Hej,

I forbindelse med forberedende elinstallationer i loftet blev der begået en tanketorsk ved at føre kablerørene gennem tagbjælkerne på 145mm. Kablerørene burde naturligvis have været ført i det glespanel. Spørgsmålet er, om hullerne 20mm i diameter, som kan anes på billedet, 2stk henholdsvis 3stk i den anden tagbjælke påvirker bæreevnen væsentligt, så det skal udskiftes? Jeg indser også, at det havde været bedre at placere hullerne i neutrallaget, men nu er dem, hvor de er. Skal jeg bekymre mig om, at taget styrter sammen? Den øvrige tagkonstruktion er råspont, strølægte, bærebrædde og tagplade. Snemængder er at forvente. :confused:

Træloft med synlige kabelrør gennem bjælkerne og elinstallation.

20 mm huller i bjælker spiller normalt ingen rolle i 145 mm høje bjælker. Man bør undgå at placere hullerne alt for tæt på bjælkernes under- og overkanter.

Okay, jeg tolker det som, at det ikke bør være noget problem afhængig af den mindre diameter, trods at hullerne er lidt vel i overkanten?

Det er bedre, at hullerne er i overkanten end i underkanten. Træ tåler tryk bedre end træk. Men helst bør hullerne være i midten. Derefter er det ikke forkert at overveje en helt anden vej for elrørene.

Elrørene vil havne i glespanelen. Desværre er hullerne allerede boret, men forhåbentlig ikke nogen større fare for tagbjælkerne. Jeg tager med mig erfaringerne fra dette.

Hullet ser desuden ud til at være placeret midt på længden, hvor momentet omsætning højest. Du kan nok betragte det som at der sidder en 120 regel der. Men det styrter sikkert ikke sammen. Der plejer at være gode marginaler.

Den skarpe bøjning på slangen i den øvre del af billedet er helt umulig. Du vil aldrig kunne få tråde derigennem.

Tag en almindelig 1 liters malerbøtte som skabelon. Hvis du bøjer slangen rundt om bøtten, er det omtrent så skarp, som den må være. Helst skal den have en endnu større bøjningsradius end det.

Jeg ved ikke, om jeg forstår den tænkte konstruktion. Men hvis det er meningen, at der skal sidde et spredt panel under bjælkerne, så sidder dåsen alt for dybt. Dåsen skal sidde i niveau med det færdige loft.

Desuden bør boksen monteres så der er isolering mellem den og taget, ellers har du en kuldebro der, hvilket kan føre til kondens inde i boksen.

Det samme gælder for slangen. Hvis den sidder på den kolde side af isoleringen, kan der opstå kondens inde i slangen.

Den skal heller ikke være indlejret i isolering, f.eks. i midten, for så bliver det i stedet for varmt inde i slangen, når der går en betydelig strøm gennem den.

Slangen, der har den skarpe bøjning ved taget, ser desuden ud til at have en ret skarp bøjning, hvor den går ind i boksen, hvilket heller ikke er godt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.