Hej!

Som overskriften antyder, overvejer jeg mulighederne for at lave huller til afløbsrør gennem en I-bjælke, se vedhæftede billede. Hultagningen vil selvfølgelig ske direkte over en støtte (markeret med grønt på billedet). Dette er den eneste måde at komme forbi bjælken, da den er indbygget i etagedækket. Bemærk, at ingen bjælke er placeret direkte over stolpen (grøn), selvom tegningen viser det.

Spontant føles det som om, det burde være risikofrit, så længe det sker over et støttepunkt.

Nogen?

3D model af byggekonstruktion med I-bjælker og markerede støttepunkter i grønt, rødt og gult, hvor rør kan passere gennem bjælkerne.

Tak på forhånd.

MVH: Marcus

Senest redigeret:
Er bjælken hel eller er den sammensat ved støtten?

Hvis den er hel, er det ikke det bedste sted ved støtten, der kan i så fald være maksimumsmoment lige der, afhængigt af hvor mange støttepunkter bjælken har.

Ovenpå et oplag kan være et af de værste steder at tage et hul, der er jo trykket størst og momentet også.

I så fald burde man forstærke bjælken med fx stående fladjern på siderne af hullet.

Bedste sted for hul burde være et stykke på siden af støtten, hvor momentet er 0?

Men jeg er bare en glad amatør :)

• Synes
fahlis
  • Laddar…
Hej igen og tak for svar!

Jeg mistænker, at I er inde på noget! =) Ved nærmere eftertanke burde det blive præcis som I siger, trykket på bjælken er naturligvis størst ved støttepunkterne.

At placere hullet ved siden af er dog ikke noget problem, snarere tværtimod, jeg har op til ca. 40-50 cm plads sidelæns for huludtagning, så jeg kunne tage hullet lidt ved siden af opsætningen.

Bjælken er gennemgående uden samlinger ca. 12m lang og har støtte på 4 punkter symmetrisk fordelt med søjler i begge gavle udover dem, der ses på billedet (ca. hver 4. meter altså).

Findes der retningslinjer for dette, eller er det (som sædvanlig) en konstruktør, der skal beregne for det enkelte tilfælde?

MVH: Marcus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.