak.cz/obrs_o/trapezy-img-200.png
er det denne plade du mener?
er det denne plade du mener?
Har du ringet til Plannja og spurgt, om det er en god idé at fylde mellemrum (med samling) med beton? Selvom de sikkert hverken lover eller står for noget sådant, vil du måske i det mindste undgå et "nej for faaaan"!hackatall sagde:
Jeg har ikke ringet til Plannja om dette emne, men mange gange før om andre emner, og så snart man foreslår noget udenfor boksen så at sige, så er det -vi står ikke for konsekvenserne!! Tips og råd når det gælder usædvanlige konstruktioner, ja så må man vende sig til bygningsingeniører (ambitiøse sådanne)
Ja det er den plade.
Rent logistisk: en armeret betonbjælke i pladens dal + pladens bæreevne = bedre bæreevne.
Pladen understøttes naturligvis under støbningen så den ikke bøjer, men når betonen er hærdet, så burde gulvet kunne klare meget mere end før.
Betonbjælkens bæreevne kan jeg regne på, jeg går netop en konstruktionskursus i beton.
Ja det er den plade.
Rent logistisk: en armeret betonbjælke i pladens dal + pladens bæreevne = bedre bæreevne.
Pladen understøttes naturligvis under støbningen så den ikke bøjer, men når betonen er hærdet, så burde gulvet kunne klare meget mere end før.
Betonbjælkens bæreevne kan jeg regne på, jeg går netop en konstruktionskursus i beton.
Den fungerer som mellemdæk, men den bliver lidt mere svajende end et trægulv.
Men oftest anvendes den som bærende profil mellem konstruktionsstålet i indkøbscentre, ishockeyhaller, idrætshaller osv.
Oven på pladen lægges isolering og gummidug.
Så den skal i hvert fald kunne holde til snebelastningen!
Men oftest anvendes den som bærende profil mellem konstruktionsstålet i indkøbscentre, ishockeyhaller, idrætshaller osv.
Oven på pladen lægges isolering og gummidug.
Så den skal i hvert fald kunne holde til snebelastningen!