Hej!

Jeg er i gang med at bygge lidt om derhjemme i lejligheden og har flyttet en væg lidt. Det har betydet, at jeg også gerne vil flytte en inderdør lidt, så den ikke kommer til at sidde lige på kanten af væggen.

Da jeg begyndte med det, viser det sig, at den del af væggen og lægterne til døren sidder fast i en trælægte, som er indstøbt i betonen. Jeg har hugget betonen væk nu (hvor sjovt det egentlig er at hugge forresten!!!) så jeg kan fastgøre lægterne til døren der, hvor jeg vil have dem.

Men nu er der et kæmpe hul der, hvor tærsklen så kommer til at sidde! Det er omtrent 30 mm dybt.

Hvordan ville I have gjort her? Støbe lægten ind, og i så fald med hvad? Beton ser kun ud til at være tilgængelig i 25 kg sække, skal jeg virkelig købe sådan én?

Jeg har læst her, at man ikke skal støbe i beton, men den lægte har jo allerede været indstøbt i næsten 50 år, siden huset blev bygget, og den ser stadig helt sund ud.

Ellers kan jeg selvfølgelig også fjerne lægten, før jeg støber hullet igen.

Eller er det måske nok at prøve at få til træstykker, så det bliver i niveau så godt som muligt?

Stor tak for alle tanker og svar! :)

Hul i betonggulv med synlig træregel, omgivet af brudt beton og nogle træklodser ved siden af. En skrue er også synlig på gulvet.

Hul i beton gulv med træbjælke synlig, efter betonen er fjernet, for at flytte en indvendig dør i en lejlighed. Gulvbrædder ved siden af.

Skal du have laminat eller parketgulv ovenpå, er det nok at understøtte med strøer. Strøerne skruer du fast i den nedre, eller limer dem.

Det er egentlig kun hvis du skal have et limet tæppe, at du behøver at fylde op med et cementbaseret produkt.

• Synes
Ida95
  • Laddar…
S
Man skal jo ikke støbe træ ind i beton, hvis det er på jordplan; er det over jordplan, bliver der ikke råd i det i hvert fald. Afhængig af hvor meget arbejde det er, ville jeg have taget det ud og støbt igen og så sat det på plads igen, men indebærer det urimeligt meget arbejde, ville jeg nok have ladet det være, tror jeg.

Er det på jordplan, ville jeg helt sikkert have fjernet det hele.

• Synes
Ida95
  • Laddar…
Tak for begge svar! Ønsker, jeg havde set corres svar, før jeg blev for utålmodig bare :) for jeg skal have parket der senere.

Og nu har jeg fjernet træet. Det tog en lang stund, først skulle jeg fjerne alle regler, som jeg allerede havde sat for den nye dør, og så var der meget slid med brækjernet og boremaskinen, men det føltes på en eller anden måde som det bedste. Selvom det måske ikke var nødvendigt, da det er øverst i huset.

Nu har jeg i stedet et hul, der er omtrent 8 cm dybt og 3,5 cm bredt. Jeg har aldrig støbt noget før, hvad burde jeg bruge til at støbe dette? Finbeton?

Og skal jeg støbe hele vejen op til kanterne, eller skal jeg lade en del være til flydespartel eller noget til den sidste del, eller bliver det jævnt og pænt alligevel? Jeg tænker på, om beton synker sammen, når det tørrer?

Skal jeg købe en masse murerværktøj, eller tror I, det fungerer at hælde betonen (eller hvad jeg nu skal bruge :)) og jævne ud med en almindelig spartel?

äh, ned med træ i hullet igen så slipper du klatte med cement og sådan noget i lgh. Det går bare åt spande og værktøjer i unødan ;)

Hvis du nu gør det, køb fincement og bland grundigt med en træske eller planke, og en gammel stegepalet duer til at glatte det med.
Du kan toppe det maks 5mm over gulvet, mere end det og du får en bule senere.

http://www.bauhaus.se/cementbruk-a.html

• Synes
Ida95
  • Laddar…
S
SueCia sagde:
Man skal jo ikke støbe træ ind i beton, hvis det er på jordplan, er det over jordplan lærer det ikke at rådne i det i hvert fald. afhængig af hvor meget arbejde det er, ville jeg have taget det ud og støbt igen og så sat det på igen, men hvis det kræver urimeligt meget arbejde, ville jeg nok have ladet være tror jeg.

Er det på jordplan, så ville jeg have fjernet det hele definitivt.
man skal aldrig støbe noget træ ind!!!!

Desværre får jeg nok svært ved at lægge træ ned igen, det er virkelig ikke jævnt i bunden af hullet nu. Jeg forstår faktisk ikke, hvordan de fik det træ, der lå der, til at ligge lige fra starten! :confused:

Men fincement siger du, tak! Det bliver en sæk med sådan noget. Dog virker det jo utrolig besværligt at støbe ting, når man læser om, hvordan man skal gøre, at man skal vande og ting i mindst en dag før man støber og endda bagefter. Det virker utvivlsomt klistret at rode med indendørs, og det betyder jo, at typisk hele næste weekend vil gå til dette :(

Nå ja...ingen valg nu, jo! :thumbup:

Det er ikke så svært, vand i hullet med en blomstersprøjte først, hæld ned cementen og vand og puds overfladen efter en time, læg på gladpack som beskyttelse og vent to døgn.
Det er så lidt cement du har brug for, og desuden ret marginal belastning, så det behøver ikke at blive gjort kompliceret.

• Synes
Ida95
  • Laddar…
kan du ikke helt enkelt købe en sæk med flydespartel og blande og hælde i?
Byggmax har billige som duer

• Synes
Ida95
  • Laddar…
corre sagde:
Det er ikke så svært, vande i hullet med en blomstersprøjte først, hæld ned cementen og vand og glat overfladen efter en time, læg på plastik som beskyttelse og vent to døgn.
Det er så lidt cement du behøver, og desuden en ret marginal belastning, så det behøver ikke at være så kompliceret.
Lyder godt, tak! Jeg vil give mig i kast med det i weekenden! :)

nino sagde:
kan du ikke helt enkelt købe en sæk med flydespartel og blande og hælde i?
Byggmax har billige som duer
Er flydespartel bedre?

Hullet er jo ret dybt nu på omkring 8cm. Kiggede lidt på flydespartel og der står maks lagtykkelse 30mm. Man kan måske tage det i omgange så? Men det vil jeg helst undgå :)

det skal jo ikke bære nogen direkte vægt, så det spiller ikke så stor rolle, men hvis nino siger, at flydespartel kan fungere, så tror jeg på ham ;)

Bare spæde op med lidt sten, så går der mindre material til og tørrer hurtigere.

Jo iof så har du vel ret i at det er max tykkelse på flyd men jeg -tror- det er mest for tørringstider
Ringer du teknisk support så tror jeg det er roligt, er iof samme moment at blande både fin beton og flyd selvom flyd måske er lidt enklere at blande iaf om man har en maskine

Sådan! Hjem fra arbejde og begynde at blande cement med det samme :) Det blev cementbrug A. Jeg var for fej til at ringe og spørge om flydespartlen :(

Det blev ikke så godt, som jeg havde håbet, ikke helt jævnt. Specielt ikke ved kanterne, men jeg håber, det bliver fint, når det har fået lov til at tørre, og det er jo egentlig mest under, hvor tærsklen skal være, at det skal være jævnt.

Cementen var jo svær at blande også! Men det kan have været, fordi jeg er så træt, at jeg knap nok kan stå på benene, og fordi jeg købte en blander til boremaskinen for 39:- på Coop :)

Der sad en masse fast langs kanterne af spanden, som ligesom ikke rigtig ville blive blandet, selvom jeg var der med en træpind for at hjælpe til.

Hvordan plejer man forresten at rense værktøjerne efter, man har lavet noget som dette? Vandslange udendørs?

Jeg købte jo den der blander og to forskellige slags "murarværktøjer," men dem må jeg nok smide ud nu, tør jo ikke skylle en masse cement ned i vasken :)

Blandmaskine med "Boschhammer" på gulv nær ujævn cement, del af byggeprojekt.

tør det værste af med papir, så er det bare at tage en opvaskebørste til værktøjerne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.