Jeg skitserer en løsning for en trappe til førstesalen i et gammelt torp.

Kort om torpet:
Oprindelig bygning, ca. 1890: tømmerstamme
Tilbygning, ca. 1945, et rum med tilhørende kælder udbygget fra gavlen på huset.
Alle bjælkelag, gulv, mellembjælkelag og spær går fra langside til langside. Spændvidde ca. 4,5 meter mellem væggene.
Vægge i den gamle del er i stående planker 1-3/4 til 2” tykke.
Ydervæggene er beklædt med panel.
Taget er hævet på førstesalen, skillevæg placeret ovenpå tømmerstammen/gamle hammerbåndet og skruet i tømmeret. De gamle spær er genbrugt og monteret med trædyvler i det nye hammerbånd samt vinkelbeslag.

Mine tanker:
En L-trappe i den gamle del af bygningen, langs ydervæggen som drejer langs gavlen, så man kommer op i retning mod centrum af rummet.
For dette skal jeg kappe 5 bjælker i mellembjælkelaget og afstive lasten med en skillevæg i trappens længde.
Det jeg er lidt bekymret over er eventuelle horisontale laster, hvis mellembjælkelaget også har funktionen at holde væggene stående og forhindre dem i at falde udad.

Min løsning:
Montere en skillevæg ca. 1000 mm fra ydervæggen, så trappen bygges mellem to vægge.

Den ene vange (vangene er markeret i grøn på billedet) har monterede M16 møtrikker monteret. Hele vangen skrues ordentligt i tømmerstammen.

Den anden vange har gennemgående huller svarende til placeringen af møtrikken på den første vange. Dette skrues ordentligt i regelvæggen. Vangene bindes sammen med gevindstænger/stramskruer (markeret i rød på billedet) for at kunne tage kræfter i sidled mellem understøtningsvæggen og ydervæggen.

Ovenpå den nye væg, som skal bære lasten af bjælkelaget, monteres en liggende 45x45 regel (markeret i rød farve på billedet). Tilsvarende 45 mm bredt og 45 mm dybt spor skæres ud af bjælkerne. Bjælkerne skrues derefter i væggens overside.
Bjælkerne forbindes med kortlinger, eventuelt "kryds-stag" korslagte reglar for at binde dem sammen og også give konstruktionen lidt ekstra stivhed.

Min tanke er, at eventuelle laster der ville få væggen til at "falde udad" opfanges ved at bjælkerne er fastkroget i understøtningsvæggen, som igen er forbundet med den tilsvarende ydervæg via vangestykkerne og gevindstænger.

Er jeg helt galt på den med mine tanker?

Jeg har i øjeblikket ikke haft mulighed for at inspicere bjælkernes fastgørelse i væggen, så jeg ved meget lidt om den.

Findes der nogle tips til dette?

• Diagram af trappekonstruktion med L-trappe, grønne og røde markeringer af vagnsstykker og gängstänger, set fra oven.
  • 3D-model af trappekonstruktion med bjælker og afstivning. Grønne og røde markeringer viser vanger og gænget stang. Monteret på træskelet.
  • En renoveringsprojekt med trækonstruktioner og værktøj i et gammelt loft, hvor en ny trappe planlægges i et ældre hus.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.