Hej
Vi har købt et hus og har nu brudt gulvet op for at lægge gulvvarme.
Der ser vi, at de tidligere ejere har boret 3 huller i en bærende bjælke (aflastning omkring skorsten) for at trække om varmerør (matarledning), se billeder
Billede af åbnet gulv, hvor bærende bjælker er synlige, udstyret med rør og isoleringsmateriale. Spor af træarbejde og borede huller ses. Husets gulv åbnet op, viser en bærende bjælke med tre borede huller til varmerør og omgivet af træspåner.
Behøver jeg bekymre mig om, at bæreevnen er forringet, og hvordan kan jeg sikre, at det er gjort korrekt?
Taknemmelig for tips til, hvordan jeg skal gå videre?

venlige hilsner

R
Det er runde huller og intet at bekymre sig for, ganske normalt at bore sådan, helst da i centrum hvor der er såkaldt nullspænding

Hullerne kan man ignorere, men at have rør uden beskyttelsesrør på denne måde er tåbeligt. Skær rørene der hvor de begynder, træk pex-rør-i-rør-slange til destinationen. Hvis der er risiko for kondens på rørene (rørene bliver kolde) så kan der også dryppe vand fra rørene....

Runde huller fungerer i henhold til princippet om hvælving (eller æggeskal), dvs. trykkræfterne fordeles rundt om kanterne.

MathiasS MathiasS sagde:
Hullerne kan man ignorere, men at have rør uden beskyttelsesrør på denne måde er dumt. Skær rørerne der hvor de begynder, træk pex-rør-i-rør-slange til destinationen. Er der risiko for kondens på rørerne (rørene bliver kolde), så kan der også dryppe vand fra rørerne....
Men det er jo radiatorkredsen, så det er faktisk både helt ok og godkendt ifølge alle regulativer.

R
MathiasS MathiasS sagde:
dra pex-rör-i-rör-slang til destinationen
RiR er intet krav på varme, så hvorfor foreslå det, det blir en masse ekstra arbejde og det skal til samlinger også, temperaturen på varmerør bliver ikke koldere end hvad den omgivende temperatur er for ved hver gældende lejlighed,
Så det med kondens kan nok glemmes.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Jeg har ikke sagt, at det er forbudt at have rør-uden-rør i et bjælkelag, jeg har sagt, at det er dumt. Hovedsageligt skyldes det, at man er nødt til at lave skjulte samlinger.. Læser man 3.2.3 i SäkerVatten 2016.1 lyder det som om, at der også skal være en inspektionsluge ved skjult samling, men jeg er ikke så opdateret på tolkningen af dette, og det spiller heller ingen rolle. Skjult samling er en dårlig ting, og derfor trækker man rør-i-rør. Var dette svar nok på herrernes protester?

MathiasS MathiasS sagde:
Jeg har ikke sagt, at det er forbudt at have rør-uden-rør i et bjælkelag, jeg har sagt, at det er dumt. Hovedsageligt skyldes det, at man tvinges til at lave skjulte samlinger. Læser man 3.2.3 i SäkerVatten 2016.1, lyder det som om, at der også skal være en inspektionsluge ved skjult samling, men jeg er ikke så opdateret på fortolkningen af dette, og det spiller heller ingen rolle. Skjult samling er en dårlig ting, og derfor trækker man rør-i-rør. Var dette svar nok på herrernes protester?
Hvorfor reparere noget der ikke er i stykker?

Säker Vatten er ikke et krav, og uanset hvad er det de krav, der gjaldt da arbejdet blev udført, som skal opfyldes. Kobberrør er en gennemprøvet metode og kan holde 100 år mere (eller gå i stykker i morgen med uheld). Der er ingen grund til at ombygge alle gamle huse fordi der kommer nye produkter og direktiver. Men selvfølgelig skal man følge de nye forskrifter, når arbejde udføres.

• Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
Ok, jeg kan svare på det samme spørgsmål en gang til: Det er dumt at have skjulte samlinger i et bjælkedæk.

MathiasS MathiasS sagde:
Ok, jeg kan svare på det samme spørgsmål endnu en gang: Det er dumt at have skjulte samlinger i et bjælkelag.
Ja, skal vi bygge om 2 millioner lejligheder direkte, selvom de beviseligt fungerer udmærket og sandsynligvis gør det, indtil det er tid til at gøre om alt?

Hvor findes der skjulte samlinger?

Ja lige nu er de ikke skjult, men jeg antager at TS tænker at lægge gulvet tilbage. Hvor rørerne går nedad ser det ud til at sidde to presskoblinger.

Nu ser jeg. int bra.

MathiasS MathiasS sagde:
Ja, lige nu er de ikke skjulte, men jeg antager, at TS tænker at lægge gulvet tilbage. Der hvor rørene går nedad, ser det ud til at sidde to presskoblinger.
Jeg ville heller ikke vælge at have indbyggede presskoblinger selv. Men hvis det er besværligt at skifte, ville jeg ikke gøre det heller....

Hej
Fik fat i en konstruktør, der kunne kigge på sagen, vedhæfter hans udtalelse her:

"Ud fra de eksisterende gulvbjælker sekundære og primære ser jeg ingen grund til at udskifte eller ændre den belyste afvejningsbjælke.
Gulvbjælken giver tilstrækkelig bæreevne til formålet. Gulvbjælkens bærested ligger på bærende væg i kælderplan og primærbjælkens bærested også på bærende kældervæg."

Så det ser ud til at være roligt, tak for de beroligende svar i tråden :-)

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.