Jeg er i gang med at trække ny kloak i vores hus fra 1920. Stommen i huset består af ca. 7 cm tykke stående brævægge samt tømmerjordbånd med dimensionen 14x14 cm.
Jeg skal nu bore et 75 mm hul gennem tømmerjordbåndet for at trække kloakken fra en tilbygning ind til samleledningen, der ligger under det oprindelige hus. Da fundamentet består af 1 m tykke granitblokke, kan jeg ikke trække røret gennem fundamentet, men må trække det gennem jordbåndet.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst kan gøre dette uden at få sætninger i den del af huset på grund af et svækket jordbånd. Min tanke er at trække røret under en af dørene, da den lodrette belastning dér bør være mindst. Til komplikationen kommer dog, at jordbåndet under døren ikke ligger helt ind til granitfundamentet, men kun ligger på en ca. 15 cm lang forhøjning i stenen.
Bør jeg placere hullet på position nummer 1 eller 2 ifølge billedet?
Hvordan skal jeg forstærke bjælken? Spikbånd med et 75 mm hul midt på hver side?
Dårlige i så fald må jeg jo løfte hele syllen..at trykke nogen cement ind i hullerne tror jeg bare gør mere skade end gavn. Då havde jeg behøvet at have noget slags kapillærbrydende materiale imellem. Og for at få det ind må jeg jo som sagt løfte hele syllen. Hullerne er overdrevne på billedet i virkeligheden ligger stenen aldrig mere end 1 cm fra syllen.
Jeg kom på, at jeg måske kan slå flade sten ind mellem syllen og granitblokkene, så syllen får mere at ligge på. Men tilbage til det oprindelige spørgsmål. Er der nogen, der mener, at indgrebet er for risikabelt at gennemføre? I så fald må I gerne sige det.
Har du tjekket hvad en kernehul-boring gennem grunden ville koste? Det plejer ikke at være helt vanvittigt dyrt.
At gå gennem syllen burde vel betyde, at afløbsrøret kommer til at ligge lidt for overfladisk i forhold til frost og andet? Men ellers er det jo ifølge dit alternativ 1, at du skal lave hullet, som giver mindst risiko for problemer. Og forsøg som sagt at slå kiler ind for at aflaste syllen på længere strækning. Lav kilerne i træ og slå en udefra og en indefra mod hinanden, så tror jeg det bliver godt.
Tak mexitegel! Når det gælder forstærkning, hvad giver bedst stivhed: Sømmetalbånd af grovere model eller 22 mm krydsfiner som skrues og limes efter bedste evne?
Jeg har nogle egestykker liggende derhjemme, som kan fungere som perfekte kiler! =)
Jeg ser ingen grund til at forstærke syllstocken overhovedet, hvis du arrangerer et godt oplag for den. Du har ingen kræfter overhovedet der, hvor du borer hullet, hvis du sørger for, at der er et ordentligt oplag mod grundstenene under dørposterne.
Jeg ser ingen grund til at forstærke syllstocken overhovedet, hvis du ordner et godt oplag for den. Du har ingen kræfter overhovedet der, hvor du borer hullet, hvis du sørger for, at der er et ordentligt oplag mod grundstenene under dørposterne.
när man nära tar halva tjockleken av något virke i ett hus så skall man förstärka,
Tak for alle svarene! Jeg føler for at bruge både seler og livrem, når jeg endelig laver en sådan ændring i konstruktionen, så jeg slår en plywoodplade på begge sider. Jeg er bevidst om, at man primært gør det mod brud på hængende bjælke uden underliggende støtte, men det kan næppe skade.
Opdagede netop, at bjælken også har en lille hældning i netop den retning, jeg skal have faldet, så jeg kan også bore med boreguide i starten =).
Har selv et hus fra samme tid med samme byggeteknik. Her har de ikke været så nærige, når de tidligere har trukket nye rør (huset fik vandbåren centralvarme i 40'erne og blev ombygget kraftigt i 60'erne). Det er bare savet ned til passende dybde og hugget ud med stemmejern, hvor rør skulle frem. Det samme gælder, om det er bærende eller ikke-bærende dele. Der er ret gode marginer i denne type konstruktioner. Finder du en samling på syllen, er det formodentlig en simpel lask-samling, der ikke tager nogen kræfter i nogen retning. Så sammenlignet med en sådan samling er det stærkt, selv med et hul i midten.
Her i landsbyen kaldes området med de første huse af spontet planke i øvrigt lidt nedladende for "amerikavillaerne", fordi man, korrekt eller ej, troede, at byggeteknikken kom derfra. Og det vidste jo alle, at rigtige huse bygges af tømmer. Savede planker kunne man jo ikke bygge huse af, det kunne jo aldrig holde...
Selv ville jeg bare have lavet indstik med motorsaven og taget en passende stort hul midt i syllen.
Syllen er jo ikke bærende i denne betydning. Der er ingen grund til at forstærke i dette tilfælde.
For hvilke kræfter mener du, syllen skal forstærkes?