T
Har for nylig boret et 170 mm hul til 160 mm spirorør. Hullet er tæt på hanebåndet i hjørnet. Betondækket er ca. 15 cm og føles solidt. Huset er fra 1957. Gik gennem to armeringsjern i undersiden af dækket. Antager at det er i orden, men vil alligevel høre, om der er nogen risiko?

Har forsøgt at finde lignende tråde her, der må være mange som har lavet tilsvarende huller til ventilation.

Har tænkt at lave et lignende hul i det andet hjørne af huset.

Tak for alle typer af svar.

• Hul på 170 mm i betonbjælkelag til 160 mm spirorør, nær træstolpe i hjørnet. Synlige kabler under hullet.
  • Et målebånd viser dybden af et boret hul i en betonvæg. Hullet er 15 cm dybt, og betonen er solid, indeholdende armeringsjern.
  • En udskåret betonkerne med synlige armeringsjern, målet for et 170 mm hul til et 160 mm spirorør, placeret på en brun overflade.
Jeg har intet svar desværre men undrer hvad du brugte til at lave hullet.

T
pokasd pokasd sagde:
Jeg har desværre ikke noget svar, men jeg undrer mig over, hvad du brugte til at lave hullet
Firma, der gjorde det. Tog hullet oppefra kattvinden. Kravet var fri højde over hullet på ca. 70-80 cm for at komme til med hulsaven. Tog måske et minut at komme igennem.

• Synes
pokasd
  • Laddar…
Formentlig lavet med en kernebor. Findes både håndholdte og stativmonterede varianter. Plejer at kunne lejes, hvor man lejer andre maskiner (Cramo, Ramirent etc.)

Stativmonteret rød kernebor med lange ledninger og solide fæstninger, placeret indendørs på et bord med perforeret baggrund.

• Synes
Prodigys og 1 anden
  • Laddar…
T
Lidt OT, men kerneboring er meget smukt, synes jeg.

• Synes
mexitegel og 5 andre
  • Laddar…
Dette er et spørgsmål for en konstruktør, så jeg flytter tråden til underforumet Byggematerialer & byggeteknik.

T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Det her er et spørgsmål for en konstruktør, så jeg flytter tråden til delforum Byggemateriale & byggeteknik.
Tak for det! Observerede også, at I ændrede min overskrift :)

• Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det er ingen fare. Har lavet meget hulltagning før på stambytning og der er mange armeringsjern som er blevet påvirket på vejen og alle huse står stadig (y);)

Du kan slappe af:)

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
T
Ohchips Ohchips sagde:
Det er ingen fare. Har lavet meget hulboring før på rørsaneringer, og der er mange armeringsjern, der er røget på vejen, og alle huse står stadig (y);)

Du kan slappe af:)
Tak for dit svar! Præcis den type svar, jeg ville høre. Betonen med store sten føles meget solid.

• Synes
Ohchips
  • Laddar…
Det ser helt klart gedigent ud. Og det der borehul har kun taget en lille procentdel ud af al armering du har, så det er højst usandsynligt, at det påvirker bæringsevnen i konstruktionen væsentligt. Du kan sove godt uden bekymring.

• Synes
Tubie
  • Laddar…
T Tobbe_G sagde:
Firma som gjorde det. Tog hullet oppefra kattvinden. Kravet var fri højde ovenfor hullet på ca. 70-80 cm for at komme til med hulboret. Tog måske et minut at komme igennem.
Enig med det forrige indlæg om, at det er risikofrit. At komme igennem på et minut lyder som letbeton, mens billedet både af hullet og kernen viser massiv veldrejet beton, så jeg antager de skulle kæmpe lidt længere end det.

T
M myrstack sagde:
Er enig med det foregående indlæg om, at det er risikofrit. At komme igennem på minuttet lyder som letbeton, men billedet både af hullet og kernen viser massiv velstøbt beton, så jeg antager, de måtte kæmpe lidt længere end det
Tak for svaret! Ok, måske 2-3 min ;) Stod nedenfor og ventede på, at boret skulle komme igennem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.