Jeg ville skulle høvle kanten på en tre meter lang og 21 mm tyk planke, så vinklen bliver 45 grader. Hvordan gør man? En handy mand med sans for præcision håndhøvler. Men hvad med os andre? Er der nogle tips, tricks, en maskine eller et værktøj at bruge?

måske med en fræser

Elhøvl, som holdes i 45° vinkel måske?

Det er ikke særligt svært, hvis man tager lidt ad gangen.

daugaard sagde:
måske med en fræser
Mener du en håndoverfræser?
KnockOnWood sagde:
Elhøvl, som holdes i 45° vinkel måske?

Det er ikke særligt svært, hvis man tager lidt ad gangen.
Holder man den 45 grader med fri hånd, eller indstiller man den på en eller anden måde til 45 grader?

Birkelund sagde:
...
Holder man den 45 grader på fri hånd, eller indstiller man på en eller anden måde 45 grader?
Det er ret let at arbejde med 0°, 45° og 90°.
Det er noget vi har indbygget i hjernen.

Den forrige tekniske ansvarlige på mit arbejde sagde ofte, at man kan se 2° vinkelfejl med det blotte øje, når det drejede sig om vandret og lodret altså.
Og 45° er helt enkelt midtvejs mellem vandret og lodret :)

Men det er klart, at du skal have en "skabelon" med 45° vinkel at kontrollere med, mens du træner dit øje.

Hvis du har en cirkelsav er det nemt at få en 45 graders. Så afhænger det også af, hvad du skal lave, og hvor nøjagtige de skal være.

Jeg ville have valgt en bordsav, hvis den er tilgængelig. Bare vippe bladet og køre igennem, så er det klart på 5 sekunder. Vil man have en perfekt finish på overfladen, så er det bare at gå efter med sandpapir.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.