Jeg har et rækkehus fra 1978 med kælder, og nede i kælderen hvor al vand og varme kommer ind, har vi et hul i pladen hvor gammelt trykimprægneret træ sidder tilbage.

Har set hos en anden nabo, der har fjernet den lille betonklump, at der under er makadam.

Undrer over hvad jeg skal gøre ved dette?
Vil fjerne træet men vil ikke have åbent under huset.
 
  • Rør og ventiler ved et åbent hul i kældergulvet i et 1978 rækkehus, hvor der er gammelt trykimprægneret træ og synlige rørføringer.
  • Hul i kælderens betonplade med gamle trykimprægnerede træplanker og synlige rørinstallationer.
Düsseldorff
Hvilket problem vil du løse?
 
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Hvad er det for et problem, du vil løse?
Jeg troede, trykimprægneret træ i hjemmet var no no.

Den eneste ulempe, jeg kan komme i tanke om, er, at det lugter, og jeg tror, det kommer fra hullet.
Ventilationen er tilsyneladende justeret, men der kommer alligevel lugt.
 
Düsseldorff
B buhu sagde:
Jeg troede trykimprægneret træ i hjemmet var no no.

Eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er, at det lugter, og jeg tror det kommer fra gruben.
Ventilationen er tilsyneladende justeret, men alligevel kommer der lugt.
Ok, ja gammelt tryk som bliver fugtigt kan lugte rigtig slemt. Men det er altså kun det vi ser på billedet? Så er det vel bare at rive det ud og erstatte med noget andet? Forstår nok ikke helt problemet.
 
Problemet er, at der findes trykimprægneret træ indendørs i boligen, og jeg har forstået, at det skal man ikke have.

Jeg overvejer at rive det væk og støbe en betonvæg i stedet for træet.
 
Sikker på at det er trykt?
Det kunne jo være støbeformen, der er tilbage?
 
plåtrickard plåtrickard sagde:
Sikker på at det er trykt?
Siger det samme?
 
Forstørrer man billedet lidt, ser man lidt beton rundt om et af rørende. Det føles ret sandsynligt, at det er en gammel støbeform, du ser. En gammel rusten rørføring med betonomgivelse, muligvis en gammel støbeform. Brædder og isolering ses omkring rørinstallationen.

Jeg ville begynde med at løfte den øverste række brædder af og tjekke, hvordan det ser ud. Men vær forsigtig omkring rørende!
 
  • Synes
BengtH
  • Laddar…
Spontat tømmer som er trykt, 1978, det tror jeg ikke på. Enig i, at det der nok bare er en støbeform.

Fjern tømmeret, hvis du ikke vil have det der, læg en fiberdug i bunden og støb derefter til ønsket niveau. Bor et hul eller to (eller stik ned et rør, inden du støber), så eventuelt lækagevand forsvinder nedad.
 
  • Synes
Düsseldorff
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Spontat træ som er trykket, 1978, det tror jeg ikke på. Er enig i, at det der nok bare er en støbeform.

Fjern træet hvis du ikke ønsker det der, læg en membran i bunden og støb derefter til ønsket niveau. Bor et hul eller to (eller stik et rør ned, inden du støber), så eventuelt utætte vand forsvinder nedad.

Rev lidt af træet og opdagede først da, at træet var spontat. Jeg har ofte kigget på dette hul, men totalt overset, at det var spontat træ. God observation af dig.

Tak for tipset.
Roder resten senere og støber igen hullerne. Vi har sølvfisk i vores kælder, og det føles som om de kommer fra dette hul, da det begyndte at bevæge sig en del, da jeg brød lidt med kobenet. Det er fugtigt derunder, nogle brædder var lidt fugtige. Måske tegn på, at dræneringen skal gennemgås? Jeg öppner op i weekenden og kigger nærmere da.

Ved i fanden, hvordan jeg skal gøre for at tætne alle huller, så sølvfiskene ikke kan komme ind derfra.
 
Senest redigeret:
B buhu sagde:
Måske tegn på at dræneringen skal undersøges?
Jeg tror ikke, du skal drage en sådan konklusion. Under pladen er det 100% RF uanset drænering, der må være lidt fugt der.

Foretag en støbning og sov videre derefter.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.