Hej!
Jeg ved, at dette har været diskuteret tidligere, men jeg tænkte på at stille spørgsmålet her alligevel. Vi skal flytte køkkenet ca. 5 m til siden og vil derfor være nødt til at føre afløbet gennem bjælkelaget (se skitse).
Skitse af gulvbjælker med planlagt 75mm afløbsrør, der går gennem bjælkelaget for at forbinde til eksisterende køkkenafløb, angivet i rødt.
Bjælkelaget er 45x195, og jeg havde ifølge de gældende anbefalinger tænkt mig at føre 75 mm afløb frem til det nye køkken. Jeg ville derfor være nødt til at "udskære" en eller to bjælker for at slippe for en masse småstykker af afløbsrør med en masse samlinger. Jeg havde derefter tænkt mig at placere hullet i midten af bjælken og forstærke med krydsfiner ifølge skitse.

Udskæring:
Skitse af bjælkekonstruktion med et udskåret hul i midten, forstærket med plywood. Bruges til installation af et 75mm afløb.

Hulning:
Skitsen viser en bjælke med et hul afstivet med krydsfiner til afløbsrør i køkkenflytning projekt.

Hvad tror ekspertisen herinde om dette? Alternativet er jo at gå ned til 50 mm afløb, men jeg har læst, at det ikke anbefales til køkkenafløb!

Mvh
Jesper K

Hmm hvor langt bliver afløbet? Eftersom du skal have fald på afløbet, bliver udskæringen på de første bjælker tættest på stammen meget dybe, tvivlsomt at lidt krydsfiner "erstatter" dem, så her gjorde jeg i mit badeværelse, resonerede at det hellere må blive en afløbssamling for meget end et svigtende bjælkelag. Nu var billedet dårligt, men det fortsætter på samme måde ud af billedet,

• Badeværelsesrenovering med afløbsrør under konstruktion, værktøj og materialer spredt i et rum med træbjælker og vægisolering.
  • Synes
Basher
  • Laddar…
Skal du skære ud midt i bjælkebåndet? Det er den absolut dårligste del at svække! Kan du ikke gå langs ydervæggen? Der påvirker udskæringen ikke på lang afstand lige så meget!

Kest: Jo billedet er mest for at vise, hvor mange bjælker jeg skal lave hul i, stammen vil blive placeret ca. 50 cm ind fra den øvre begge billede.

Patzie: Udramningen bliver kun i de første to bjælker tættest på den nye vask, altså der faldet lige begynder, så bliver der hul i resten.

Værd at tilføje er jo, at jeg har mulighed for at indsætte ekstra gulvbjælker for at reducere fra cc30 til cc60. Men jeg undgår jo gerne at gøre dette, hvis det ikke er nødvendigt.

• Synes
adler73
  • Laddar…
Det er en klart uhensigtsmæssig (for at bruge et forsigtigt ord) løsning du planlægger. Først nogle principper: Aldrig udskæring, kun hulltagning. Hulltagning bør udføres i bjælkens centrum (i lodret retning). Hulltagning må aldrig udføres tæt på understøtningerne og helst ikke i midten (i vandret retning). Hullets størrelse bør tilpasses, hvor i bjælkens længderetning hulltagningen udføres.

75 mm rør er alt for groft med hensyn til bjælkerens dimensioner og den store strækning. Røret skal ligge med fald på mellem 1:100 og 1:50, dvs. 1-2 cm pr. meter. Hertil kommer at gulvbjælkerne, 45x195, egentlig allerede er for spinkle til en spændvidde på 3,5 meter. Enten vælger du 50 mm rør og lægger hulltagningen ca. 1/4 længde ud fra væggen eller også finder du en anden løsning (som altid findes).

• Synes
RSB1 og 2 andre
  • Laddar…
Tak for alle svar, og som justus siger, er der altid en anden vej, hvilket er min plan B. Det er at bore det ned til vaskerummet og derfra bygge det ind i en "kulvert" på væggen. Det fjerner så alle huller i bjælkelaget undtagen gennem sidste bjælke inden væggen, da kælderrummet er lidt kortere end rummet ovenover.

Spørgsmålet er så, kan jeg bore et 75mm hul i en bjælke, eller skal det være 50?

Hvis ikke, giver det noget at trække 75mm frem til sidste 1,5m fra vasken og så skifte til 50mm?

Mvh
Jeppe

Du kan bore et 75 mm hul, hvis det er centralt placeret i bjælken. Når du skal bore hul og tage hensyn til de forskydninger, som tilfældet kræver, kommer du for tæt på bjælkernes kanter med 75 mm. Jeg kan ikke se, at en ændring af diameter som du beskriver det giver noget.

• Synes
kest
  • Laddar…
Tak for alle svar.
Men så burde det jo fungere godt, hvis jeg tager hullet centralt i bjælken og ca. 50 cm ind fra oplaget. For hvis jeg kun behøver at tage hul i en bjælke, som min plan B indebærer, så bliver faldet ingen problem!

/Jeppe

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Hvordan gjorde du? Billede?

E EmilÖrn sagde:
Hur gjorde du? Bild?
Hej, forsøgte at finde et godt billede, men havde ingen, men det blev sådan, at jeg tog et 75mm hul i midten (horisontalt og vertikalt set) af bjælkerne, minimerede antallet af bjælker jeg tog hul i (blev 2 stk) ved at dykke ned og trække det udenpåliggende i kælderen og bygge det ind i en kasse.

Top, tak for info.
Forstærkede du bjælkerne på nogen måde, måske konstruktionskrydsfiner eller metaljern?

Nej, jeg forstærkede ingenting.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.