Jeg skulle have spurgt håndværkeren, da han var her, hvordan han borede huller i væggene (til elkabel) lige ved væggen, men jeg glemte det. Kan nogen fortælle, hvordan man gør for at bore et (ca. 10 mm) hul lige ved væggen? Problemet er jo, at selve skruemaskinen tvinger boret ud, så det bliver en vinkel.

Man måler og borer fra begge sider. /rørmokarn

D Dr.L sagde:
Man mäter och borrar från båda hållen. /rörmokarn
Så det bliver altså en vinkel som mødes i midten af væggen?

E Elnovis sagde:
Så det bliver altså en vilnkel som mødes i midten af væggen?
Ja i princippet. Man borer derfor med fordel lidt større end hvad man virkelig har brug for.

D Dr.L sagde:
Ja i princip. Man borer derfor med fordel lidt større end hvad man virkelig har brug for.
Mener du sådan her?

En rød V-formet struktur ved bunden af sorte lodrette linjer på en hvid baggrund, sandsynligvis et konstruktionsdiagram.

E Elnovis sagde:
Mener du sådan her?

[billede]
Ja, sådan gør man.

Så letter det jo at vælge en maskine, hvis konstruktion er sådan, at man får den mindst mulige vinkel. Excenterhoved eller vinkelhoved kan lette det nogle gange.

Med et langbor, afhængigt af dimensionen, kan man også bøje det en smule, når man borer. Så slipper man for at bore fra to retninger (y)

• Synes
MagHam
  • Laddar…
  • Synes
tippz
  • Laddar…
Kom til at tænke på en anderledes borsving, jeg har set på et billede engang. Måske kunne den fungere til formålet, men måske ikke noget, man så enkelt kan få fat på i dag.
img.axd

• Synes
kulle
  • Laddar…
C
tippz tippz sagde:
Med et langbor, afhængigt af dimension, kan man også bøje det en smule, når man borer. Så slipper man for at bore fra to sider (y)
Jepp, I USA er det også populært med såkaldte flex bits, der er meget bøjelige. Kan bestilles fra f.eks. Amazon og eBay. Med disse kan man komme helt ind mod kanter og hjørner og stadig bore lige.

Festool med excenterchuck.

Vinkelchucksæt med flere hoveder og sideforskydning. Der findes jo forskellige varianter af vinkelchucks og sådanne med sideforskydning mod kanten.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Festool med excenterchuck.
Hvorfor netop festool?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.